Jump to content

Strømaggregat med fjernstart, fastmonert i maskinrommet, kostnad?

OddArild

Recommended Posts

Om man ikke skal ha 220v ombord er Efoy et godt alternativ

Jeg planlegger å hive ut efoyen og selge den til fordel for et dieselagregat. Fordi jeg vil ha 220v ombord

Vel, inverter løser det. Går ut ifra du ser for deg et langt større behov for 220V enn vi trenger ombord. F.eks Victron Multi/Quattro er med i bildet tenker jeg, uavhengig om du faktisk har 220V aggregat eller Efoy.

Personlig ville jeg aldri hatt et aggregat uten ovennevnte løsning montert.

Mange meninger og mange gode løsninger. Kost/nytte-spørsmål ;)

Det er viktig med en skikkelig behovsanalyse før man tar valget mellom disse to. Bitteliten skal vel jorda rundt og da er nok aggregat med 220 volt det beste. Om man bruker båten i helger og sommerferie steder der andre ferdes, er nok Efoy et bedre alternativ. Sammen med en skikkelig batteribank og kanskje et solcellepanel eller to, så har man greit med reserver for noen dager.  

Jeg fyrer sjeldent aggregatet mitt i alle fall. Så investeringen ville nok ikke svart seg mot nytte. Men om trådstarter har tatt valget, så vil jeg tro 85.000,- for pakka + montering for et aggregat du kan dra ut opptil 2000 watt fra.

Her er det som satt i min båt, da jeg kjøpte den: http://cial.no/aggregater/baataggregater/is-3000-omdreininger/is-2.6-cbu

Redigert av Worry II (see edit history)

Takk for svar.

Er egentlig bare for og forsikre meg om at jeg har strøm hele tiden. 

Har 1 x 180amp pr motor for start. 

Og ender vell opp med en plass mellom 800 og 1000 amp batteribank til forbruk.

Tenker på hvor mye strøm jeg eventuelt trenger til en helgetur nå f.eks med kun en av eberne i gang hele tiden og strøm til lys og litt tv for barna ? 

Sist jeg hadde båt var jeg alene uten barn og trengte ikke tenke på sånt.

Kommer nå tilbake fra campingvogn som står på fast plass med stikkkontakt i veggen.

Takk for svar.

Er egentlig bare for og forsikre meg om at jeg har strøm hele tiden. 

Har 1 x 180amp pr motor for start. 

Og ender vell opp med en plass mellom 800 og 1000 amp batteribank til forbruk.

Tenker på hvor mye strøm jeg eventuelt trenger til en helgetur nå f.eks med kun en av eberne i gang hele tiden og strøm til lys og litt tv for barna ? 

Sist jeg hadde båt var jeg alene uten barn og trengte ikke tenke på sånt.

Kommer nå tilbake fra campingvogn som står på fast plass med stikkkontakt i veggen.

Anbefaler å kikke litt på ovennevnte inverterløsning uavhengig av HVA som lader den forbruksbanken du planlegger. Du tenker på helgeturer etc...

En god løsning kan være nettopp det med store fordeler:

- Alltid strøm i stikk om bord.

- Uavhengig av strømkilde, switcher automatisk mellom landstrøm, aggregat og motor.

- Kan vurdere mindre aggregater av de som er aktuelle for deg. Ved større behov (W) til for eksempel kaffemaskin, vil inverter hente nødvendig kapasitet fra forbruksbanken de minuttene det trengs.

- Slippe å starte aggregat bare for å koke kaffe på morgenen. Bortsett fra eventuelt varmtvann trenger du bare å starte aggregat for å lade en stund.

Kan også gi et eksempel fra vår egen erfaring. Vi har kun 3x 95aH i forbruksbanken og Efoy 140.

Vi kan ligge ute hele helgen med eber, streame TV, kjøleskap og kjøleskuff og bruke lys uten å tenke for mye på det. 

Vår og høst går det nok mer strøm til eber enn om sommeren hvor kjøleskap blir forbrukeren. Og ja, el.toalett med kvern brukes...

Har selv drøyt 400Ah og det holder i beste fall til tre dager uten å lade, men når vi bruker den holder det å kjøre Eneren litt på kvelden og kanskje en time på morgenen. Har både kjøleskap og kjøleboks, LED i de mest brukte lampene og lever med at varmtvannet etterhvert blir kaldt. Har også et 100 W solcellepanel på framdekket, men usikker på hvor mye det bidrar med. Skulle jeg endret noe, ville det vært vannvarmer, eventuelt neste skritt er Litiumionbatterier og oppgradert lading, men det kommer aldri til å skje på grunn av pris. Har batterimonitor for å unngå å tappe for langt ned.

Vi flytter oss i praksis etter en eller to dager og har det behagelig med strøm.

Gjerne ikke helt svar på spørsmålet, men prøver å gi et inntrykk av forbruket.

Bruk heller pengene på Lifepo4, inverter og god dynamo. Vi har hatt 230V i båten kontinuerlig i 2 år.. og er nesten aldri på landstrøm. Faktisk har vi også en 4KW generator men den bruker vi aldri mer så den skal ut når vi kommer tilbake til Norge.

(1054W solceller, 400A fordelt på 2 dynamoer,3000W inverter, 1000ah lifepo4 service og 230ah lifepo4 start).

nå kommer det rett som det er gode aggregater på bruktmarkedet til greie priser. Gikk for kort tid siden et mase 2.5 med knapt noen gangtimer til 30' tallet et sted på www.finn.no. Er alltid noen som har en godt utstyrt båt, men som ikke trenger det og derav selger.

Så troe nok dette er realistisk under 50' om du kan akseptere brukt.

• 2 uker senere...

Jeg har et 4kW strømagregat med fjernstarter fastmontert ombord. Kjempefornøyd at jeg har det. Bruker det ikke så ofte, men utrolig kjekt å ha

i uthavner osv. Mitt er godt støyisolert både selve agregatet og eksos. Står plassert i lasterom og eksosen går ut under badeplattformen, hører det knapt under gange.

Vinterstid sørger jeg for å kjøre det med belastning noen ganger i løpet av vinteren da båten brukes hele året. Kjørte agregatet senest igår.

bilde

bilde

Har selv 5kw onan med eksos under vann og 3x140ah batterier. Vi bruker strøm uten å tenke noe særlig på forbruket og aggragatet sviver vel ca 60 timer i året. Båten brukes og endel på vinteren.

Hadde jeg ikke hatt aggragat og skulle gjort tiltak ang strøm ville jeg gått for Efoy og inverter

Redigert av nor star 290.. (see edit history)

Vi har Efoy 140 og sammenleggbar solcellepanel på 100w ombord. Batteribank på 480 ah. Har alltid strøm nok for en helg i uthavn, selv med vannvarmer,kjøleskap og kjøleboks i gang. Men det er jo alltid interessant å finne løsninger for mer strøm tilgjengelig. Men det får være nok for denne gang, neste gang batteribanken skal byttes ut blir det lifepo4. Men kan anbefale Efoy på det varmeste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...