Jump to content

Brukerveiledning/ instruksjonsbok Bavaria 35 Sport på nettet?

Antoga

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt. Hvis du ikke finner noen brukerveiledning på Bavarias websider finner du dem neppe noe annet sted på nett. Jeg ville tatt en telefon til selger og spurt hva han har av publikasjoner på båt og utstyr, og så evt. bedt om å få det sendt i posten. Ellers så ligger det sikkert omtaler og test av båten på nett, og Bavaria har helt sikkert sin klubb her i Norge.

Hei og gratulerer med ny båt. Jeg har en Bavaria 42 Sport  fra omtrent samme årgang og til den fulgte det med en meget beskjeden brukerhåndbok (har ikke kopi av den her hjemme). Regner med at Bavariaimportøren har disse på lager eller i hvert fall kan skaffe. I tillegg er jo omtrent alle Bavariaer fra denne perioden utstyrt med samme basis el-anlegg som består av en serie komponenter, se bilder nedenfor.

Cockpitpanelet. Når du trykker på en knapp her, så går signalet ned til fordelingstavlen for 12 volt (se bildet lenger ned) og hvor omtrent alle 12-volt strømbrukere styres via relèer.

bilde

Panel 306 - med jordfeilbryter og sikringer for 230-volt landstrømanlegget.

bilde

Panel 305 - sitter vanligvis nede i kabinen og gir tilgang til mye av samme info som panle 306, men har også alarmfunksjoner for diverse saker.

bilde

Fordelingstavle for 12-voltsanlegget. Her er de fleste releer og sikringer samlet. Det er også en del ledige kurser hvor man kan legge opp ekstrautstyr. Litt knotete å jobbe på men fungerer ganske bra når man skjønner logikken her.

bilde

Beskrivelsen av dette el-anlegget finnes i et hefte som finnes i pdf-utgave på norsk. Det gir en komplett beskrivelse av el-anlegget i båten. Det heter "Brukerveiledning for motorbåtpanel 305, 306, cockpit og fordelingstavle, Versjon 1.0, datert 05/2007.

Se link på Båtplassen her:

https://baatplassen.no/i/topic/93889-bavaria-sport/

Kan være nyttig å ha dette og skrive ut i farger. Jeg anbefaler A3-format. Da er det ganske mye enklere å finne ut av alt det elektriske ombord.

Forøvrig tror jeg ikke du finner noen omfattende bruksanvisning for selve båten. Enkleste metode er å lokalisere alt av utstyr og google og laste ned de manualene du ikke fikk med ved kjøp av båten. Du finner omtrent alt av utstyr, motor, vinsjer, baugpropell, kjøleskap, kjøleboks osv på en 05-modell Bavaria på nettet fortsatt.

Send gjerne en IM hvis du lurer på noe så kan vi opprette kontakt. Jeg har dokumentasjon på det meste i min båt og antar at din har mye av samme utstyret. Min erfaring nå etter ca 3 år er at det å sette seg godt inn i el-anlegget er noe av det aller viktigste. Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...