PiperBill Startet 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2017 Skal kjøper en ny 6hk påhengsmotor til en 2.7mt gummijolle som skal brukes primært til slepejolle. Litt fisking (mest dorging i lavt turtall) og små turer. Bare voksne folk. Valget står mellom Suzuki og Mercury. Jeg tenker det er egentlig hipp som happ hvilket motor men er det noen som kan kommer med innspill for eller imot de to motorene? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Jeg har hatt begge, anbefaler Suzukien, helt klart ! Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Dette er en lagret annonse. kikk etter tilsvarende. konge motor som ikke veier mer enn de du refererer til. Å MYE MER kraft. https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=88865130&fks=88865130 Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
is_620 Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 siden jeg nettopp har kjøpt meg ny 6hk Mercury , hadde det vært fint om WorryII kunne fortalt hva som var så mye bedre med Suzuki , inkl pris og hvilke årsmodeller som sammenlignes. jeg valgte Mercury ( som egentlig er en Tohatsu ) da jeg har/ hatt 3 Suzukier og det har vært feil på 2 av de. den nye 6hk Mercury er ikke tatt i bruk enda, så jeg aner ingenting om den, annet at den er mye tyngre enn min gamle 4 hk Johnson som overlevde 16 år med misbruk og mangelfullt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 jeg valgte Mercury ( som egentlig er en Tohatsu ) da jeg har/ hatt 3 Suzukier og det har vært feil på 2 av de. Hva feilte de to Suzuki motorene du hadde? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Mercuryen rister så fælt i styrkulten at hånda begynner å klø etter 1 minutt. Så knakk mekanikken tii gearet andre uka etter at jeg kjøpte motoren i 2014. Det er brukt plast-bolter i leddene. Mikka det til med en aluskrue på egenhånd. Måtte ha sendt den på verksted midt i ferien for å få det fikset, mas. Dessuten er Suzukien bedre å løfte/bære, noe jeg synes er viktig. Den har bedre kvalitet i plasten, der det brukes. Så kan du se oljenivå i vindu på siden, så du slipper å peile. Motormessing det de nok av samme kvalitet, men jeg synes Suzukien var mye lettere å starte. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) OK - det er for sent for meg å gjøre noe nå - kanskje jeg skulle gått for Suzuki - selv om den trolig hadde blitt dyrere. erfaringer med Suzuki No 1 - df70 - 1999 modell - lakk olje på sjøen gjennom feil på o-ring - var lite - men svært ubeleilig medolje rose på sjøen da jeg leide båtplass - den ble stjålet i 2007 av våre venner fra øst. No 2 - df90 - 2008 modell - pga manglende zink ( er ikke nevnt i instruksjons bok ) og at jeg tar service selv, så ofret den fordømte manuelle ventilen seg og begynte å lekke, slik at trim og tilt ikke virket, hadde ikke skikkelig søyleboremaskin så det gikk i dass når jeg skulle bore den ut. Dyre deler og mye arbeid og skifte . No 3 DF50 - 2010 modell - Ok foreløpig - lavt timetall, men sitter på en Øien 17HT og passer ikke til denne halvplaneren - må bytte propell - men har en teori om at propell diameter er for liten og at motoren passe bedre til mindre hel planende båter. Redigert 7.Februar.2017 av is_620 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Dette er en lagret annonse. kikk etter tilsvarende. konge motor som ikke veier mer enn de du refererer til. Å MYE MER kraft. https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=88865130&fks=88865130 Hehe, den kjøpte jeg:) Gleder meg til å sammenligne den med de to andre Yamaha totakterne jeg har; 5hk 2008-modell og 3,5hk Malta fra 90-tallet. 5hk dro meg og minstedattera opp i plan med en Highfield 310 Classic, mens 3,5hk dyttet hele familien bortover i behagelig tempo. Fantastiske motorer som bare går og går, så tviler på at jeg får meg til å selge noen av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hehe, den kjøpte jeg:) Gleder meg til å sammenligne den med de to andre Yamaha totakterne jeg har; 5hk 2008-modell og 3,5hk Malta fra 90-tallet. 5hk dro meg og minstedattera opp i plan med en Highfield 310 Classic, mens 3,5hk dyttet hele familien bortover i behagelig tempo. Fantastiske motorer som bare går og går, så tviler på at jeg får meg til å selge noen av dem. Kjøpte en slik i høst jeg og. Konge motor!!! 2 voksne og ei jente på 3 år i suzumar 270, rett i plan!! Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hehe, den kjøpte jeg:) Gleder meg til å sammenligne den med de to andre Yamaha totakterne jeg har; 5hk 2008-modell og 3,5hk Malta fra 90-tallet. 5hk dro meg og minstedattera opp i plan med en Highfield 310 Classic, mens 3,5hk dyttet hele familien bortover i behagelig tempo. Fantastiske motorer som bare går og går, så tviler på at jeg får meg til å selge noen av dem. Jo mer jeg leser jo mer begynner jeg å tenke på at jeg bør vedlikeholde min 5hk Mariner fra 80-90 tallet som bare virker og virker. Sprek er den også, går som ei kule... Har aldri gjort noe med den, ei heller vedlikehold... utover å montere dødmannsknapp. Men nå har ene hendelen på festet knekt og gjengene er dårlige. Pluss at gasshendelen har blitt i overkant slarkete. Innser at jeg ikke har lyst på ny motor men heller bør holde Marineren i live i 20 år til... da bør det ha kommet noe bedre. ----- Om jeg fikser det småtteriet som er og begynner med sesongvedlikeholdt så går det kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 OK - det er for sent for meg å gjøre noe nå - kanskje jeg skulle gått for Suzuki - selv om den trolig hadde blitt dyrere. erfaringer med Suzuki No 1 - df70 - 1999 modell - lakk olje på sjøen gjennom feil på o-ring - var lite - men svært ubeleilig medolje rose på sjøen da jeg leide båtplass - den ble stjålet i 2007 av våre venner fra øst. No 2 - df90 - 2008 modell - pga manglende zink ( er ikke nevnt i instruksjons bok ) og at jeg tar service selv, så ofret den fordømte manuelle ventilen seg og begynte å lekke, slik at trim og tilt ikke virket, hadde ikke skikkelig søyleboremaskin så det gikk i dass når jeg skulle bore den ut. Dyre deler og mye arbeid og skifte . No 3 DF50 - 2010 modell - Ok foreløpig - lavt timetall, men sitter på en Øien 17HT og passer ikke til denne halvplaneren - må bytte propell - men har en teori om at propell diameter er for liten og at motoren passe bedre til mindre hel planende båter. Men her er det ingenting som sier noe om kvaliteten til Suzuki. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sjarkmann Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Vi har 2 suzuki motorer: 2-takt 4hk 1996mod kongemotor går og går. 4-takt 40hk 2007mod kjempegod motor, har hatt årlig vedlikehold og den har blitt brukt MYE, men aldri et feilslag og ekstremt lettstartet Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Maika Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Jo mer jeg leser jo mer begynner jeg å tenke på at jeg bør vedlikeholde min 5hk Mariner fra 80-90 tallet som bare virker og virker. Sprek er den også, går som ei kule... Har aldri gjort noe med den, ei heller vedlikehold... utover å montere dødmannsknapp. Men nå har ene hendelen på festet knekt og gjengene er dårlige. Pluss at gasshendelen har blitt i overkant slarkete. Innser at jeg ikke har lyst på ny motor men heller bør holde Marineren i live i 20 år til... da bør det ha kommet noe bedre. ----- Om jeg fikser det småtteriet som er og begynner med sesongvedlikeholdt så går det kanskje? Jeg bytter ut de to innenbords 28hk med elektrisk så snart lithiumbatteriene blir billige nok, men påhengerne kjenner jeg det sitter lengre inne å bytte ut. (Om noen år blir det vel elektrisk der også, men for øyeblikket syns jeg det liksom mangler en 9,9 i samlingen:) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Ny idag https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=90472215 Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
petti Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Hei, jeg hadde suzuki 6 hester for 1 sesong siden som jeg kjøpte ny til gummijolla, denne var både tregstartet, lite effekt i forhold til andre 6 hestere og stoppet hvis man slapp gassen for brått. reklamerte men fikk til svar at disse var litt nøpne..men at de helt nye som kom var bedre. ved litt sjekking fant jeg ut at disse 6 hesterne var johnson motorer, det kan også ses på tanktilkoblingen på de det gjelder. så personlig hadde jeg tatt mercuryen, ps: har hatt flere suzukimotorer i andre str som har vert eksemplariske. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 ved litt sjekking fant jeg ut at disse 6 hesterne var johnson motorer, det kan også ses på tanktilkoblingen på de det gjelder. Jeg fikk høre av en forhandler av Evinrude og Suzuki at det var motsatt. Han sa at Suzuki lager Evinrude sine motorer under 10 hk. Parallell markedsføring av Johnson og Evinrude er det vel slutt på. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Da ble det en Suzuki selv om Mercury var noen hundrelapper billigere på tilbud. Mener å ha lest at Merc liker ikke å gå for mye på lavt turtall slik som når man dorger. Noe med oljetrykk tror jeg men jeg skal prøver og finner artikkelen om det. Også er Suzuki'n nesten 2kg lettere og det har mye å si når jeg skal lemper den fra moderskipet over til gummibåten og tilbake. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Worry II Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Blir sikkert bra. Om ikke, så del din erfaring etterhvert, PiperBill. Den helt nye har jo fått bærehandtak foran også nå, genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.