Jump to content

Garmin kartplotter og plassering under vindrute?

Bryant

Recommended Posts

Har nettopp bestilt meg en Garmin Gpsmap 172Ci og en Bluechart kartbrikke fra Netshop. Prisen var 5 790,- pluss kart og var vel det billigste jeg fant. Jeg ønsket denne versjonen med intern antenne for å slippe å montere den ekstra antennen og gjøre det enklere å få den med meg.

Men så lurer jeg på om den går å plassere den delvis under vindruten på min daycruiser? Har ikke peiling på slikt og lurer på om det må være åpent og fritt rundt antennen. Ruta er jo av plexiglass, så den er vel mest isolerende? :confused:

Har noen erfaring med dette? Må bytte den til versjon med ekstern antenne om den ikke kan plasseres under vindruten.

Bilde

Jeg har samme plotter og hadde samme problemstilling som Anesthesis. Har nå hatt denne plotteren med innvendig antenne, montert i min Skibsplast 655 daycruiser som bildet viser, like under både plexiglass og flere aluminiumsprofiler samt kalesje. Her skulle det i teorien være mye som hindrer signalene...

Men min erfaring så langt, dvs. ca tre måneder, er at dette fungerer helt utmerket. Har hele tiden så å si max utslag fra 7 - 8 satelitter, har aldri mistet noe signal hittil.

Likevel er det hevet over tvil at utvendig antenne er det beste, men på en daycruiser med sitt bruksområde bør plotter med innvendig antenne holde lenge etter min mening.

Bilde

Men min erfaring så langt, dvs. ca tre måneder, er at dette fungerer helt utmerket. Har hele tiden så å si max utslag fra 7 - 8 satelitter, har aldri mistet noe signal hittil...., men på en daycruiser med sitt bruksområde bør plotter med innvendig antenne holde lenge etter min mening.

Veldig bra! Tusen takk til alle som svarte. Føler meg overbevist om at dette vil fungere bra og jeg slipper å tenke på retur og bytte av plotteren jeg nettopp bestilte.

:smiley:

Gratulerer med kjøp av plotter.

Plasseringen som du beskriver kommer til å fungere helt bra. Jeg hadde en 182Ci passert under vindusruten på en Nidelv 690 -ingen problemer. Jeg kjenner en som har en Raychart 435Ci plassert under vindusruten på en seilbåt - ingen problemer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...