Joltus Startet 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2017 Har liten erfaring med båt og har min ute i vinter for første gang. Eg har lading på i kortere perioder, altså ikke tilkoblet hele tiden. Så har eg tenkt litt: Hvilke perioder er egentlig best for batteriene at de har lading? Perioder det er skikkelig kaldt? Eller milde perioder?Skal eg stikke ned i kveld og sette på lading, eller skal eg vente til etter kuldeperioden? Eller har det nada å si? Båten er jo en DC med havnekalesje, har en liten varmeovn fremme i baugen, men tror nok ikke forskjellen er stor i temperatur på innsiden av kalesjen i forhold til utsiden.... Er det noen prinsipiell forskjell for hva som er best for batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Om du har en skikkelig lader bær den stå på hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Mulig jeg er på tynn is her, men jeg har forstått det slik at utladede batterier kan ha så liten syrevekt at batteriene kan fryse. Men da er batteriene så utladet at de uansett har tatt skade. Et fritidsbatteri av blyakkumulatortypen skal ikke utlades mer enn 50% før de kan sulfatere og ta skade har jeg også hørt. Det er vel manges erfaring at batterier har liten futt i kulda, så jeg ville vel vurdert å lade i de kaldeste periodene. Selv har jeg alltid på laderen og har hatt det så lenge jeg har hatt båt. I seilbåten jeg har flyttet fra, har laderen stått på i 6 år på de samme batteriene og de funker flott enda. Det har jo vært forbruk på batterien hele tiden også, så det er mulig det spiller inn. Kjøleboksen har stått på like lenge og siden jeg bodde i båten, så ble det også brukt lys og andre forbrukere på 12V det meste av tiden. I den nye båten jeg bor i, følger jeg samme opplegg. Laderen skrus aldri av og jobber med batteribankene så fort jeg er kommet i havn og det gjør den helt til jeg skal ut på tur og trekker ut kontakten på land. Hva som er det optimale, er det sikkert andre som kan svare på, men min erfaring tilsier at jeg ikke gidder å skru av og på lader. Den lever sitt eget liv i min båt og vedlikholdslader batteribankene akkurat som den vil. Works for me. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
LEBA Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Jeg ble tipset om å fullade batteriene, koble av lader og polene og la de stå til våren. Da er det ikke noe som trekker strøm på de og de skal klare seg fint. Fått dette tipset bl.a av et båtverksted :) Men er vel ingen fasitsvar her heller som med alt annet innen båt, hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Det er flere svar enn båteiere på dette feltet vil jeg anta, men toppladede batterier som er frakoblet, klarer seg sikkert gjennom denne vinteren. Noen ville sikkert valgt å ta dem hjem i garasjen for at de skulle stå i litt lunk, men det går sikkert greit i kulda også om de ikke blir stjålet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lars H. Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Fulladete friske frakoblete batterier har det bedre dess kaldere det er. Da er selvutladingen minimal. Plasser de gjerne i fryseren hjemme (dersom du har en grei ektefelle). Da trenger du ikke lade de før til våren. Dårlige, utladete batterier kan fryse i stykker ved noen få kuldegrader. Friske toppladete fryser ikke før ned mot ÷50oC ! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 (redigert) Det beste er å lade i plussgrader, evt. om laderen har temperaturkompensering men vet ikke hvor langt ned det funker i praksis. Lading uten temperaturkompensering skjer vel best i rundt 20 C. Jo kaldere jo dårligere topplading. Lagring av fulle batterier skjer som nevnt best jo kaldere jo bedre. Er det kaldt nok over tid og batteriene er frakoblet enhver strømtyv så blir det minimal selvutlading, og behovet for vedlikeholdslading faller bort. Redigert 6.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pequod Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Bruker du båten eller ligger den bare ute i vinteropplag? Jeg ligger i boblehavn med et AGM-batteri og har siden jeg fikk båten i 2013 aldri ladet det med batterilader... laderen ble riktignok innkjøpt i 2014, men har aldri vært koblet til! Nå skal jeg imidlertid montere laderen, samt i løpet av våren kjøpe ett batteri nummer to som rent forbruksbatteri, så da vil det bli behov for en lader, tenker jeg. Jeg har varme i båten og bruker også båten jevnlig, og har til dags dato aldri hatt store problemer med å få startet motoren, selv om batteriet bare har blitt ladet av generatoren når jeg har vært utpå. Jeg har heller aldri målt batteriet for å sjekke tilstanden, bare brukt det uten problemer av noe slag... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Pleier å sørge for at batteriene er toppladet før frosten setter seg om høsten. Når jeg er i båten om vinteren, ikke veldig ofte hvis den står på land (oftere om den ligger på sjøen), så kobler jeg til strømmen og lading når jeg er ombord. Så da får den noen timer med lading nå og da i løpet av vinteren. Men så har jeg solceller da som ligger og lurker innpå litt strøm hele tiden.. så strengt tatt er det vel bare tull å koble til ladinga når jeg er ombord, men liker tanken på å putte inn litt ekstra strøm når jeg først er der. Og jeg liker ikke tanken på å ligge tilkoblet 220V hele tiden hvis jeg kan slippe. Hverken på land, men særlig ikke på sjøen mtp tæring, brann osv. Om jeg ikke hadde hatt solceller fast på båten så ville jeg kjøpt et panel og en regulator for å holde batteriene toppa gjennom vinteropplaget fremfor å ligge tilkoblet 220V hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Å si at eg bruker den er en overdrivelse, men den er klar til bruk. Å ha laderen tilkoblet hele tiden er vel ikke om å gjøre? Sånn eg gjør ligger den uten lading stort sett hele tiden med hovedbrytere av. Eneste som er tilkoblet er gps varsleren. Så er eg nede og lader litt et par døgn innimellom. Og det er denne ladingen eg ble litt nysgjerrig på. Skal eg prioritere det eller utsette det når det er en kuldeperiode. Kun for nysgjerrigheten.... Batteriene er stort sett bortimot fulladet og ladingen er kun for vedlikehold og for å være sikker. Redigert 7.Februar.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Mange gode svar her, felles rød tråd for alle svarene er vel å sørge for å ikke lagre batteriene med lav spenning. Ikke for å være morsom, men som TS spør bokstavelig talt etter: NÅR er det best å lade batteriene? Jeg mener svaret er når batteriene har behov for lading. Litt mer dekkende fremfor hvilke temperaturer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Batteriene som tilhører båten og vinsjen på hengeren står ute hele året, men sent på høsten blir de koblet fra og satt i kald garasje (for å ikke bli stjålet) etter at de er ladet helt opp. Sjekker de et par ganger i løpet av vinteren og selvutladingen er minimal. Lar en billig lader stå på et par timer på hvert av batteriene et par ganger i løpet av vinteren, mest for "syns skyld" og de har nå vart i ti år så langt. Med hensyn til spørsmålet om når det er best å lade de opp så vile jeg ha spurt meg selv om hvorfor det er nødvendig å lade de opp? Eller kanskje det ikke er nødvendig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Bedre formulering av spm er kanskje: Når er det best å ta en to dagers vedlikeholdslading. Siden dere kverulere sånn :D Lader de opp for å unngå å slippe de ned i skadelige nivåer og ha de klar til en tur i vinter. Redigert 7.Februar.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hei, Her er mine råd om batteriene er helt I orden: AGM og GEL Batterier står fint igjennom vinteren om de er toppladet på høsten Vanlige bly syre står også fint om det er kalt. Så mild som denne vinteren har vært ville jeg ladet nå Er batteriene degradert, ville jeg ladet batteriene et par ganger om vinteren uavhengig av type. En modern batterilader med temperaturkompensering kan lade når som helst. Har du en lader uten kompensering, bør du lade tår temperature er nærmest romtemperatur. (Husk at batteriene varmes opp I ladeprosessen så du kan godt lade ved lavere temperature også) Da det kan oppstå feil på batteriladere vil jeg ha koblet fra en av batteripolene når batteriene er ferdig ladet. En annen liten detalj når båten ligger på vannet er at krypstrømmer kan gi korrosjon på driver, derfor bør det heller ikke være koblet til hele tiden, om du ikke har skilletrafo eller annen beskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Det er best å lade når det er nødvendig. Og når det er nødvendig å lade er det best å lade i plussgrader. Det beste er å bruke en lader med temperaturkompensering. Redigert 7.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaffelars Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Tempkompensering er bra, også at laderen har et program som stemmer med batteriene. Ladere kan også være så mangt, endel av Victrons modeller har også lagringsmodus etter endt syklus, der ladespenningen går ned til 13.2V i en uke, før den kjører en topping, så lagring igjen en uke. En slik type lader gjør ingen skade om tilkoblet permanent. De tåler også samtidig forbruk opptil 80-90% av kapasiteten sin uten å starte en ny ladesyklus. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Har en Quick 300 nrg så tror ikke den har temperaturkompensering. Men ellers er den vel innafor. Da har vi kontroll. Eg har ladet to ganger siden september, da i 48 timer ca. Så ikke akkurat overlading ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 30A lader, så det er jo kraftige saker hvis batteriene er mye utladet. Men det er nok ingen temperaturkompensering på den. Denne temperatursensorboksen for inntil 4 sensorer kan tilkobles visse Quick-ladere men neppe den du har http://hosting05.kloner.no/landstrom-ladere-c-81_278/quick-temperaturfoler-p-1238 Det står at de har en annen modell, men den er vrien å finne. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Det går nok fint uten noe mer utstyr tenker eg! ?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Måtte bare fylle inn med noe her, har lyst å nå 10.000 innlegg før påske Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Har man sånn temperaturkompenseringsdings på alle biler? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Antagelig på ingen biler. De leveres jo sjelden med vedlikeholdslader. "3. Temperaturen spiller en rolle.Når det er kaldt øker batteriets indre motstand. Når du da skal lade er det viktig at laderen har innebygd temperaturkompensasjon. Exideladeren måler temperaturen og tilpasser ladingen automatisk." http://www.dekkmann.no/produkter-og-service/batteri Redigert 7.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Det går nok fint uten noe mer utstyr tenker eg! ??Skulle trodd kona hadde vært inne og skrevet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.