Bisse Startet 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2017 (redigert) Har et Mase aggregat med Yanmar på 6,5 hk som tidligere eier opplyser om at det skal være på 4000watt. Om jeg belaster det med ca 2000 watt begynner det å "knele". Turtallet går kraftig ned. Noen som har formening om hva som kan være galt? Motoren er Yanmar 1GM10L (tror jeg). Se bilder: Redigert 2.Februar.2017 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
offpist Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Det kan sikkert være flere ting.. dårlig kompresjon (ventiler og stempelring)..dysene kan være sotet igjen eller defekt. Ryker det sort når den jobber tungt? Jeg har en Vetus 4kw som har samme symtom og det viste seg å være brent eksosventil. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Det kan sikkert være flere ting.. dårlig kompresjon (ventiler og stempelring)..dysene kan være sotet igjen eller defekt. Ryker det sort når den jobber tungt? Jeg har en Vetus 4kw som har samme symtom og det viste seg å være brent eksosventil. Nei, ryker ikke tungt. Dysen er ny. Noen i Østfold som tar service på disse? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
mateco Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Sjekk Drivstoff tilførsel. Tett drivstoff filter kan være årsak. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bisse Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Sjekk Drivstoff tilførsel. Tett drivstoff filter kan være årsak.Har byttet filter. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Dinamo Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 (redigert) Når du skriv 4000 watt og 6,5 Hk, er det noko som skurrer i mine ører. I mine yngre dager hadde vi ein tommelfingerregel å dobla antall Kw på generatoren for å få eit høvelig antall Hk til motoren som driv den. Og so skal motoren ha desse kreftene ved det turtallet som passer generatoren. Dermed so vil eg ikkje by særs meir enn 3000 watt frå ein motor på 6,5 Hk, men den motoren bør absolutt klara 2000 watt uten problem. Magne Edit: Eg googla på den yanmarmotoren som er sirkla inn på bildet av boka, og enda då opp med eit svar at motoren har ein output på 6.5 Kw (ikkje Hk) ved 3600 o/m. Dette bør vera nok til generator på 4 Kw, sjølv med berre 3000 o/m (som er høgaste turtall ein generator for 50 Hz kan lagast for ) Redigert 3.Februar.2017 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Kan du ha noe som automatisk slår inn og trekker strøm som du ikke har med? Lader eller bereder? Mitt mase på 4.5 hk kan gi 1800w permanent og 2000 watt kortsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Hva slags belasning er tilkoblet? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bisse Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Hva slags belasning er tilkoblet? Kaffetrakter, vv bereder, og batterilader. Ca 2000watt Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Sikker på at disse forbrukerne bare drar 2000 w? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bisse Svart 4.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Sikker på at disse forbrukerne bare drar 2000 w?Ja Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Hva slags belasning er tilkoblet? Jeg spurte, for hvis det er annet enn ohmsk belastning, kan DET være forklaring på problemet. Men etter som du har hovedsakelig varme-elementer, vvb og kaffetrakter, vil ikke den vesle batteriladeren utgjøre så mye forskjell ( Den er en halvleder-last og utgjør et problem mot små generatorer hvis slike er store! I ditt tilfelle er den liten sammenlignet med det andre du har tilkoblet.) Spørsmål: Merker du stor nedgang i turtall osv. med kun vvb innkoblet? Koble fra den og legg inn kun laderen og deretter kaffetrakteren. Hva skjer da? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bisse Svart 5.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Ingen nedgang i turtalmed denene eller andre tingen tikoblet. Om jeg kun har på kaffetrakter eller vvb. Belestar jeg for mye går turtallet ned. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Jeg hadde en Whisper som stoppet når den ble belastet opp mot maks. Her var det noen kondensatorer i el verket som måtte byttes Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Om kondensatoren er defekt så er som regel spenningen veldig lav, som i rundt 200V. Det samme skjedde med min. det kunne være 230V på tomgang, men med en gang man belastet litt ble spenningen ca 208V. Etter kondensator byttet så ble det 245V på tomgang og 230V ved litt belastning. Slike kondensatorer kan man kjøpe på ebay eller andre nettsteder for en brøkdel av hva den koster original. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 (redigert) VV-bereder er mellom 750 eller 1200W (99% av tilfellene). En kaffetrakter er normalt 1200-1800 Watt. En 40A lader trekker normalt 700 W - ihvertfall de første minuttene den står på. Om laderen er større - noe den sikkert er på en 41 fots båt- trekker den mer. Så at disse 3 til sammen trekker kun 2000W høres litt rart ut? Uansett - ett mase aggregat som heter 3,5 - gir ca 2500 watt kontiuerlig med normalt blandet last (indukti/kapasitiv og reaktiv last ), ett mase aggregat som heter 2,7 gir ca 1500 W kontiuerlig, Så ett Mase aggregat som er oppgitt til 4000W i spisseffekt vil antagelig ikke kunne klare mer enn ca 2800 Watt. En annen ting som ikke stemmer helt her - er at det er en 6,5HK motor? Denne motorstørrelsen er normalt for en generator på ca 2000W - om det skulle være en 4000W generator så ville motoren normalt være minimum 12HK.... se forøvrig link til Mase sine spesifikasjoner i 2008 - http://www.mase.no/cart/images/File/prislister/mase.pdf Så det er altså ikke sikkert det er noe galt - annet enn at generatoren er for liten til ditt bruk. Jeg har en 2016 modell Mase 3,5 i min båt - den holder til VV berederen (1000Watt) og kaffetrakteren (1600W ) - men da kan jeg ikke legge inn batteriladeren i tilegg (80A) eller den elektriske grillen-2000W . I tilegg så kobler kjøleskapet automatisk om til 230 volt når jeg starter generatoren - men dette trekker kun 140 watt hos meg. Jeg kan altså ha 2 av de store forbrukerene innkoblet -uansett hvilke 2 - men ikke alle 3. Om jeg har latt batteriladeren stå på en liten time- så trekker den såpass lite (er da nede på typisk 15A) at jeg kan ha VV+kaffe+lader innkoblet Redigert 6.Februar.2017 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Det høres fornuftig ut det du skriver Powerpuff. Lenger opp i tråden blir det skrevet at den burde klare det, om det stemmer at motoren er 6,5kw, og ikke 6,5 hk. Jeg må finne ut nøyaktig hva slags motor jeg har. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.