telefonkatalog Startet 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2017 Hei! Jeg har i ett års tid gått med tanken om å lære meg å seile, og de siste månedene har jeg begynt å vurdere å kjøpe meg en seilbåt til 20-40 000 kr. Så har det seg sånn at jeg bor i Osloområdet, og jeg ser ikke helt for meg at jeg skal få råd til å kjøpe noe særlig mer enn en 20 kvm leilighet med det første. Og da slo tanken meg at jeg heller kan ta litt av sparepengene, ta opp et lån, og kjøpe meg en seilbåt til mellom 100 og 200 000 kr, og heller flytte inn i den. Da får jeg meg et sted å bo til samme eller lavere pris som det ville kostet meg å leie, og dørstokkmila for å komme seg ut for å seile blir minimal. Har lest en del på forumet her og andre steder de siste ukene, og jo mer jeg tenker på det, jo mer liker jeg tanken på å bo i båt. Imidlertid har jeg minimalt med båterfaring, kommer ikke akkurat fra noen båtfamilie. Har prøvd å seile en gang, i en liten A-jolle (eller hva de kalles), noe jeg syntes var fantastisk moro. Når jeg leser båtannonser på finn.no skjønner jeg fint lite av tekniske spesifikasjoner, og når ting som burde fikses blir ramset opp, aner jeg ikke om det er enkle eller omfattende tiltak. Hvilke båter som er godt egnet til å bo i har jeg heller ikke særlig peiling på. Imidlertid har jeg svært lyst til å lære meg dette Derfor lurer jeg for det første på hva dere tenker om denne planen, er det helt på trynet idiotisk for en landkrabbe å flytte inn i en seilbåt, eller vil det gå seg til? Videre lurer jeg på hva slags seilbåter som er gode å bo i? Tenker en båt på rundt 30 fot, men sånn komfortmessig har jeg ikke de største kravene, men bør kunne stå oppreist inne i båten (er 179 høy). Og hva spesifikt bør jeg passe på før jeg kjøper båt, hva er vedlikeholdsarbeid som en nybegynner som meg kan klare å få til på egen hånd, og hva bør jeg holde meg langt unna? Og hvor vrient er det å skaffe seg båtplass for en ~30 fots seilbåt i Oslo-området i sommerhalvåret (tenker innen en radius på 30 minutter kjøring fra Oslo med MC er akseptabelt)? Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 4.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2017 Søker du på bo i båt her på forumet, så ligger det 100 vis av tips og andre innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2017 Velkommen til forumet. Det er spennende tanker du har. Bo i båt er veldig spesielt. Jeg synes du skal søke opp noen som bor i seilbåt i Oslo. Spørre om du kan få avlegge dem et besøk. Hvis du søker opp på Fb en gruppe som heter "vi som bor i båt" kan du sikkert komme i direkte kontakt med noen av de mange som bor i båt i Oslo. Selv er jeg båtboer på 4 året. Det kan anbefales Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lovart låring Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 hopp i det mens du har muligheten. Har du ikke peiling i det hele tatt er det vel i prinsippet nesten ett fett om du velger en båt som kanskje kan virke stor; la ikke størrelsen stoppe deg, da alt må læres uansett om det er ens stor eller liten båt. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.