Jump to content

Historiene om Kristiansand båtindustri og Hannevika båtbyggeri?

Thorunn Lunde

Recommended Posts

Er det noen her på båtplassen som har kjennskap til disse to båtbyggeriene og da primært fra perioden de produserte båter i plast?

Vest-Agder-museet jobber med å dokumenterer plastbåthistorien i Norge, og jeg er i den forbindelse i gang med å skrive en artikkel om disse to bedriftene.

Jeg har funnet diskusjonstråder her på båtplassen fra en god del år tilbake, og jeg er interessert i å komme i kontakt med personer som i dag er aktive på forumet og som har informasjon om disse to båtprodusentene.

Det kunne også vært interessant å komme i kontakt med eiere av KB sjekter eller Hannevika-sjekter /Roland 23 evnt 19 foteren som også ble produsert ved Hannevika båtbyggeri.

Fint med mld her på forumet, eventuelt kontakt meg på e-post: t.lunde@vestagdermuseet.no

Vennlig hilsen 

Thorunn Lunde

konservator Vest-Agder-museet

Hei Thorunn

Jeg vet minst om Roland i Elva, ut over at senior der og han i Hanneviga visstnok var brødre, og at de kom fra Arendalskanten. Roland I Hanneviga sine båter ble regna for de fineste i byen, og skulle du ha en "fin" båt, så var han mannen. 

Båtbyggeren på Andabeløy fortalte meg en gang at han hadde fått besked via en felles bekjent om at han bare måtte se til å gå over til plast, mye bedre fortjeneste. 

Roland i hannevika gikk over til plast i to omganger. Først bygde han noen båter - jeg vet ikke hvor mange, men jeg vil tro det var færre en 10- der han bare bygde skroget i plast og så apterte i mahogny. Jeg eide en slik båt i 7-8 år. Det var en båt som gikk veldig godt i sjøen, gjorde 8 knop med en 10 - 12 hesters FM. Den var derimot så tynt bygd at når den hang i stropp og jeg tok tak i flyndra og rigga, så skalv kjølen. I tillegg slo propellstrømmen opp i skroget, slik at det vrei på seg for hver omdreining. Det løste jeg med å legge en "bleie" på kjølen og plastre ned et helt skott som avdeler bak benkene, som vegg mot akterskottet. 

Mn var en hardtop, med noe belegg som nok var fikst i 1970, men som jeg skifta ut ved å legge plast. 

Med hensyn til alder er jeg ikke sikker. Jeg vil tro han var igang med plast rundt 1970. Engang ute på Hestehaue ble jeg praia av en som sto på svaberget og han sa at det var hans båt, han hadde bygget den som svenn hos Roland, og at det var den andre plastbåten de lagde. Og jeg mener han sa det var rundt 1970.

Overbygget, som på mange av hans båter, hadde lett for å bli mørt i hjørnet mellom dollbord og vindskjerm. Skarndekket unnder dollbordet var ytterst enkelt lagd, det var tydelig at dette var folk som kunne sitt fag og visste hvor de kunne spare timer.

Hvis du vil vite mer, kan du sende meg en IM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...