Jump to content

Hvor bred båtplass trenger jeg til Askeladden 525 Excel?

Limbo79

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en båtplass til en Askeladden 525 Excel. Båten er 17 fot og måler 221 cm over fenderlisten. Plassen jeg vurderer å kjøpe er 2,5 m bred, med lysåpning på ca 2,20 m. Båten står for øyeblikket i opplag, og jeg har ikke mål på båtens bredde i vannlinjen. Etter å ha lest utallige innlegg, opplever jeg at flere har hatt "suksess" med å benytte en båtplass med lik eller mindre lysåpning enn båtens maksbredde (fenderlist). Noen som har erfaringer med denne båttypen eller lignende modeller?

Jeg er klar over at man må beregne plass til fendere, og at det finnes ulike "plassbesparende" fenderløsninger" men håpet er at båten er smalere langs vannlinjen til at det vil rekke med en 2,5m plass. Alternativet er selvfølgelig en plass med 3 m bredde, men da snakker vi en helt annen prisklasse, omtrent det dobbelte.

Setter stor pris på delte erfaringer.

Tror det blir for trangt for vanlige fendrer, iallefall fra midten og bakover.

Excel 525 ser ganske bred ut hele veien bak.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hadde en 525 Excel m/ 90 Optimax for noen år tilbake, og jeg hadde en 2,50 plass, med lysåpning på 2,20. Dette gikk veldig greit. Hadde fendere på hver side uten problem, så båten er vel en del smalere der hvor uteriggerne treffer skroget. Kjøpte etter hvert en 605 Explorer, som jo var en del bredere, så da fikk jeg plass på 2,75, med lysåpning på ca 2,45.

Jeg har en 18 fots skjærgårdsjeep som er oppgitt til 2,26 bredde, og har også 2,50 plass. Dog mener jeg at lysåpning på disse plassene hos oss er 2,30m. Dette er vel litt avhengig av bryggeprodusentene regner jeg med. Jeg løste utfordringen ved å ha båten liggende på dock inne i båsen. Noe som drar med seg flere fordeler (ingen groing, sikkert mot synking ved dårlig vær etc.) Men.... jeg har noen ganger brukt andres båtplass bl.a. når bikkja skal ombord. Ser da at det er mer enn god nok plass i en bås med bryggefendere. Men hadde ikke vært plass til egne fendere på båten.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Dette er jo en smaksak og egen vurdering, veldig enkelt, båsen må være breiere en båten :-). Jeg bruker å si at man bør ha mellom 20-30cm lysåpning på hver side av båten, helst mer. Dette er også litt avhengig av hvor redd du er for båten din...

Jeg har vært med å sette opp flere bryggeanlegg og folk skal spare penger med å ha det så smalt, etter en stund så kan man se store skader i måtene. Jeg har en liten Nordkapp båt (Enduro 605) og har en båtplass på 4,5 meter, joda jeg må lete etter båten i båsen, men jeg har ingen skader.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Min mening er at man bør ha minst 20 centimeter klaring på hver side for å få plass til fendere, men dette komme jo også litt an på hvor vær/bølge-utsatt plassen er. En plass på f.eks 2,5 meter gir som regel en lysåpning på 2,20-2,30 og da er en båt med bredde på 2,25 for bred, eller plassen for smal selv om båten er smalere i vannlinjen.

I mange havner er det en maks bredde på båt til den enkelte båtplass, ikke uten grunn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...