larole Startet 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2017 Hei, En kompis og jeg vurderer å hente en seilbåt som ligger på Karmøy, og seile denne hjem til Bergen. Jeg ber derfor om hjelp til en kjapp og uforpliktende vurdering av spesielt motoren. Denne er en 13 HK Volvo Penta fra midt på 80-tallet. Jeg er middels motorkyndig, men kan ikke vurdere tilstand basert på bilder. Finnes det en båtbroder eller søster der ute som kunne brukt en halvtime på dette mot en god flaske vin? Båten er en Maxi 87, fra 1981. 29" Send gjerne en SMS til 95940045 dersom du kan hjelpe. Jeg mottar gjerne innspill til dette innlegget dersom "jeg går frem på feil måte". Med vennlig hilsen Ole Bernhard Larsen Kommentar fra moderator: Lagt til båttype i tittelen Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 (redigert) EDIT: ser jeg har tatt utgangspunkt i feil båt, Maxi 84. Men de er nå ganske like da... Maxi 84 er en veldig standard båt, og en sjøvannskjølt 13 hk Volvo Penta MD7 tosylindret på seildrev ble levert som standard. Flertallet av disse er operative ennå, men synger naturlig nok på siste verset. Enkelte er overhalt og vil da vare i mange år. Solide gode slitere dette. Jeg er ikke motorkyndig, men kan bidra med noe: Hvis motoren starter greit, har fin farge på oljen når du peiler, ikke misfarget eksos under tomgang og ikke minst under belastning, belg på seildrev er skiftet, oljen på drevet ser bra ut - så kan det være den går en stund til. Men for alt du vet kan den også knele på hjemturen. Så du må regne med motorbytte i regnskapet ditt. Hvordan er båten ellers, seil/elektrisk/utstyr/interiør mtp fukt og lekkasje? Alt dette må stå i forhold til prisen. Når det nærmer seg sommer vil det bli et godt utvalg av Maxi 84, mange gode kjøp med ny motor osv. Vurder om det er verd å satse på den båten du har sett på mtp motorkostnad fremover. Selv har jeg en HR 26 med en original VP MD5A fra 1978. Den tikker og går, og det virker ikke som om sjøvannskjølingen er det som kommer til kverke den. Den går så lenge den går, og når den tar kvelden kommer jeg til å finne en lik motor som er overhalt og sette inn. Da passer den perfekt, og prisen er fortsatt lav, passer med min filosofi. Redigert 3.Februar.2017 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 3.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2017 Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Jeg har en tilsvarende Maxi 84. Motoren er MD7A og den går som en klokke. Du vil få mye glede av denne seilbåten! Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Motoren kan sikkert være ok. Det som kan bli et problem med gamle tanker er at det er bunn fall og vann og når det blir litt sjø og skvalp så tettes dieselfilteret og en får stopp. Så ekstra Dieselfilter er det en skal ha med. En bør helst sjekke ut sist tanken ble sjekket og er en heldig så har gamle tanker drenering i bunn. Og forviss dere om at filterskift går greit. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.