Jump to content

Bygge 34 fots katamaran med mast som første båt?

Premiumcowboy

Recommended Posts

Det av skroget som er under vannlinjen, har betydning for seile egenskapene.

Alt over vannlinjen er design, som avgjør utseendet.

Skrogformen under vannlinjen kan du kopiere på en opplagsplass med pappmal.

Så enkelt kan det vel i grunn sies, men det som er over vannlinjen har jo også en hel del betydning for en seilbåt, særlig en katamaran hvor vekt og motstand har større betydning, plassering av rigg og tilhørende fester osv.

Så er det jo slik, at man gjerne skal vite omtrent hvor vannlinjen kommer før båten sjøsettes, slik at skrog og baug brytes på rette stedet, høyden på trappene akter passer ut, plassering av propeller og den slags, og da må man nødvendigvis ha planlagt en hel del på forhånd slik at man har omtrentlig vekt, deplasement og så videre.

Stabilitet, oppdrift, sikkerhet og en hel del andre ting bør nok beregnes, i det minste om man skal seile lengre enn indre Oslofjord på solskinnsdager ?

• 2 uker senere...

Oi, her var det jo litt å svare på.

Jeg kan begynne med å si at jeg har kontakt med Knude angående det forslaget han nevnte tidligere. Foreløpig vet jeg svært lite om dette prosjektet, men han skal komme tilbake med mer info etterhvert. Det høres spennende ut, men jeg ser også en del utfordringer i forhold til geografi.

Maika, du er helt klart inne på noe angående å seile blyfritt, hvorvidt en Vardo vil bli helt synkefri vites ikke, men nei, jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å hive ombord vaskemaskin og stort ditt og datt.

Åge Grevlingen,

Ja, jeg vil ha en seilbåt som er god, altså ikke en regatta maskin med lite bære evne eller komfort, men en god turbåt som seiler godt, med en viss komfort. (Merk, med komfort menes ikke recliner, aircondition og eget toalett/dusj til hver lugar). På en måte vil jeg egentlig ikke bygge den selv, da det er en del åpenbare, og sikkert skjulte, fallgruver man må både ned i og opp fra. Men utfra en kombinasjon av ønsker og selvinnsikt begynner det å bli mer og mer logisk å bygge selv. (Merk, jeg synes båt bygging høres spennende ut, og jeg tror at byggingen også vil være en slags hobby i seg selv.)

Jeg har ingen problem med å følge tankegangen din om å være kreativ, og hadde jeg hatt mer reell innsikt (av mangel på bedre ord) er det mulig jeg hadde forsøkt meg som designer også, men det er ikke noe jeg ønsker pr. nå. Med det sagt, Richard blir beskrevet som en designer som er veldig villig til å hjelpe kundene sine med tilpasninger. Og jeg håper jo å kunne sette mitt eget preg på båten jeg eventuelt bygger, men samtidig er det betryggende å vite at designeren tilbyr opptil flere forskjellige løsninger på det meste.

Jeg har gjort en god del research "hjemmefra", det kan selvsagt ikke sammenlignes med the real deal ute i verden, men jeg har ikke valgt med flasketuten peker på, eller trukket fra en hatt. Jeg skal forøvrig innrømme at når jeg begynte å vurdere båtbygging var IKKE kryssfiner ett alternativ til skrog. Men nettopp oppsummering og modning har gjort at jeg føler Vardo-designet er ett tilsynelatende godt kompromiss for meg. Jeg frykter at dersom jeg kjøper brukt båt vil det etter all sannsynlighet være ett prosjekt som tar 3000 timer og ender med at alt er bygget på nytt, men som du sier har jeg jo ikke bygget den selv.

Blueline;

Vi har kanskje litt forskjellige erfaringer du og jeg da. Men nå har jeg bare kjøpt ett hus i mitt liv, så sammenligningsgrunnlaget er for egen del noe tynt. Det jeg kan si deg er at jeg i dag er glad for at vi valgte noe "billig". Huset vårt er ikke en forstads villa, men vi har jo lånekapasiteten til å bygge det slik hvis vi ønsker. Istedet foretrekker vi å ha (relativt sett iallefall) lite gjeld. Jeg kjører ikke siste fra mote fra tyskland heller, men skulle nok fått finansiert en nyere vag eller mercedes, dersom jeg ønsket det.

Jeg har sett endel som beklager seg over at “nyere” båter har begynte å lekke i luker og vinduer, altså personer som beskriver vedlikeholdsbehov på sine egne 6 til 10 år gamle beneteau/bavaria etc, mulig det er ett større problem i varmere strøk.

Det var en bostrøm 37 bygget tidlig på 80 tallet til salgs for noen måneder siden, tipper jeg hadde satset på den dersom jeg var klar til å binde opp 500 000 i gjeld på båt, men det ville vel heller endt med det Lerum 35 prosjektet fra finn.no dersom jeg hadde kjøpt brukt nå.

Vardo-designet er på ingen måte det ypperste av det som tilbys på markedet i dag, men jeg har tenkt det slik at for 13 000 kr (kommer meg ikke på mange messene for det beløpet) får jeg plantegninger, beskrivelse på ror konstruksjoner, løsninger for påhengsmotor, innfestning for mast og rigg tilbehør, og etter all sannsynlighet en god dialog med en person full av erfaring og kompetanse, som har egeninteresse i at jeg lykkes. Jeg kan studere planene, planlegge prosessen, lage 3d modulering på data, vurderer forskjellige løsninger, og til og med bygge en modell båt.

Så selv om jeg kanskje aldri får bygget selve båten, betyr ikke det nødvendigvis at kjøpet var bortkastet.

Det er selvsagt fristende å heller velge Bruce, Fusion eller Schionning design, hvem vil ikke ha en superyacht, liksom? Men da føler jeg meg også forpliktet til å fullføre med en viss finish og standard. Vardo fremstår for meg mer som en seilbåt med stor bruksverdi. Joda, jeg ønsker å bygge/utstyre Vardoen som en ordentlig yacht, men det vil også være mulig med portapotti, kjøleboks og sovepose dersom jeg heller vil gå den veien. Her fremstår selvbygging som logisk, i mulighetene til å avgjøre litt underveis. Vardoen kan jo også settes på vannet som en motorbåt, før jeg eventuelt kjøper riggen (Som er den største investeringen i byggingen).

Jeg er enig i det du skriver, adeneo. Det er en hel del jeg også foretrekker er planlagt og beregnet på forhånd.

Redigert av Premiumcowboy (see edit history)
  • 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...