Jump to content

Havn kan man ligge en uke uten å bli lei? (Maks 3 dager fra Oslo)

magnuje

Recommended Posts

Da håper jeg du tar med deg den raske slepejolla i så fall. Avstandene det refereres til er mellom 4,5 og 6,5 nm. Hadde tatt en time eller så der med slepejolla mi i hvert fall.

Feil tuffff. Avstandene er mellom 2,7 og 6 nm noe som forderer at With'n m 15hk må gjøre 24kn, om det er motvind så korrigerer jeg tiden det tar for far å kjøre en luftetur til Portør til 17min. Siden mange andre fyker forbi meg, så anser jeg ikke With'n min som noen helt urealistisk slepejolle.

Eller 13.5kn til Stråholmen for å klare den turen på oppgitte 10min.

For å nevne noe som ikke er nevnt før, Vi ble liggende mange dager i Holmestrand i fjor med to 2 åringer og en 5 åring. Fin strand bortenfor gjestehavnen, butikker i fleng (i alle fall litt take away, dagligvare, lekebutikk, designmøbler...) strøm og vann, dog landets mest klønete måte å betale for strøm på.

Ikke fryktelig landlig, men skjer i alle fall litt på havna og flere lekeplasser i gangavstand.

Og kjapp tur til Oslo med bil eller tog om man må hjemom en tur og føde.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Da håper jeg du tar med deg den raske slepejolla i så fall. Avstandene det refereres til er mellom 4,5 og 6,5 nm. Hadde tatt en time eller så der med slepejolla mi i hvert fall.

Og Jomfrulandsrenna er ganske så heftig når solgangskulingen kommer! Tre år på Jomfruland og totalt 50 år i området rundt har lært meg litt om farvannet. De oppgitte tider fra Jomfruland til Valle og Kragerø er i beste fall og med ganske så rask båt som tåler sjø, ikke minst til Portør som er utaskjærs og i motvind!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det gis informasjon (subjektiv javel) om de enkelte havner og kommentarer med hensyn til hva man kan gjøre der, avstander til steder å oppsøke osv så for egen del vil jeg svare ja på ditt spørsmål, men påpeke at det er til informasjon og forhåpentligvis hjelp til å treffe et riktig, eller riktigst mulig, valg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for mange gode forslag! Må si jeg heller litt mot Havna eller Stavern.

På Havna ser det ut til at man fint kan spasere ut til verdens ende og kanskje ta jollen over til Hvasser (ser ut som det er nok vann under broen?) som vi har besøkt før. Veldig fint!

Samtidig som det er bilforbindelse, strand, liten butikk og aktiviteter på land. Og så seiler jeg ned på kun en dag fra oslo!

Er det lett å få plass på Havna i juli? Er det Tanumstrand tendenser med after beach osv eller mer rolig og idyllisk?

Jeg likte Hvasser veldig godt, livlig men samtidig avdlappet og idyllisk, så om Havna er i samme gaten så blir dette bra.

Gikk under broen mellom Hvasser og Havna ett par ganger i fjor vår med en Ibiza 22 så det går fint med jolle.

Havna er ett fint sted, men vi var litt uheldig med at det var bryllup og nachspielbåten låg ved siden av oss den ene gangen vi var der.. (Første og siste overnatting i Ibizaen og større båt med toalettrom ble innkjøpt :) ).

Vil tro at normalt så er de fleste som er ute etter party på brygga i Tønsberg.

Edit:

Og blir dere lei Havna så er det veldig korte avstander til Verdens Ende eller fine uthavner..

Redigert av Dreuf (see edit history)

Samtidig som det er bilforbindelse, strand, liten butikk og aktiviteter på land. Og så seiler jeg ned på kun en dag fra oslo!

Er det lett å få plass på Havna i juli? Er det Tanumstrand tendenser med after beach osv eller mer rolig og idyllisk?

Vi har vært en del ganger på Havna, og vi har alltid funnet plass. Motorbåt, 35 fot, 3,5 meter bred. "Butikken" skal dog ikke vektlegges for mye; minimalt utvalg og rådyrt. Men med både jolle og bil tilgjengelig er jo ikke det noe problem for dere.

Min oppfatning er at det er akkurat passelig stille og fredelig der.

Vi liker oss veldig godt der!

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Det er et par andre veldig gode alternativer i nærheten:

- Son

Dette er en meget veldrevet havn, usedvanlig god service, og mange hyggelige spisesteder langs bryggene. Du ligger lunt i de fleste værforhold. Butikk og pol. Mye lokalhistorie å se. Liker du Geo-coaching er det flere mål her.

- Holmsbu

Hyggelig havn med alle faciliteter. Fine turområder. Alternativt Holmsbu spa med egen gjestebrygge. Her er det hotell med god service, grei mat og også badestrand. Fine turområder uansett havn.

God båtsommer! 

Son kan det være endel festing også, værtfall min erfaring. Det kan det vel være i de fleste havner. Verdens Ende er ikke den beste havna hvis det blåser mye. Så har du Hvasser/sandesund med butikk og en fin liten strand. Kort vei ut til Sandøya og kan ligge på anker der med en kjempe fin strand. Ilverket er jo rett i nærheten for helgen eller for dagsturer. Mange muligheter rett rundt der.

Havna på Tjøme var min favoritt som liten gutt, men ikke vært der på 25år.

Bolærne er veldig fint, åpen butikk på sommeren, men ser at det kan bli ensformig over lengre tid..

Hva med Grebbestad eller Fjellbacka, fine småbyer i Sverige..

Lurt av deg å planlegge godt og legge listen lavt ang seilingen med 2-åring og gravid kone, flere som ikke ser at premissene endres i en periode, og det ender ofte med salg av båt..

Havna på Tjøme var min favoritt som liten gutt, men ikke vært der på 25år.

Bolærne er veldig fint, åpen butikk på sommeren, men ser at det kan bli ensformig over lengre tid..

Hva med Grebbestad eller Fjellbacka, fine småbyer i Sverige..

Lurt av deg å planlegge godt og legge listen lavt ang seilingen med 2-åring og gravid kone, flere som ikke ser at premissene endres i en periode, og det ender ofte med salg av båt..

Fjellbecka og Grebbedtad er fine havner, men har vært der en del tidligere. Hunnebostrand var jeg innom første gang i fjor og synes det var veldig fint der. Fin småby med mye liv.

Enig ang dette med viktigheten å legge listen i hendhold til livssituasjon. Er altfor mange som glemmer dette og ender med salg som du sier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...