OddArild Startet 2.Februar.2017 Del på Facebook Startet 2.Februar.2017 Hvor mye må jeg rekne med og svi av for og få meg generator ombord? Ønsker en til og ha i maskinrommet med "fjernstart" Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Om du tenker på dieselagregat, så koster den minste Whisperen rundt 50.000kr. Så tilkommer eksosanlegg med separator, skrog gjennomføringer, dieselfremføring, el anlegg mm. Inkludert montering tenker jeg rundt 100.000kr Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Bitteliten er nok ganske spot-on! Sjekket selv for to år siden, alt i mellom 80.000kr - 130.000kr ville vi havnet på avhengig av egeninnsats og valg av merke. Endte opp med Efoy isteden vi ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Om man ikke skal ha 220v ombord er Efoy et godt alternativ Jeg planlegger å hive ut efoyen og selge den til fordel for et dieselagregat. Fordi jeg vil ha 220v ombord Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Om man ikke skal ha 220v ombord er Efoy et godt alternativ Jeg planlegger å hive ut efoyen og selge den til fordel for et dieselagregat. Fordi jeg vil ha 220v ombord Vel, inverter løser det. Går ut ifra du ser for deg et langt større behov for 220V enn vi trenger ombord. F.eks Victron Multi/Quattro er med i bildet tenker jeg, uavhengig om du faktisk har 220V aggregat eller Efoy. Personlig ville jeg aldri hatt et aggregat uten ovennevnte løsning montert. Mange meninger og mange gode løsninger. Kost/nytte-spørsmål ;) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 (redigert) Det er viktig med en skikkelig behovsanalyse før man tar valget mellom disse to. Bitteliten skal vel jorda rundt og da er nok aggregat med 220 volt det beste. Om man bruker båten i helger og sommerferie steder der andre ferdes, er nok Efoy et bedre alternativ. Sammen med en skikkelig batteribank og kanskje et solcellepanel eller to, så har man greit med reserver for noen dager. Jeg fyrer sjeldent aggregatet mitt i alle fall. Så investeringen ville nok ikke svart seg mot nytte. Men om trådstarter har tatt valget, så vil jeg tro 85.000,- for pakka + montering for et aggregat du kan dra ut opptil 2000 watt fra. Her er det som satt i min båt, da jeg kjøpte den: http://cial.no/aggregater/baataggregater/is-3000-omdreininger/is-2.6-cbu Redigert 3.Februar.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Har vært borti disse https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/-fischer-panda-pms-4000s-fc/136214713/p som virker greie også til fritidsbåter. Veldig kompakt og godt lydisolert. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Takk for svar. Er egentlig bare for og forsikre meg om at jeg har strøm hele tiden. Har 1 x 180amp pr motor for start. Og ender vell opp med en plass mellom 800 og 1000 amp batteribank til forbruk. Tenker på hvor mye strøm jeg eventuelt trenger til en helgetur nå f.eks med kun en av eberne i gang hele tiden og strøm til lys og litt tv for barna ? Sist jeg hadde båt var jeg alene uten barn og trengte ikke tenke på sånt. Kommer nå tilbake fra campingvogn som står på fast plass med stikkkontakt i veggen. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Di fleste klarer seg med 400ah, så har du 800-1000ah så skjønner jeg ikke hva du skal med generator :o En eføy 140 vil vel dekke det meste selv om en bruker inverter til 220v innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Det var det jeg lurte på, hvor mye folk flest bruker eller har :) Da prøver eg først uten noe annet enn batteriene, og så kjøper en efoy om det viser seg at jeg trenger det. Takk for råd. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Takk for svar. Er egentlig bare for og forsikre meg om at jeg har strøm hele tiden. Har 1 x 180amp pr motor for start. Og ender vell opp med en plass mellom 800 og 1000 amp batteribank til forbruk. Tenker på hvor mye strøm jeg eventuelt trenger til en helgetur nå f.eks med kun en av eberne i gang hele tiden og strøm til lys og litt tv for barna ? Sist jeg hadde båt var jeg alene uten barn og trengte ikke tenke på sånt. Kommer nå tilbake fra campingvogn som står på fast plass med stikkkontakt i veggen. Anbefaler å kikke litt på ovennevnte inverterløsning uavhengig av HVA som lader den forbruksbanken du planlegger. Du tenker på helgeturer etc... En god løsning kan være nettopp det med store fordeler: - Alltid strøm i stikk om bord. - Uavhengig av strømkilde, switcher automatisk mellom landstrøm, aggregat og motor. - Kan vurdere mindre aggregater av de som er aktuelle for deg. Ved større behov (W) til for eksempel kaffemaskin, vil inverter hente nødvendig kapasitet fra forbruksbanken de minuttene det trengs. - Slippe å starte aggregat bare for å koke kaffe på morgenen. Bortsett fra eventuelt varmtvann trenger du bare å starte aggregat for å lade en stund. Kan også gi et eksempel fra vår egen erfaring. Vi har kun 3x 95aH i forbruksbanken og Efoy 140. Vi kan ligge ute hele helgen med eber, streame TV, kjøleskap og kjøleskuff og bruke lys uten å tenke for mye på det. Vår og høst går det nok mer strøm til eber enn om sommeren hvor kjøleskap blir forbrukeren. Og ja, el.toalett med kvern brukes... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 det er to fordeler med aggregat ombord. Du kan kjøre 220V forbrukere uten å helt ta livet av batteriene. Feks watermaker. Og du får varmtvann. Er ikke disse to tingene viktige hadde jeg gått for en EFOY. Stor inverter og tunge forbrukere via denne er ikke bra for batteriene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Echotec har jo 12/24v watermakere der minste gir rundt 30l/t, og en Eber vannvarmer er ganske rimelig egentlig.. Koke kaffe går kjapt på gass, trenger man egentlig 220v? ;) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Svar til TS. Forbruksbanken din høres solid ut men så spørs det på bruken. Varmt vann, har du løst den problemstillingen. Er det mye uthavnbruk? Ligge lenge i samme uthavn? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Har selv drøyt 400Ah og det holder i beste fall til tre dager uten å lade, men når vi bruker den holder det å kjøre Eneren litt på kvelden og kanskje en time på morgenen. Har både kjøleskap og kjøleboks, LED i de mest brukte lampene og lever med at varmtvannet etterhvert blir kaldt. Har også et 100 W solcellepanel på framdekket, men usikker på hvor mye det bidrar med. Skulle jeg endret noe, ville det vært vannvarmer, eventuelt neste skritt er Litiumionbatterier og oppgradert lading, men det kommer aldri til å skje på grunn av pris. Har batterimonitor for å unngå å tappe for langt ned. Vi flytter oss i praksis etter en eller to dager og har det behagelig med strøm. Gjerne ikke helt svar på spørsmålet, men prøver å gi et inntrykk av forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 Bruk heller pengene på Lifepo4, inverter og god dynamo. Vi har hatt 230V i båten kontinuerlig i 2 år.. og er nesten aldri på landstrøm. Faktisk har vi også en 4KW generator men den bruker vi aldri mer så den skal ut når vi kommer tilbake til Norge. (1054W solceller, 400A fordelt på 2 dynamoer,3000W inverter, 1000ah lifepo4 service og 230ah lifepo4 start). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Februar.2017 Del på Facebook Svart 3.Februar.2017 nå kommer det rett som det er gode aggregater på bruktmarkedet til greie priser. Gikk for kort tid siden et mase 2.5 med knapt noen gangtimer til 30' tallet et sted på www.finn.no. Er alltid noen som har en godt utstyrt båt, men som ikke trenger det og derav selger. Så troe nok dette er realistisk under 50' om du kan akseptere brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2017 Del på Facebook Svart 4.Februar.2017 Jeg annonserte et 9,5 kw i hele høst for 22' men fikk nesten ingen henvendelser. Solgte det her om dagen for 10' ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Februar.2017 Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Hvis du kan gå for bensin er dette ett alternativ. Stillegående, inverterteknologi(altså den justerer turtallet etter belastning) og ikke så tungt. http://berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EU/EU-30is-FS.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 12.Februar.2017 Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Jeg har et 4kW strømagregat med fjernstarter fastmontert ombord. Kjempefornøyd at jeg har det. Bruker det ikke så ofte, men utrolig kjekt å ha i uthavner osv. Mitt er godt støyisolert både selve agregatet og eksos. Står plassert i lasterom og eksosen går ut under badeplattformen, hører det knapt under gange. Vinterstid sørger jeg for å kjøre det med belastning noen ganger i løpet av vinteren da båten brukes hele året. Kjørte agregatet senest igår. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 12.Februar.2017 Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 (redigert) Har selv 5kw onan med eksos under vann og 3x140ah batterier. Vi bruker strøm uten å tenke noe særlig på forbruket og aggragatet sviver vel ca 60 timer i året. Båten brukes og endel på vinteren. Hadde jeg ikke hatt aggragat og skulle gjort tiltak ang strøm ville jeg gått for Efoy og inverter Redigert 12.Februar.2017 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 12.Februar.2017 Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Vi har Efoy 140 og sammenleggbar solcellepanel på 100w ombord. Batteribank på 480 ah. Har alltid strøm nok for en helg i uthavn, selv med vannvarmer,kjøleskap og kjøleboks i gang. Men det er jo alltid interessant å finne løsninger for mer strøm tilgjengelig. Men det får være nok for denne gang, neste gang batteribanken skal byttes ut blir det lifepo4. Men kan anbefale Efoy på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.