Jump to content

Havn kan man ligge en uke uten å bli lei? (Maks 3 dager fra Oslo)

magnuje

Recommended Posts

Med høygravid samboer og en 2 åring blir nok sommerens seiltur vanskelig å gjennomføre på vanlig vis. Planen er derfor at jeg seiler båten ned til en koselig havn med veiforbindelse og familien kjører ned. Vi satser da på å ligge i ro og jeg er derfor på leting av den perfekte havnen som:
-Ikke er altfor langt fra oslo (max 2-3 dager)
-veifirbindelse
-Strøm og vann
-god og trygg havn i alle vindretninger
-idyllisk og livlig havn med mange aktiviteter på land
-badestrand i nærheten
-barnevennlig

Steder jeg har tenkt på er:
-hunnebostrand (favoritt til nå)
-havna på tjøme (har ikke vært der)
-hvasser
-jomfruland (har ikke vært der)

Andre forslag? Er vel flere fine steder på sørlandet og nedenfor smøgen som jeg ikke har tenkt på? Koster utgår vel grunnet mangel på rent vann? Tanumstrand er ikke så idyllisk synes jeg og litt masete.

Jomfruland er absolutt å anbefale. Meget barnevennlig. Ingen veiforbindelse, men er fergeforbindelse til/fra Kragerø et par ganger om dagen. Hvis ikke det passer kan en ta Taxi båt. Gjestehavna er trygg, men noe utsatt for vind er den nok. I fellesferien pleier det å være trangt om plassen og litt masete. Litt opp til en selv hva som foretrekkes.

Redigert av Hansi (see edit history)

Østre Bolærne utenfor Tønsberg ville jeg anbefalt.

Ikke bilvei ut, men ligger rett utenfor bilvei på Nøtterøy, ved f.eks. Fjærholmen, med stor fin parkeringsplass.

På Bolærne er det asfalterte veier for å trille barnevogn, fine turstier, trygg fin gjestehavn med strøm, vann, dusj og wc. Restaurant og kiosk. Spenende øy, som vi brukte mye når guttungen var utpå for første gang, 14dager gammel.

Det er også fine gressletter for lek og en fin strand i Nord, pluss en helt grei inne i havna.

Kos der på tur.

Fernanda

:flag: 

Båthilsen fra Fernanda.

Takk for mange gode forslag :)

Må si at Arendal var spennende med basseng i havnen, fiffig! Risør virker jo også veldig idyllisk, men er det bademulighete i nærheten av havnen?

Min bekymring med bolærne og jomfruland er at det er litt lite som skjer på land av aktiviteter og at det kan bli litt ensformig etter noen dager? er det butikk på bolærne, eller må man inn til tønsberg for å handle?

Hva tenker dere om Resø? Har hørt det skal være liten utskifting i den havnen, noe som kanskje tyder på at båter ligger i lengre perioder?

Ikke allværden butikk på Bolærene, men da kan man ta fergen inn til Tønsberg en dag og ha en bydag, hvis det skulle bli "kjedelig" ute på øya.

Dog er det mange utforskningsmuligheter der ute.

En lite jolletur unna ligge mellom Bolæren med "grevestuen" og gravrøys.Er vøret strøkent, kan man ut å se Fuglehuk fyr.

Guidede turer rundt i de gamle militær fasilitetene er det også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg ville vurdert Havna på Tjøme. Der er det en flott bukt med badestrand rett ved bryggene, og det er mange andre barnefamilier der. Mange aktiviteter for alle aldre (klatrepark, tennis, lekeplass med mer) og flotte turmuligheter. Havna er et relativt rolig sted, og det er lett å få plass for en uke. Dere vil vel også ut på dagsturer med båten, og da er man i indrefilten. Om dere har bil er det også greit å dra til f.eks Tønsberg for litt mer urbane opplevelser. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Smaken er jo litt som baken; personlig syntes jeg Jomfruland var en nedtur. Sørlandsbyene er jo absolutt levende og flotte, men når du har med deg en høygravid er kanskje litt ro greit også? Vil slå et slag for Halden, som jeg syntes var en veldig flott opplevelse med akkurat passe liv og røre rundt båten - og alskens muligheter i en sjarmerende småby. Ellers er jo Koster som du nevner et knallsted med muligheter i bøtter og spann, men fordrer at man tar med seg en ekstra dunk drikkevann ja.

Ser at Risør nevnes å ha en hemmelighet, et ferskvann til å bade i, men det har også Lillesand og kanskje ikke så mange som er klar over det? Tre minutter å gå fra båthavna og går under navnet "Stemmen". Tilrettelagt for barn.

http://www.cartogiraffe.com/norge/aust-agder/lillesand/springvannsstemmen/#16,58.2447600900422,8.372751474380493

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Gravid samboer og en to-åring høres ut som perfekt i Stavern. Viktig å ha en plass hvor 2-åringen kan leke mens mor og far har god oversikt. Stavern har alle fasiliteter samt en fantastisk flott badestrand (vi har alltid kalt den krabbedammen) for de aller minste i Corntinbukta. Det er en liten grunn bukt hvor vannet alltid varmes fort opp (se bildet rett til venstre for den store sandstranden) Ideelt for barn i 2-årsalderen som da kan plaske i vei under meget trygge forhold.

I tillegg har du flotte lekeområder umiddelbart ved båthavna med lekeapparater, sandkasse osv samt hele det gamle militærleirområdet med masse plass til aktiviteter.

Du finner parkering for bilen og har ellers alt du trenger i Stavern innen gangavstand, inkludert mange trivelige kafeer og puber og monopolet. Dessuten er servicen båthavnen i Stavern nå blitt svært bra.

bilde

I bakgrunnen på bildet ser du Stavernsøya med Stavernsodden fyr mot syd.

Jeg vil foreslå Stavern og Kragerø. Med en 2 åring på tur blir det ofte til at dere blir i båten når ungen har gått til køys, da er det hyggelig å ligge i en havn hvor båter kommer å går litt. Kragerø har flott basseng som ungen kan kose seg i, mens mor og far sitter å slapper av i solen å nyter båtlivet som myldrer i havnebassenget. Koselig å gå litt i byen også. Stavern har også flotte grønne områder innenfor "festningen" ,med langrunn strand rett under minnesmerke.(pyramiden). Stavern har også koselig sentrum, og når dere har bil på stedet kan dere besøke Nevlunghavn, Mølen og Helgeroa rett i nærheten uten å flytte båten.

Vil også anbefale Jomfruland, 7km lang øy som har sammenhengende sandstrand på innsiden og rullestein på utsiden + et lite område med svaberg. (Dekka) Tilnærmet bilfritt, Helt flatt, supert å sykle, rideleksjoner, mange konserter, fantastisk utsikt fra de to fyrtårna. 

Om du har med slepejolle så er det 15min til Kragerø by, 15min til Portør, 10 min til fantastiske Stråholmen eller 15 min til Valle.

Det er mulig å ta med bil ut til Jomfruland feks ved å snakke med innehaverne av campingplassen, men å få kjøre rundt er heldigvis strengt...

Mine 3 har vært mange somre der og storkost seg. 2 åringen synes kanskje det er litt skummelt å dra til tjernet å se etter nøkken... men kanskje mor tør ? Resturantren server overraskende bra på det beste. Best av alt er vel at det også er mulig å finne et sted helt for seg selv, når det passer... 

Smaken er jo litt som baken; personlig syntes jeg Jomfruland var en nedtur. Sørlandsbyene er jo absolutt levende og flotte, men når du har med deg en høygravid er kanskje litt ro greit også? Vil slå et slag for Halden, som jeg syntes var en veldig flott opplevelse med akkurat passe liv og røre rundt båten - og alskens muligheter i en sjarmerende småby. Ellers er jo Koster som du nevner et knallsted med muligheter i bøtter og spann, men fordrer at man tar med seg en ekstra dunk drikkevann ja.

Halden har jeg aldri tenkt på. Hvordan er gjestehavna der? Greit å få plass med seilbåt? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...