Bahia Startet 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2017 Strømmen har en lei tendens til å gå i båthavna. Med tanke på prosjektet mitt er jeg avhengig av at varmen ikke forsvinner. Skikkelig kjedelig når lakken som er lagt i går må vaskes av etter strømbrudd i går kveld. Grunnen er overbelastning og har ingen ting med mitt opplegg å gjøre. Det finnes flere systemer som kan fjernstyres med mobilen og gir beskjed ved strømbrudd. Noen som har et eller annet å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) jeg har et enkelt GSM strømrele som jeg bruker til å slå av og på strøm ombord. Dette gir melding hver gang strømtilførselen endres, og jeg får også beskjed om temperaturen der releet står. Mitt er kjøpt hos Sunwind (Fjernstarter GSM heter tilsvarende i dag). Bruker kontantkort. Redigert 2.Februar.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
brs Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) Hei. Clas Olsen har noe som heter Ontech, har en slik som sender en sms ved strømbrudd og den kan også programmeres til andre varsler. Bruker kontantkort. Redigert 2.Februar.2017 av brs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Så på denne http://www.sikkerheten-selv.no/product/1107/ring-hytta-varm-gsm-str%C3%B8mstyring-med-temperaturf%C3%B8ler-og-app Likte muligheten for å lese av temperatur og mulighet for fjernstyring. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Har du Telldus kan man sette inn rele som varsler om dette. Her et bilde fra Telldus i min båt. Ellers så varsler jo Dlink webkamera om strømmen går (har det selv ombord). http://www.fairlinephantom.no/2016/07/23/vindmaler-er-kjekt-a-ha/ Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Har du Telldus kan man sette inn rele som varsler om dette. Her et bilde fra Telldus i min båt. Ellers så varsler jo Dlink webkamera om strømmen går (har det selv ombord). Det systemet så lekkert ut. Da er det bestilt. Ser du har lik båt han jeg deler brygge med. Flott båt Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Har du Telldus kan man sette inn rele som varsler om dette. Her et bilde fra Telldus i min båt. Ellers så varsler jo Dlink webkamera om strømmen går (har det selv ombord). Da kjører du Telldus'en, nettverk og alt annet via 12V, selvfølgelig. Jeg kjører alt rett på landstrømmen og må endre dette så det ikke skal dø med landstrømmen. Men hvilket relé er det som kan alarmere om strømbrudd? Det hadde vært spennende å teste noe sånt hos meg også. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Joltus Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Hvis du har en 230V kontaktor og systemet takler potfrie kontakter som inngang kan du jo koble den til releet slik at år den mister strømmen brytes eller sluttes et kontaktsett. Er ofte slike innganger på diverse systemer. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Jeg har icenett ombord og ipkamera innvendig slik at jeg kan se om lampa for landstrømmen lyser, hva termometeret og hydrometer viser. Ser at det har vært mange tråder om fjernstyring overvåking i båt. Det kommer stadig noe nytt. Er det noen som kan anbefale et system som går på wifi og som er enkelt å kople opp, som sier ifra når strømmen blir borte, lensepumpen starter, slå av og på varmeovn osv? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Når du allerede har icenet ombord vil jeg anbefale Telldus slik som Dykker skrev. Da ville jeg kjøpt Tellstick znet lite V2. Må være den nye versjon 2 da den også har 2 veis kommunikasjon med 433Mhz. Her kan du styre det meste, få alarm når strømmen forsvinner, alarm ved vann i båten og styre det meste. F.eks slå på varmeovn når temp synker under 3 grader :-) Pass bare på at du kobler det opp på 12V:-) Vis du søker vil du sikkert finne videoene mine som jeg har lagt ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 2-veis på 433mhz? Sikker på at du ikke mener 868mhz / Z-wave. Så sant det ikke har kommet noe nytt som jeg ikke har fått med meg så er 433mhz 1-veis og 868/Z-wave 2-veis. Temperaturmålere etc er helt fint å kjøre 1-veis, men rele vil man helst kjøre 2-veis for å faktisk være sikker på at lensepumpen du har sagt skal starte, har startet. En annen mulighet er å kjøpe en Rasperry pi, utstyre den med en UZB1 (868mhz) og en rfxcom (433mhz) så har man "alle" muligheter (Dog krever det at man har litt interesse for å få det opp å gå..) I min tråd "Stell og vedlikehold av Bavaria 32" vil jeg bygge opp landstrøm og deler av 12v systemet via Domoticz/Openplotter. NMEA0183 er allerede inne på Ras-pi`en og jeg håper å nå få inn også NMEA2000/SeatalkNG. Time will show om det går :) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 (redigert) Den nye V2 har 2 veis kommunikasjon med det gamle 433mhz ja :-) Den jeg snakker om er znet...altså z-wave 868mhz som fungerer sammens med temp sensorer på 433mhz.....alså 2 veis. Egentlig er tellstick net 433mhz basestasjon 2 veis mens utstyret du får til den er 1 veis :-) Ved å bruke ett relee og et nexa produkt får du også tilbakemelding om du har slått på lensepumpa....altså 2 veis komm :-) på det gamle 433mhz systemet...altså tellstick net. Den nye tellstick znet V2 er litt vanskelig å få tak i nå, er restet flere steder ser jeg.... Redigert 4.Februar.2017 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Man lærer stadig noe nytt :) Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Takk, selv om jeg synes dette hørtes komplisert ut:) Får se om jeg finner ut av det, er ikke så el/datakyndig. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Neida er ikke så komplisert når du sitter med det :-) Kjøp znetV2 som jeg skrev. Noen veggkontakter (sånne 3 pack med fjernkontroll) og tempsensorer og dør/vindus brytere. Vis du ikke er avhengig av kombi temp og fukt sensor ville jeg valgt den for kjøl/fryser....den virker mer stabil. Får ikke satt inn linker eller bilder her nå av en eller annen grunn? Hele feltet over er grått ? Når du har fått alt dette i hus og du lurer på noe er det bare å spørre så kan jeg lage en video av hvordan du setter det opp :-) No problema.... Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 (redigert) Igjen takk Christina II. Skal se hva jeg gjør. Har som sakt oversikt av det meste innvendig, men kan ikke styre noen ting. Ser også om lensepumpen går (lampe på panelet) Laster opp kamera et par ganger i døgnet, slik at jeg kan følge ganske greit med på tilstanden, i forhold til hva jeg kunne før kamera ble montert :) Kameraet kan styres og har lyd. Redigert 5.Februar.2017 av jøran123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Ja kamera er veldig nyttig...har det selv. Fordelen med "smarthome" er jo at man kan sitte hjemme og styre stort sett hva som helst i båten eller automatisere alt. Jeg har også lagd meg strømplugger som jeg kan styre med 12V (krever litt elekronikkforståelse og loddebolt) Skal til å lage meg ett par til nå snart til meg selv og en kamerat. Kan sikkert også lage til deg vis det blir av interesse. Jeg bruker den til å starte kjøleskap og dieselvarmer siden disse kun går på 12V hos meg. Det som er fint er at jeg får med en gang pushmelding på tlf og mail når noe er unormalt. Kan i etterkant sjekke når f.eks strømmen forsvant og når den var tilbake igjen vis man f.eks ikke var ved tlf da mld kom. Kan f.eks også få logget at ting har skjedd. F.eks at lensepumpa har gått og hvor lenge. Vis du søker på tellstick her inne har jeg lagt ut video av alarm landstrøm og alarm vann i båten (alarm lensepumpe). Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Flott. Tar kontakt på PM hvis jeg går for et mer avansert system enn jeg har i dag:) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 (redigert) Landstrømsalarm Tellstick (Christina II). https://baatplassen.no/i/topic/123899-tellstick-net-smart-produkt-også-til-båten/?p=1796103 . Redigert 5.Februar.2017 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Takker Dykker :-) Noen som vet hvorfor feltet over der jeg skriver nå er grått ? Får ikke valgt å legge til linker smil, forandre skrift osv ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Takker Dykker :-) Noen som vet hvorfor feltet over der jeg skriver nå er grått ? Får ikke valgt å legge til linker smil, forandre skrift osv ? Hvis det f.eks er .png-format på bilder, får du ikke lastet de opp. Lagre de i såfall i .jpg før opplasting. . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.