JonSi Startet 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2017 Hei. Driver og vurderer en båt hvor hvor det er satt inn en modifisert 2008 mod GM 6,5 liters motor av type Peninsular på 300 hk. Har skjønt det slik at dette ikke er en original Peninsular. Er det noen som har erfaring med disse modifiserte utgavene? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Jeg har hatt en GM 6,5 liters Peninsular på 300 hk og skal ikke ha flere slike Sitér dette innlegget Link to post
JonSi Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Takk for svar Bårdp. Var din motor en original eller var det en modifisert utgave. Hva slags problemer hadde du med den? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Peninsular er mariniserte bilmotorer. Vet ikke helt hva som menes med modifisert, men det kan jo være så mangt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Ikke korrekt, Teerex. Peninsular har kjøpt/kjøper 'råmotorer' i størrelsene 6.2 (har gått ut), 6,5 og Duramax fra GM (General Motors). Med basis i disse 'råmotorene' har Peninsular Motors i Kanada bygget blant annet marinemotorer. Disse marinemotorene har fått egen front der blant annet vannpumpen er montert, egne vannkjølte manifolder, egen bunnpanne, egen oljepumpe, etc. etc. Altså, det er foretatt en rekke endringer i forhold til den motoren som GM monterer i sine biler. Det er vel egentlig bare blokka og topplokkene som ikke har blitt modifisert eller endret på en eller annen måte. Så vidt jeg vet er det vel kun 6.5 literen som blir brukt som marinemotor i særlig grad. Videre blir motorene brukt som pumpemotorer, aggregatmotorer og en rekke andre applikasjoner. Om det er en aggregatmotor i båten, eksempelvis, behøver dette ikke å være en motor fra Peninsular. Blant annet forsvaret i Norge har solgt en del aggregatmotorer. Men det jeg ikke skjønner, på linje med Teerex, er '6.5 liter GM modifisert Peninsular'. Det er ingen 'standard' som kan si oss noe som helst om ikke trådstarter forteller noe om hva som har blitt modifisert. Legg ut noen bilder. Korrekt installert og vedlikeholdt burde vel dette være greie motorer. Redigert 7.Februar.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonSi Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Skal prøve og utdype dette litt Hulda. Den motoren som sitter i den båten jeg har tittet litt på er en 6,5 liters GM på 300 hk Peninsular som er levert av et firma i Trondheim. Det de gjør sier de er at de modifiserer dem med og sette i egne produserte stempler, egen produserte topper. I tillegg justerer de vist opp dieselpumpen mener jeg. Dette skulle visst gi en bedre momentkurve og egen karakteristikk på motorene deres. Motoren i båten jeg lukter litt på var i tillegg nyoverhalt på samme verksted for et par år siden. Nå er ikke jeg noen mototekspert så jeg skal ikke begi meg ut på de alt for store utdypningene her. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hei JonSi, og velkommen til galaksens beste båtforum Dette er en stor motor og selv ville jeg forsikret meg om den fysisk er mulig å få ut av båten uten å skjære den opp. Du har kanskje en forkjærlighet for V8 og da teller vel lydbilde og eierglede mye.... men tenk også over gangetabellen... i en VP D4-300 er det 4 stempel og i 6.5'n er det 8.... selv om V8'er deler stort sett er rimeligere så er det vel greit å ha tenkt igjennom. I et vanlig norsk bruksmønster med kort sommer så står vel de fleste motorene seg ihjel og de færreste slites ut. Ville for egen del sett etter innvendig korrosjon på sylindervegger og ventiler/seter om det er en motor som har vært lite brukt/stått over en sesong eller av annen grunn ikke vært startet jevnlig. Dersom den står i en båt som ligger dypt i vannet hadde jeg ikke kjøpt den uten å ha sett motoren innvendig. Det er solgt et betydelig antall av de trøndermotorene. Også noen her sørover. Ryktet er ikke spesielt dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 @Hulda Ja jeg mente vel egentlig at Peninsular er mariniserte dieselmotorer som opprinnelig er konstruert for bil (Chevrolet/GMC og Hummer). I liket med f.eks. Yanmar som bruker bl.a. BMW og Toyota basismotorer, og Mercury/Mercruiser som bruker bl.a. VAG. Dvs. sistnevnte har vel ikke Mercury så mye med å gjøre annet enn navnet. Audi 4,2 V8-dieselen ble jo først lansert som VW Marines største motor, før den etterhvert fikk Mercruiser/Mercury diesel stempel på seg. Men antar det er VAG som produserer hele greia først som sist i likhet med Mercury 3,0 V6 TDI-motoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Da skal du søke litt på forumet her. Det er et par foretak i Skandinavia som mekker på denne type motorer. Og ryktet vil ha det til at ikke alt er like vellykket. Bruk litt tid på å søke her. At et foretak i Trondheim skal kunne ha noen suksess med det du beksriver og i tillegg gjøre det bedre enn GM og Peninsular, virker underlig på meg. I tillegg til å søke litt her, ta også en titt på hjemmesiden til Peninsular Motors. Her er det lister med deler, bekskrivelser og diverse som vil kunne gi deg verdifull tilleggsinformasjon. Og det kan til tider virke som at GM- og Peninsular-produktnavnene har blitt brukt for å booste markedsføringen av produkter som muligens ikke er helt pr. kasse. I Hulda, som er en seilbåt, har jeg en modifisert 6.2 NA-motor (marinisert bilmotor) som kom ny rundt 1985/1988 montert i en Chevrolet pick up. Vi har hatt den i båten side år 2000 (da vi sjøsatte for første gang). Motoren har nå gått 800 timer. Og vil antakelig overleve meg med god margin. Om ikke et eller annet skulle skje, man vet jo aldri. Mariniseringen er foretatt av meg, og et verksted foretok overhalingen (Sarpsborg Motorverksted som er helt topp). Eller hvis jeg leser deg på en litt annen måte, JonSi, så er det hva du beskriver som er en del av hva Peninsular gjør med motorkroppene de kjøper fra GM. Blant annet har jeg bunnpanne fra Peninsular Motors og oljepumpen kommer også fra dem. En annen ting vi gjorde med min motor, som også Peninsular gjør, var nitrittherding av veivaksling, normalisering av alle stempler (kommer like høyt i sylinderen) veiing av stempler påmontert råder (og justert), balansering av veiv med svingningsdemper og svinghjul montert, etc... I tillegg til at dieselpumpen (Stanadyne) blir modifisert for marint bruk, blant annet gir den mer 'pepper' ved lavere turtall. Flatere momentkurve. Redigert 7.Februar.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonSi Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) @ diselfan Prøvde og legge ut bilde av motoren her, men fikk ikke det til. Har ikke noen spesiell fetisjh for V8 , og er jo enig med deg ang gangetabellen at det er billigere med færre sylindre,,,, Denne står i en 33 fots båt så den ligger ikke akkurat noe dypt i vannet. Noen ganger får vel kanskje noen ting et litt ufortjent dårlig rykte, men liker og være litt kritisk når jeg skal bruke så mye penger på båt. @ hulda. Er litt enig med deg ang det du sier hvorfor et lite foretak i Norge skal gjøre disse motorene bedre enn de kanskje i utgangspunktet er virker noe rart. Fikk ikke den helt gode magefølelsen etter og ha snakket med en der . Hovedimportøren i Norge (et annet sted i Norge) mente det kunne være litt lurt og være litt skeptisk/kritisk til de trøndermotorene... Redigert 7.Februar.2017 av JonSi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Legge inn bilder; ligger bildet du vil ha inn i tråden i "mine bilder" når du klikker på JonSi oppe til høyre ? Sitér dette innlegget Link to post
JonSi Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Nei det gjør ikke det diselfan. Får bare ikke tilgang når jeg trykker der og når jeg trykker på legg inn bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Takk for svar Bårdp. Var din motor en original eller var det en modifisert utgave. Hva slags problemer hadde du med den? Jeg kjøpte en båt med denne motoren i og et Mercruser bravo 3 drev. Motoren var en original Peninsular vist nokk kjøpt fra Trondheim. Motoren var kjørt ca 50t da jeg kjøpte båten. At drevet røk gang på gang var nå en ting men også motoren var det en del problemer med. Oljelekasjer oljekjøler som ble lekk drev til dieselpumpe som røk ladeluftkjøler som lakk. Da jeg solgte båten hadde motoren gått ca 300t. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Sunn skepsis er ikke å forakte. Legge inn bilder. Over der de starter er skiltet 'Laste opp bilder'. Trykk på dette ikonet og et nytt vindu spretter opp. Der står det 'velg bilde for opplasting'. Klikk på det. Og så må du vise hvor du har lagret bildet på din egen maskin. Klikk på filen til bildet ditt, og det blir lastet opp. OK. Klikk på ikonet av bildet som har blitt lastet opp. Kopier. Nå ligger bildet i utklippstavlen. Trykk på ikonet 'Image' som er på siden der du sitter og skriver. Rett ned til venstre for smileansiktet. Bruk 'ctr v' eller 'lim inn', og bildet legger seg her: Redigert 7.Februar.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Noen ganger går det ikke helt bra, heller ikke nå. Bare en kommentar til dette med gangetabellen. Da motoren min var klar til montering, kjøpte jeg ny starter til NOK 2400. For en halv motor (4 sylindre) skulle Volvos pris være 1200 kroner. Kanskje verd å sjekke. Ny (renovert Stanadyne (perfekt) fra USA med søkke og snøre) NOK 5000. Et sett dyser, et par tusenlapper. Dynamo, husker ikke helt, men rundt en tusenlapp. Det er den som er montert nå. Jeg er ikke helt sikker på om den gangetabellen er en slags omvendt logaritme i Volvos disfavør. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 (redigert) Jeg har hatt fire forskjellige Peninsular'er i samme effektstørrelse i hurtiggående båter, men av eldre typer enn hva du kikker på. To av disse var 6.2 literen, og disse var vel kjent for å ha problemer med sprekker i topplokket. Tror ikke dette er kjent som noe problem på 6.5 versjonen. Min erfaring var at motorene var enkle og greie motorer med lite elektronikk som kunne skape problemer, men at de eksterne komponentene hadde noe varierende kvalitet. Bl. annet måtte jeg skifte gløde-rele mange ganger. Diesel-forbruket var også høyt. Det jeg erfarte som større utfordringer var at det var få verksteder som ville skru på disse, samt at det tok noe tid å skaffe riktige deler. Da jeg hadde slike motorer var det en kar i Haugesund (?) området som kunne alt om slike motorer og som var svært behjelpelig med alle spørsmål, men om dette gjelder i dag også vet jeg ikke. Redigert 8.Februar.2017 av Nimbus HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Når det gjelder min motor, får jeg stort sett deler over disk i Østfold. En del av de eldre versjonen av 6.2 hadde kjøleproblemer når det ble tatt ut for høy effekt. Det er en fiks for dette. Gjelder ikke 6.5-literen. Glødereleet er plassert på motoren, burde vært satt ved siden av slik at det ikke rister i stykker. Jeg har mitt montert på motoren, og det kommer fra bilen som ble slaktet på 90-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Denne hadde jeg gått 500 timer aldri mer en slik motor. Ta deg tid å lese dette https://baatplassen.no/i/topic/120627-gm-hammerhead-300-veiven-brakk-i-2/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Mmmm. Og hvis man leser riktig godt, så blir dette å sammenligne noe som ovherhode ikke har noe med hverandre å gjøre. Motoren som bayliners refererer til er verken er bygget av GM eller Peninsular. Men noe som et svensk slåmaskinverksted har mekket sammen. Bare for å ta dette med veiva. Hulda har svakeste veiv i sin GM. Denne motoren er beregnet på 160 hk uttak. Bytte dieselpumpe, montere ladeluftkjøler og turbo vil jeg kunne glatt ta ut 280 hk av denne motoren. Med veiva som er beregnet på 160 hk. Alle må jo skjønne at den slags vil gå i dass. I og med at jeg skulle ha motoren for marint bruk, og jeg skulle henge sjøvann sirkulasjonspumpe på tappen (se bilde over), ble veiven nitrittherdet. Denne prosessen øker veivens resistens mot brudd vesentlig. Peninsular, om jeg ikke tar veldig feil, bruker veivakslinger i smidd stål. Noen som langt overstiger veivakslingen som jeg har i min motor. Kan godt være at GM gjennom 35 år har levert kun drittmotorer av dette designet V8. Men jeg tviler. For når sant skal sies, det har vært en del problemer med 6.5-literen og elektronisk styring av dieselpumpen. Altså en jævla drittpumpe fra Stanadyne. Forholdet er at om man tar elektronikkboksen vekk fra pumpen og flytter den til et kjøligere sted på motoren enn under innsugsmanifolden, så er problemet løst. Men altså, drittmotor og drittpumpe. Egentlig en jævla drittbil, og da er sikkert også alle motorene fra Peninsular samme dritten. Akk ja. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 (redigert) Vet ikke om de reparerer slåmaskiner, men hjemmesiden og motorene er fortsatt fullt oppegående ser det ut til. Men ser kanskje ut som 6,6-literen med turbo common rail (VGT-serien inntil 500 hk)) er mere attraktiv enn 6,5 kompressor (MD serien). http://www.marinedieseleurope.com/engines-types/marine-engines/md-series/ Redigert 8.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Var ment kun som nedsettende betegnelse. Har lest litt på hjemmesiden deres. Kan ikke finne referanse til GM eller Peninsular. Mulig jeg har oversett det. Reklamasjonsbetingelsene virker nokså strikte. Noe bayliners bemerket. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Du har kanskje en forkjærlighet for V8 og da teller vel lydbilde og eierglede mye.... men tenk også over gangetabellen... i en VP D4-300 er det 4 stempel og i 6.5'n er det 8.... selv om V8'er deler stort sett er rimeligere så er det vel greit å ha tenkt igjennom. Etter å ha kjørt biler og båter med V8 og rekke 6 siden slutten av 70 tallet så har jeg ikke noe som helst erfaring på at de er 2xdyrere å drifte delemessig. Eneste er hvis du skal totaloverhale og bytte stempler selvfølgelig men erfaringsmessig (min egen erfraing) så har disse motorene betydelig bedre holdbareh og billige deler så regnestykket ditt stiller jeg meg noe tvilende til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.