Jump to content

Effekt vannvarmer/drivstofftype

Uttern D66

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Volvo Penta V8 med varmeapparatregister og varmtvannsbereder, dette blir varmt under kjøring, men kun når motor går. Tenkte å montere varmer og få det varmt når motor et avslått.

25 L varmtvannsbereder

Litt usikker på antall liter kjølevæske på motoren, tipper 6 liter...

I den forbindelse har jeg noen spørsmål

Hvor stor varmer?

Har fått tilbud om en på 3 kW, usikker på om den er stor nok slik at det kommer godt med varme.

Eber eller Webasto?

Diesel eller bensin?

Unngår den koksingen med bensin...

Hadde satt pris på innspill.

Mener at det ikke er lov med bensinvarmere i båter? Ved å kjøre en dieselvarmer på lampeolje av og til vil du brenne bort koksing. Har selv nå en 3,3 kw Eber vannvarmer i en Bavaria 33 seilbåt. (Har også en 5 kw Webasto luftvarmer som fulgte med båten). Om båten din er Uttern D66 så vil 3 kw være nok for sesongen vår-sommer-høst. Om du lar motoren stå i serie med varmeren vil den stjele noe effekt, men vil være lett å unngå ved å lage en bypass rundt motoren. Fordelen med å ha en varmer som ikke er for kraftig er at varmeren brenner renest når den går på fullt. Eber eller Webasto er tilsvarende kvalitet. Det som skiller etter mitt syn er at Webasto er dyrere i innkjøp og har dyrere deler. Har hatt flere av begge fabrikat i både båter og biler(også på jobben). 

For Eber sin del så er 3 kw vannvarmer samme varmer som 5 kw. For kunden koster imidlertid 3 kw betydelig mindre og jeg ser ingen grunner til å velge 5 kw om du ikke skal bruke båten mye på vinteren. 

Vær også klar over at du ikke skal montere en varmer med forbrenning i samme rom som bensinmotor og bensintank. For å redusere "koksing" er det en fordel at varmer går så lenge som mulig etter hver oppstart. Dersom motor ikke er med i kretsen, kan det i mange tilfeller bli meget korte tidsintervaller mellom start og stopp grunnet liten vannmengde og evt. lavt uttak av varme.  Ved hver oppstart blir det som regel et lite overskudd av brennstoff som bør forbrennes før den stopper igjen.

Jeg har en Eber 4 Kw i en 28 ft. Jeg har klart å "dytte" Ca 30 Meter med 20 mm ? pex rør i sløyfe under setebenker, køyer og skap rundt i hele Båten og tibake til Brenneren. Har kun isolert rørene ute i sittebenk. Brenneren går ganske raskt opp på maks temp, men når den går ned i termostatområdet, blir den som regel gående der. Viktig med så mye Vann som mulig og forbruke varmen. Ungår du mye start/stopp,så har du en problemfri varmer.

• 2 uker senere...

Jeg skal ikke bruke båten under 8-10 grader. Det er ikke et must for meg med bensin, så da fikser jeg diesel istedet. Båten er en Jeanneau leader 805. I første omgang vil jeg ha med motoren i sløyfen.

Mener at det ikke er lov med bensinvarmere i båter? Ved å kjøre en dieselvarmer på lampeolje av og til vil du brenne bort koksing. Har selv nå en 3,3 kw Eber vannvarmer i en Bavaria 33 seilbåt. (Har også en 5 kw Webasto luftvarmer som fulgte med båten). Om båten din er Uttern D66 så vil 3 kw være nok for sesongen vår-sommer-høst. Om du lar motoren stå i serie med varmeren vil den stjele noe effekt, men vil være lett å unngå ved å lage en bypass rundt motoren. Fordelen med å ha en varmer som ikke er for kraftig er at varmeren brenner renest når den går på fullt. Eber eller Webasto er tilsvarende kvalitet. Det som skiller etter mitt syn er at Webasto er dyrere i innkjøp og har dyrere deler. Har hatt flere av begge fabrikat i både båter og biler(også på jobben).

For Eber sin del så er 3 kw vannvarmer samme varmer som 5 kw. For kunden koster imidlertid 3 kw betydelig mindre og jeg ser ingen grunner til å velge 5 kw om du ikke skal bruke båten mye på vinteren.

OK, så det høres ut som om 3 kW holder for mitt formål. Minst mulig start/stopp er best er min erfaring også.

Jeg har en Eber 4 Kw i en 28 ft. Jeg har klart å "dytte" Ca 30 Meter med 20 mm ? pex rør i sløyfe under setebenker, køyer og skap rundt i hele Båten og tibake til Brenneren. Har kun isolert rørene ute i sittebenk. Brenneren går ganske raskt opp på maks temp, men når den går ned i termostatområdet, blir den som regel gående der. Viktig med så mye Vann som mulig og forbruke varmen. Ungår du mye start/stopp,så har du en problemfri varmer.

Så kan man ikke ha varmer i motorrommet.....bensinmotor og dieselvarmer??gode tips som jeg tar med meg.

Takk for innspill.

Vær også klar over at du ikke skal montere en varmer med forbrenning i samme rom som bensinmotor og bensintank. For å redusere "koksing" er det en fordel at varmer går så lenge som mulig etter hver oppstart. Dersom motor ikke er med i kretsen, kan det i mange tilfeller bli meget korte tidsintervaller mellom start og stopp grunnet liten vannmengde og evt. lavt uttak av varme. Ved hver oppstart blir det som regel et lite overskudd av brennstoff som bør forbrennes før den stopper igjen.

Hei

Da ser det ut som om jeg går for Eberspacher D3W.

Dette settet kommer med manuell termostat.

Ser for meg at det blir mye justering med manuell termostat.

Hva er deres erfaringer?

Båten det dreier seg om er en stor daycruiser.

Skal ha ventiler man kan stenge i cabinen. Åpne i cockpiten.

Fordeler/ulemper/anbefalinger....

Den automatiske termostaten har en innvendig temp.føler og regulerer utifra denne. Hvor bør den plasseres?inne/ute?

Kjekt med litt erfaringer her.

Takk

Den termostaten som pleier å følge med er en mekanisk termostat som justerer mellom full og halv fart. Har vannvarmeren med mekanisk termostat og en Webasto med elektronisk termostat. Kan ikke si at jeg merker noen stor forskjell i evnen til å regulere på disse to. Fungerer heller greit nok enn optimalt. Blir uansett litt prøving og feiling før du finner ut et oppsett ang. temperatur/lufting etc. som du synes funker. Jeg tror jeg ville valgt å ha termostaten i området der du pleier å sove. Mest kjedelig å måtte justere temperatur når du forsøker å sove.

Eberspächer D3W "kabyss" blir levert med en elektronisk termostat som slår brenner av/på avhengig av innstilling, men styrer ikke evt. varmeapparatregister. Varmeren har også interne temp. følere som reduserer til ca halv effekt når vanntemp. oppnår ca 83 grader og stopper brenneren ved ca 87 grader uavhengig av romtermostat, og starter igjen når temp. på vannet faller ned mot ca 70 grader. Riktig koblet går vannpumpe så lenge romtermostat er påslått. Romtermostaten har ikke gradangivelse. Dette til orientering.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...