
s-bgaare
Hei!
Hvordan gikk det med eksoslekkasjen? Ble du kvitt den?
Har selv en MY30 som gikk problemfri i omkring 8 år. Så gikk glødepluggen heden pga. mye koks og sot i brennerrøret/glødepluggbosset. Jeg byttet glødeplugg og brennerrør/glødepluggboss. Etter dette fungerte varmeren fint og ble meget lettstartet, men det varte bare noen uker. Plutselig fikk jeg en sur-brent-lukt i cabinen.
Først tenkte jeg det skyltes brent ledningsisolasjon. Åpnet apparatet og sjekket ledningene til/fra sensorene på varmeveksler og i luftuttaket i enden av apparatet. Ledningene var fine og lå med god klaring til selve varmeveksleren.
Tenkte så at det kom fra brennkamret.
Byttet alle pakninger, "tau-pakningen" mellom brenner og varmeveksler, pakning under brennerrør/glødepluggboss og pakning mellom varmeveksler og vifte-motor-del.
Nå skulle det bli bra, men nei. Stadig sur lukt i cabinen når apparatet går med varmeproduksjon.
Kjørte det på ventilasjon uten varme. Da var det luktfritt.
Koblet ut slangen for varmluft til cabin og kjørte på nytt med varmeproduksjon. Da fikk jeg den sure lukta i rommet der hvor varmeapparatet står. Altså kommer ikke lukta fra varmluftslangen til cabinen.
Kjøpte 3 meter varmluftslange og koblet på innsugingen til MY30 slik at jeg fikk luftinntaket langt vekk fra apparatet i tilfelle det skulle være mikrolekkasje mellom eksosrør på apparatet og eksosslangen. Ingen forskjell. Stadig sur lukt inne i cabinen.
Jeg har også prøvd med flytende pakning (+350 grdr C) i tillegg til den nye pakningen på brennerrøret/glødepluggbosset og den nye pakningen mellom varmeveksler og vifte-motor-delen. Det hjalp ikke. Sur lukt i cabinen. Har så fjernet den flytende pakning.
Har sjekket forbrenningsluftinnsugningen og vifta, ren og fin. Har sjekket lufttilførselen og orifi (messingskive med lite hull) til brennerøret/glødepluggboss, åpent + rent og fint. Har sjekket dieselrøret til brennerrøret/glødepluggboss, åpent + rent og fint.
hele varmeapparatet har stått i et rent og tørt rom. Varmeapparatet, både innvendig og utvendig er tørt, rent og fint, som et nytt apparat.
Så hva gjør jeg nå?
Jeg har ikke prøvd med eksospasta i sammenføyningen mellom eksosrør og eksosslange. Tenker jeg skal kjøpe pasta i morgen, mandag og prøve på nytt. Det kan være en mulighet at en liten mikrolekkasje i eksossystemet under apparatet vil kunne komme inn ved et ejektorliknende tilfelle gjennom boltehullene og eksosgjennomføringen i det nedre plastdekslet på varmeapparatet. Jeg har ikke skiftet korkpakningene til de 4 boltehullene og heller ikke korkpakningen rundt flens for eksos og innsug av forbrenningsluft. Kanskje jeg skal legge i litt flytende pakning på de gamle av kork, slik at det blir tett rundt gjennomføringene (???). Jepp, prøver det i tillegg til eksospasta.
Er spent på morgendagens test.
..., men hvordan gikk det med deg?