Jump to content

Oversikt over Volvo sine nummer og bokstavkoder, finnes det ?


Traale

Recommended Posts

På 70 serien har vel volumet vært det samme hele tiden.

Typisk på VP vis fra gamle dager så begynner det med med et helt tall og bokstaven "A", f.eks 70a. 7x tror jeg gjenspeilet ca 7 liters volum.

 

Neste mindre utvikling blir typisk samme tall og neste bokstav "B", gjerne med litt mer HK (70 serien kom vel helt til "E" før en større utvikling ble til 71 og man begynner på "A" igjen. Så kom B versjonen rundt 1990. Så ble det 72, 73 osv.

 

Utpå 90-tallet begynnte VP å gå litt bort fra A, B benvelsene som som symboliserte videreutvikling og motorene ble typisk kalt "P" eller "L" hvor bokstavene stod for effektuttak. P for "performance" og L for "Low" (tror jeg) med lavere effektuttak. Litt forskjellig på de forskjellige seriene (40, 60, 70 osv) når dette skjedde.

F.eks så hadde 74/75P 480 hk, mens 74L hadde 430. 63P hadde 370 hk og 63L hadde 318.

 

Helt bort fra "A" og "B" gikk de ikke, da motorene ofte fikk en benevnelse etter P eller L, f.eks KAMD 44 P-A osv.

I tillegg fantes det noen mindre kjente yrkesutgaver. F.eks så fantes 41-motoren i en H og M versjon med medium duty rating som også var nedsatt på turtall.

 

VP var ikke helt konsekvente på benevnelse sine gjennom årene så ikke lett å sette seg inn i

Her er en liste over modellserier og årganger som gir oversikt http://www.crommarine.se/volvo_penta/volvo_penta_inboard_engine_diese.htm

 

Alt etter hukommelsen fra jeg satt og pugget VP brosjyrer som sneip på 80-tallet, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Volvo har benyttet flere forskjellige systemer for å navngi motorene sine, noe som gjør det litt forvirrende, men generelt betyr bokstavene

 

D = diesel

M = marine

A = aftercooler

T = turbocharger

H = horisontal

K = kompressor

AQ = utstyrt med drev

 

Tallene som kommer etterpå angir serien for enkelte motorer, altså 40-serien som da skulle ha en 4 liters motor, 70-serien skulle ha en 7 liters motor osv.

Oppgraderte modeller fikk gjerne lagt på en bokstav, altså TAMD40P-B er en "B-versjon".

Ved større endringer valgte man i stedet for å benytte bokstaver, like gjerne å legge til på nummeret, slik at ved neste store endring av motoren ble det plutselig TAMD41 i stedet.

 

Så endret man tallene litt underveis, slik at KAD300 betyr at motoren har 300hk ?

Senere ble det "D6", hvor "D" fremdeles står for Diesel, mens "6" står for seks sylindre.

 

TAMD 70, 71, 72 osv. er altså 70-serien, de økende tallene representerer større oppgraderinger til denne serien.

Link to post

 

Senere ble det "D6", hvor "D" fremdeles står for Diesel, mens "6" står for seks sylindre.
 

 

 

Kan vel legge til at både D9, D11, D12, D13 og D16 er 6 sylindrede motorer men her representerer tallet (noenlunde) sylindervolumet. Og Penta D3 er en 5 sylindret motor. Men for D4 og D6 kan man si at bokstaven representerer antall sylindre. Så betegnelsen er ingen rød tråd som følger D-serien gjennom alle variantene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...