Kingfu Startet 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2017 Hei. Er det noen her som har erfaring med å demontere injectorer på VP-D6? Tenkte å demontere di for å sende di inn til kontroll/overhaling før sesongstart. Er relativt nevenyttig av meg å utfører alt av servicer osv selv, men aldri demontert/montert injectorer før. Er dette noe som "absolutt" må gjøres av verksted eller? Flott med en eventuell fremgangsmåte. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 Har ikke gjort det nei men om du ser på side 19-20 (demontering) samt side 71 (montering) i verkstedsmanualen i linken her går det fram hvordan det gjøres: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/d4-d6service.html#/22 Ser greit ut men ser de benytter en spesiell puller for trekkingen. Kan tenkes at det er fort å ødelegge noe om du ikke har dette verktøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Har sett på mekaniker demontere injectorer på vår D6. Etter at høytrykksrørene, returslange og kontakt er koblet fra løsnes klemskruen. Fritt etter husken mener jeg det trengs en torx kopp av passende størrelse. Deretter løsnet mekanikeren injectorene kun ved bruk av håndmakt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Noen grunn til at disse ble demontert? Timetall? Finhetsgrad på forfiltre? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Om spørsmålet var til meg: Har hatt problemer med oljefilm sammen med eksos/kjølevann. Som en del av feilsøking ble det prøvd med et nytt sett injectorer, uten at problemet forsvant. Dette var ved ca 700 timer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kingfu Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Funnet årsaken til oljefilm brigg? Har du originale injectorer enda eller beholdt du di nye da det ble testet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Nei, problemet er fremdeles der. Har trykktestet oljekjøler på motor og by-passet kjøler for returdiesel uten forbedring.. Ikke oljeforbruk verken på motor eller gir, så jeg tror ikke det er turbo som er problemet. Har ikke gjort noe videre feilsøk etter dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kingfu Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hørtes merkelig ut, håper det er en bagatell for deg og det finnes utav. Hvordan er eksosen då, Kommer det noe farge på den? Kommer det oljefilm ved varm motor og eller bare ved oppstart? Eg hadde litte granne oljefilm en periode ifjor vinter, men etter en full service har eg ikke merket noe mer. Så hva som var eksakt årsak er usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Eksosen er normal, dvs. knapt synlig som den skal være på slike motorer. Omentrent samme dieselfilm både ved kald og varm motor. Det er ikke veldig mye, når jeg har brukt krefter på feilsøk er det mest fordi at en slik motor ikke skal ha slike symptomer. Hadde det vært en eldre konstruksjon hadde jeg ansett det for å være normalt. Det er stabilt dvs at det ikke blir verre, og i og med at jeg har feilsøkt der jeg mener årsaken kan ligge uten å finne feil har jeg innfunnet meg med at det er slik. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Da jeg tok ut injektorene på min FNM-motor lagde jeg meg en slynge av ståltråd og brukte en stor skrutrekker som spett. De kom ut ganske lett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 VP har et oppleggder flow og returmengde på injektorer måles uten at de demonteres. Kanskje enklere å starte der så man slipper masse unødvendig jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 (redigert) VP har et oppleggder flow og returmengde på injektorer måles uten at de demonteres. Kanskje enklere å starte der så man slipper masse unødvendig jobb? Dette fikk jeg gjort for noen år siden. De har 6 målebeger på en plate der hver retur tilkoples. (D6) Så sammenlikner man returmengden fra hver injektor med hverandre for å se om det er forskjeller av betydning. En ganske kjapp jobb. Iht, Weiberg Gulliksen er det ikke noen andre vedlikeholdsjobber på injektorene. Redigert 8.Februar.2017 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kingfu Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Da blir det testet. Takk for info! Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Oversat fra dansk til norsk ved hjælp af Google 😊🇳🇴: Jeg håper det er OK for trådstarter at jeg fortsetter å skrive her i denne tråden i stedet for å starte en ny! Mine D4-300 går faktisk veldig bra, de ryker ikke (fylles alltid med GTL diesel) og drivstofforbruket er normalt. Ved sesongstart er wot ca 3400-3450 rpm, og ved høst ca 3200 rpm. Flere her har påpekt at det er en (liten) risiko for havari, på grunn av hull i stempelet, forårsaket av defekte dyser, kombinert med stor belastning fra overdimensjonerte propeller. Motorerne har gået 1200 timer og er fra 2008. Jeg tror injektorerne er de originale og vil derfor ta ut injektorene og sende dem til test på Bosch verksted. Manualen for D4-D6 (lastet ned fra arkivet) beskriver prosedyren fint. Noen få spesialverktøy kreves for jobben 885289 børste 885510 pluggsett 885515 avtrekk 885490 trykkrørnøkkel J eg trenger også nye O-ringer og monteringspasta. Spørsmål: 1. Mitt lokale VP-verksted vil samtidig skifte "flammeskivene", men det står ikke i manualen og jeg finner dem ikke på tegningen. 2. Bør jeg tømme kjølevann? Det står heller ikke i manualen. Hvis kobberhylsen løsner og lekker, må sylinderhodet løsne uansett. 3. Kan monteringspastaen erstattes av et annet (og billigere) produkt? 4. Spesielt er verktøy 885490 (trykkrørnøkkelen) veldig dyrt. Er det mulig å kjøpe lignende verktøy i f.eks Biltema.? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 1 Flammeskivene vet jeg ikke hva er. 2 Jeg har hatt ute tre injektorer på D6 uten å tømme kjølevannet først. Kobberhylsene sitter godt i toppen, og jeg tror det er liten sjanse for at de skal løsne. Om det ikke har vært lekkasje rundt injektorene løsner de lett fra kobberhylsene noe som reduserer risikoen for at hylsene løsner. 3 Jeg har brukt Biltemas keramiske pasta. 36-4551 ved montering av injektorene. 4 Jeg brukte bare en vanlig fastnøkkel på trykkrørene, mener å huske at denne er 17 mm. Om du ønsker å bruke momentnøkkel kan bruk av kråkefot være et alternativt. Biltema har et sett 19-1528. Pass da på at kråkefoten står 90 grader på momentnøkkelen for at momentet skal bli riktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Clasg Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Tak, @Brigg 👍det er lige hvad jeg skal bruge! Biltema har et andet sæt 19-1615, mon det også kan bruges? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.September.2023 Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 19-1615 kan også brukes. Men må også stå 90 grader på momentnøkkelen om momentet skal bli riktig. Festeskruen for klaven som holder injektoren på plass er av torx-typen og det er nødvendig med en passelig torx-pipe for å løsne denne. Jeg tror det er Biltema 10-387 jeg kjøpte men er usikker da da det ligger i båten. Jeg ser at Biltema også har et sett med litt større dimensjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.