oberst1 Startet 7.Februar.2017 Del på Facebook Startet 7.Februar.2017 De fleste har fått med seg overgangen fra FM til DAB+ og fundert litt hvordan man løser det i båten sin. Tenkte å dele noen tanker... Har i dag en Fusion-radio som ikke har DAB+ om bord. Hører ikke veldig mye på radio, men ofte nok ved siden av egen musikk. Skal jeg bytte radio? Ny Fusion-radio som passer tidligere installasjon? Legge opp ny antenne eller splitte en eksisterende? Uansett koster dette flere tusen kroner å få i havn. Så kom jeg på at en slik Bluetooth-dongle hadde jeg hengt på den Fusion-radioen allerede. Det er jo den som gjør at jeg kan spille egen musikk rett fra mobil etc...hvorfor ikke bare bruke den også for radio? Lastet ned en gratis app og vipps var DAB+ om bord. Hva med dekning? Vel, har aldri vært uten dekning på tlf i de områdene vi har ferdes i så langt. Ville signalet nå lenger ut med egen radio? Vet ikke, føler det er høyst usikkert. Bruk av båndbredde og datatrafikk blir vel dyrt? Vel, disse app'ene kan man stille inn ønsket kvalitet på. Visstnok 60MB pr. time og 90MB med full kvalitet. Nå var allerede beslutningen tatt i fjor på at Riks-TV skulle bort til fordel for 4G-router. Ikke mange hundrelappene for gode abonnement i dag med relativt mange GB inkludert. Roaming er også saga-blott i 2017. Om dette faktisk fungerer med tanke på dekning og båndbredde når vi er utpå må erfares, men tenker at dette bør blir bra og langt rimeligere enn å skifte ut radio/antenne. Prisene på datatrafikk går nedover og hastighet oppover. Vet at dette ikke er unikt, men kanskje andre der ute ikke tenkte på dette før man "velger seg bort" ;) Har noen erfaringer med slik løsning vil gjerne høre om det :) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Dette er slik vi også gjør det. Både i båt og bil. Kona og jeg har valgt å ha abonnement fra forskjellige leverandører for å ha mest mulig dekning. Hun har Telenor og jeg har Telia. Vi har et par slike dingser som sender på FM som vi bruker der vi ikke kan streame direkte fra telefonen til radioen.Vi har gjort det slik i de siste årene og bruker en av telefonene som hotspot. Det meste av trafikken vi bruker er ungen som bruker forskjellige streaming-tjenester.Enkelte plasser er det såpass dårlig dekning at TV ikke lar seg streame, og av og til også såpass dårlig at radio ikke virker. Men det er ikke så ofte at vi velger å gjøre noe med det. Vi klarer oss fint de få gangene det gjelder. Vi laster gjerne ned noen podcaster og filmer vi vil se og har de lagret på et nettbrett eller PC. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 .... Lastet ned en gratis app og vipps var DAB+ om bord. ... Det er vel nettradio du lytter til da. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Har du riktig Fusion radio her du en løsning her: https://www.pronav.no/yrke/nettbutikk/fusion/tilleggsutstyr/fusion-dab-module-inkl-ant-65075070100/ Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Det er vel nettradio du lytter til da. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Det stemmer nok det. Regner med at en slik app er å betegne som nettradio. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Har du riktig Fusion radio her du en løsning her: https://www.pronav.no/yrke/nettbutikk/fusion/tilleggsutstyr/fusion-dab-module-inkl-ant-65075070100/ Har ikke sjekket nøye jeg altså, men er det ikke sånn at den kobles til AUX-inngangen? Den er jo allerede opptatt av Bluetooth-dongel fra Fusion hos oss. En helt annen ting som jeg tenkte er at vi kan lytte til relativt mye radio for å forsvare innkjøp av den der. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Hei, hvilken Fusion-radio har du, jeg har MS-RA205 som er mest vanlig, den kan du få DAB+ på. Oppgrader software og kjøp et lite kitt (https://www.fusionentertainment.com/marine/products/accessories/ms-dab100a) så har du DAB+, fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
MIMA IV Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Enda en grunn til å kjøpe ny Marex oberst1, da følger det med ny DAB+ spiller Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Enda en grunn til å kjøpe ny Marex oberst1, da følger det med ny DAB+ spiller He-he! Må spare litt til først. Mulig det blir en V39 som tross alt er billigere, ergo ikke så lenge å spare ;) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Hei, hvilken Fusion-radio har du, jeg har MS-RA205 som er mest vanlig, den kan du få DAB+ på. Oppgrader software og kjøp et lite kitt (https://www.fusionentertainment.com/marine/products/accessories/ms-dab100a) så har du DAB+, fungerer perfekt. Husker ikke i farten, prøvde å se etter bilde, men ser ikke modellbetegnelse. Den ble montert i 2011 av Marex, innebygd iPod-docking, men uten BT.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Enda en grunn til å kjøpe ny Marex oberst1, da følger det med ny DAB+ spiller Da snakker vi om dyr overgang til DAB, ja? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Joltus Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Eg har DAB radio i båten. Men problemet er at hver gang eg tar strømmen i båten så mister den alle kanalene og å søke tar jo vinter og vår på DAB.... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Som gammel nærradioveteran er jeg sterkt imot slukkingen av FM-nettet, men så hører jeg stort sett på radio via nettet. Siden jeg får betalt telefon og Internett via jobben er jeg heller ikke så nøye på dette med å streame. Har 15 GB å ta av i måneden før jeg må begynne å punge ut selv, og selv med streaming fra OL og diverse VM i båten fra NRK og Sumo, så er det bare et par ganger jeg har overskredet den grensen. Jeg kjøpte en billig DAB-radio på Clas Ohlsson for to-tre år siden, og har ikke vært overvettes imponert over kvaliteten. Men når jeg kommer over svenskegrensen så er det jo uansett FM som blir brukt... Ser ikke helt at jeg kommer til å gå til innkjøp av noe nytt og bedre de nærmeste årene... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
blueline Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 (redigert) Jeg var i tenkeboksen i fjor da jeg skulle montere stereo i nybåten. Tidligere båter har jeg montert bilstereo vanlig eller marine og siste båt hadde jeg kablet fjernkontroll slik at jeg kunne styre radioen fra styreplassen. Så på mye forskjellig men når man skal ha dab+ var det ikke så mye å velge blant i fjor om jeg ønsket styring både ute og inne. Valget falt til slutt på en rimelig Pyle marine blåtann forsterker. Bruker telefonen via blåtann enten på Spotify eller radioapp og da får jeg styrt volum fra tlf. Den har også aux inngang som jeg vurderte å koble til en billig dab+ radio, men det er desverre dårlig lyd/støy på aux inngangen(man får hva man betaler for). Mitt opplegg fungerer greit, men ikke storveis. Venter på bedre løsninger som ikke koster skjorta, men når bare Norge går for dab+ blir det vel ikke så mye å velge på. Vurderte også en god bærbar DAB+ men i båt er det veldig greit med ting som ikke går i dørken ved første hekksjø eller kastevind. Redigert 7.Februar.2017 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 DAB+ bilradio har blitt så billig at jeg river ut den gammle skitten og setter inn en ny. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Eg har DAB radio i båten. Men problemet er at hver gang eg tar strømmen i båten så mister den alle kanalene og å søke tar jo vinter og vår på DAB.... Da har du montert radioen feil, noen radioer skal ha konstant spenning. ... eller du har kjøpt feil radio, Fusion radioene er beregnet å miste spenningen og fortsatt holde på kanalene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 (redigert) Eller eg har ikke kjøpt eller montert noen ting... ? Den radioen skal ikke få stå med spenning på hele tiden hos meg nei. Blir nok bt her og. Mye mere valgfrihet. Redigert 8.Februar.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Dere får nesten høre med fiskerne i Nordland som i følge oppslag på NRK radio i dag var meget fornøyde med DAB-dekningen etter en innledende sterk skepsis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
blueline Svart 8.Februar.2017 Del på Facebook Svart 8.Februar.2017 Litt på siden men i og med at flere har vært misfornøyde med sine Kina dab+ radioer kompletterer jeg min installasjon med en passiv sub: http://www.polyplanar.com/sites/default/files/documentation_pdfs/ms55.pdf Har fra før to små Poly planar høyttalere i pidestallen som gir grei lyd på lavt volum, men mangler litt dybde/fylde. Jeg har da i allefall et høyttaleroplegg som er greit når jeg finner en grei marine dab+ radio med kablet fjernkontroll til en overkommelig pris. Mens jeg venter blir det nettradio/spotify over blåtann til forsterkeren og det blir vel fort en permanent løsning nå som roaming avgiften forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Neri Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Jeg har Fusion ms-ra205 og Fusion DAB+ modul men får ikke inn NRK. Noen som vet om løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Neri skrev 12 minutes ago: Jeg har Fusion ms-ra205 og Fusion DAB+ modul men får ikke inn NRK. Noen som vet om løsning på dette? Hei. Jeg monterte just DAB adapter til min Fusion 205. Har du gjort software oppdatering? Tror kanskje jeg plaga med å få inn NRK, når jeg lå i havna, med dårlig dekning. Prøv å gjøre et nytt stasjonsøk når du kommer ut, og har god dekning. Min funker nå veldig bra. Jeg la foresten antennen under instrument-panelet. Kanskje ikke optimalt, men godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Neri Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Jeg har gjort oppdatering og får inn mange kanaler men ikke NRK. Antennen har jeg montert på taket. Jeg får gjøre et nytt søk når jeg kommer lengre ut på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Jeg sitter i båten nå å demonterer den gamle FM /CD spilleren. Planen var å dytte en ny Fusion DAB inn i samme hullet, men jeg ente opp med å droppe fast montert radio. Blinder av hullet med en børstet alu plate, har kjøpt en liten Denon bluthooth høyttaler på hifi klubben - like bra, men mindre mikk og styr... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Angående bil og strømming, dette funker jo ganske bra men det er vel i praksis ulovlig ? man har ikke anledning til å tukle med mobilen mens man kjører, det er jo også veldig uheldig og vil nok føre til flere ulykker?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.