Jump to content

Suzuki 6hk vs Mercury 6hk?


PiperBill

Recommended Posts

Skal kjøper en ny 6hk påhengsmotor til en 2.7mt gummijolle som skal brukes primært til slepejolle. Litt fisking (mest dorging i lavt turtall) og små turer. Bare voksne folk. Valget står mellom Suzuki og Mercury.

 

Jeg tenker det er egentlig hipp som happ hvilket motor men er det noen som kan kommer med innspill for eller imot de to motorene?

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

siden jeg nettopp har kjøpt meg ny 6hk Mercury , hadde det vært  fint om WorryII kunne fortalt 

hva som var så mye bedre  med Suzuki , inkl pris og hvilke årsmodeller som sammenlignes.

 

jeg valgte Mercury ( som egentlig er en Tohatsu ) da jeg har/ hatt 3 Suzukier og det har vært feil på 2 av de.

den nye 6hk Mercury er ikke tatt i bruk enda, så jeg aner ingenting om den, annet at den er mye tyngre enn min gamle 4 hk Johnson som overlevde 16 år med misbruk og mangelfullt vedlikehold.

Link to post

Mercuryen rister så fælt i styrkulten at hånda begynner å klø etter 1 minutt. Så knakk mekanikken tii gearet andre uka etter at jeg kjøpte motoren i 2014. Det er brukt plast-bolter i leddene. Mikka det til med en aluskrue på egenhånd. Måtte ha sendt den på verksted midt i ferien for å få det fikset, mas. Dessuten er Suzukien bedre å løfte/bære, noe jeg synes er viktig. Den har bedre kvalitet i plasten, der det brukes. Så kan du se oljenivå i vindu på siden, så du slipper å peile. Motormessing det de nok av samme kvalitet, men jeg synes Suzukien var mye lettere å starte.

Link to post

OK - det er for sent for meg å gjøre noe nå - kanskje jeg skulle gått for Suzuki - selv om den trolig hadde blitt dyrere.

 

erfaringer  med Suzuki

 

No 1  - df70 - 1999 modell  - lakk olje på sjøen gjennom feil på o-ring -  var lite - men svært

          ubeleilig medolje rose på sjøen da jeg leide båtplass - den ble stjålet i 2007 av våre    

         venner fra øst.

 

No 2   - df90 - 2008 modell - pga manglende zink ( er ikke nevnt i instruksjons bok ) og at jeg             tar service selv,  så ofret den fordømte manuelle ventilen seg og begynte å lekke, slik at             trim og tilt ikke virket, hadde ikke skikkelig søyleboremaskin så det gikk i dass når jeg                 skulle bore den ut.

            Dyre deler og mye arbeid og skifte .

 

No 3    DF50 - 2010 modell - Ok foreløpig - lavt timetall, men sitter på en Øien 17HT og passer              ikke til denne  halvplaneren -  må bytte propell - men har en teori om at propell diameter             er for liten og at motoren passe bedre til mindre hel planende båter.

Redigert av is_620 (see edit history)
Link to post

Dette er en lagret annonse.

 

kikk etter tilsvarende. konge motor som ikke veier mer enn de du refererer til. Å MYE MER kraft.

 

 

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=88865130&fks=88865130

Hehe, den kjøpte jeg:)

Gleder meg til å sammenligne den med de to andre Yamaha totakterne jeg har; 5hk 2008-modell og 3,5hk Malta fra 90-tallet.

5hk dro meg og minstedattera opp i plan med en Highfield 310 Classic, mens 3,5hk dyttet hele familien bortover i behagelig tempo. Fantastiske motorer som bare går og går, så tviler på at jeg får meg til å selge noen av dem.

Link to post

Hehe, den kjøpte jeg:)

Gleder meg til å sammenligne den med de to andre Yamaha totakterne jeg har; 5hk 2008-modell og 3,5hk Malta fra 90-tallet.

5hk dro meg og minstedattera opp i plan med en Highfield 310 Classic, mens 3,5hk dyttet hele familien bortover i behagelig tempo. Fantastiske motorer som bare går og går, så tviler på at jeg får meg til å selge noen av dem.

Kjøpte en slik i høst jeg og. Konge motor!!! 2 voksne og ei jente på 3 år i suzumar 270, rett i plan!!

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Guest Avmønstret#

Hehe, den kjøpte jeg:)

Gleder meg til å sammenligne den med de to andre Yamaha totakterne jeg har; 5hk 2008-modell og 3,5hk Malta fra 90-tallet.

5hk dro meg og minstedattera opp i plan med en Highfield 310 Classic, mens 3,5hk dyttet hele familien bortover i behagelig tempo. Fantastiske motorer som bare går og går, så tviler på at jeg får meg til å selge noen av dem.

 

Jo mer jeg leser jo mer begynner jeg å tenke på at jeg bør vedlikeholde min 5hk Mariner fra 80-90 tallet som bare virker og virker. Sprek er den også, går som ei kule... Har aldri gjort noe med den, ei heller vedlikehold... utover å montere dødmannsknapp. Men nå har ene hendelen på festet knekt og gjengene er dårlige. Pluss at gasshendelen har blitt i overkant slarkete. 

 

Innser at jeg ikke har lyst på ny motor men heller bør holde Marineren i live i 20 år til... da bør det ha kommet noe bedre. 

-----

 

Om jeg fikser det småtteriet som er og begynner med sesongvedlikeholdt så går det kanskje?

Link to post

OK - det er for sent for meg å gjøre noe nå - kanskje jeg skulle gått for Suzuki - selv om den trolig hadde blitt dyrere.

 

erfaringer  med Suzuki

 

No 1  - df70 - 1999 modell  - lakk olje på sjøen gjennom feil på o-ring -  var lite - men svært

          ubeleilig medolje rose på sjøen da jeg leide båtplass - den ble stjålet i 2007 av våre    

         venner fra øst.

 

No 2   - df90 - 2008 modell - pga manglende zink ( er ikke nevnt i instruksjons bok ) og at jeg             tar service selv,  så ofret den fordømte manuelle ventilen seg og begynte å lekke, slik at             trim og tilt ikke virket, hadde ikke skikkelig søyleboremaskin så det gikk i dass når jeg                 skulle bore den ut.

            Dyre deler og mye arbeid og skifte .

 

No 3    DF50 - 2010 modell - Ok foreløpig - lavt timetall, men sitter på en Øien 17HT og passer              ikke til denne  halvplaneren -  må bytte propell - men har en teori om at propell diameter             er for liten og at motoren passe bedre til mindre hel planende båter.

 

Men her er det ingenting som sier noe om kvaliteten til Suzuki.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jo mer jeg leser jo mer begynner jeg å tenke på at jeg bør vedlikeholde min 5hk Mariner fra 80-90 tallet som bare virker og virker. Sprek er den også, går som ei kule... Har aldri gjort noe med den, ei heller vedlikehold... utover å montere dødmannsknapp. Men nå har ene hendelen på festet knekt og gjengene er dårlige. Pluss at gasshendelen har blitt i overkant slarkete. 

 

Innser at jeg ikke har lyst på ny motor men heller bør holde Marineren i live i 20 år til... da bør det ha kommet noe bedre. 

-----

 

Om jeg fikser det småtteriet som er og begynner med sesongvedlikeholdt så går det kanskje?

Jeg bytter ut de to innenbords 28hk med elektrisk så snart lithiumbatteriene blir billige nok, men påhengerne kjenner jeg det sitter lengre inne å bytte ut. (Om noen år blir det vel elektrisk der også, men for øyeblikket syns jeg det liksom mangler en 9,9 i samlingen:)

Link to post

Hei, jeg hadde suzuki 6 hester for 1 sesong siden som jeg kjøpte ny til gummijolla, denne var både tregstartet, lite effekt i forhold til andre 6 hestere og stoppet hvis man slapp gassen for brått. reklamerte men fikk til svar at disse var litt nøpne..men at de helt nye som kom var bedre. ved litt sjekking fant jeg ut at disse 6 hesterne var johnson motorer, det kan også ses på tanktilkoblingen på de det gjelder. så personlig hadde jeg tatt mercuryen, ps: har hatt flere suzukimotorer i andre str som har vert eksemplariske.

Link to post

Da ble det en Suzuki selv om Mercury var noen hundrelapper billigere på tilbud. Mener å ha lest at Merc liker ikke å gå for mye på lavt turtall slik som når man dorger. Noe med oljetrykk tror jeg men jeg skal prøver og finner artikkelen om det. Også er Suzuki'n  nesten 2kg lettere og det har mye å si når jeg skal lemper den fra moderskipet over til gummibåten og tilbake.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...