Sverre--- Startet 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2017 (redigert) Jeg har trøbbel med styringen på min 2005 modell Scand Baltic. Mot slutten av forrige sesong opplevde jeg ved et par anledninger i relativt grov sjø at styringen sviktet på den måten at roret plutselig rettet seg opp i sving slik at båten gikk rett fram i stedet for å fortsette svingen. Før opptak testet jeg litt på flatt vann ved å kjøre i 20-25 knop og gi fullt rattutslag. Da skjedde det samme ved sving mot babord, men ikke mot styrbord. Jeg tenkte først at det må være luft i systemet, men jeg kan ikke se noen lekkasjer og oljenivået i rattpumpa ser ut til å være ok. Jeg kan heller ikke presse rattet forbi stoppunktet slik man gjerne kan ved luft i systemet. Jeg lurer derfor på om det kan være styresylinderen som er defekt. Jeg antar det sitter et stempel inne i denne. Kan det være at når trykket blir svært høyt så presses oljen forbi stemplet? Eller kan det være rattpumpa som svikter? Syntes jeg hørte litt "raslelyder" i sistnevnte under belastning. Hadde satt pris på en tilbakemelding på hva dere tror feilen kan være og hva jeg bør gjøre for å fikse problemet. Vil også gjerne ha tips om hvem som kan hjelpe meg å feilsøke/reparere dette i indre Oslofjord om jeg ikke finner ut av det selv. Til opplysning har jeg autopilot tilkoblet styresystemet ombord om det skulle være av betydning. Redigert 7.Februar.2017 av Sverre--- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Er du sikker på at systemet er uten luft, så kan det være intern lekkasje i sylinderen, styrepumpen eller i pumpen til autopilot. Har du mulighet til å blende av autopilot hadde jeg startet feilsøking der. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Har hatt noen lignede problemer selv. Har selv to posisjoner og det løste seg ved å lufte systemet riktig. Ville prøvd det først før du går i gang med å bytte ut dyre deler. Husk riktig olje. Har i ettertid måtte skifte den ene rattpumpa. Da "glapp rattet over" til den ene siden. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
tobba Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 I en tidligere båt hadde jeg tilsvarende problem. Det ble da ved den årlige service foretatt pakningsskifte i styresylinder. Var serviceverkstedet som bestilte pakningssett fra Sleipner og skiftet dette. Var ok etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 11.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Takk for innspill! Båten står på land og jeg får vel ikke gjort så mye før den er sjøsatt, men da har jeg en foreløpig plan skissert nedenfor. Kom gjerne med innspill til rekkefølge eller annet: 1. Lufte systemet - hvis det ikke hjelper; 2. Koble bort autopiloten - hvis det ikke hjelper; 3. Skifte pakninger i styresylinder - hvis det ikke hjelper; 3. Bytte rattpumpe - hvis det ikke hjelper; 4. Bytte styresylinder - hvis det ikke hjelper; 5. ? Ang pkt 1: Er det noe spesielt jeg bør tenke på i forbindelse med lufting siden jeg har autopilot, eller er det bare å lufte på styresylinderen på vanlig måte? Vil jeg også få ut evt luft i autopiloten på denne måten? Jeg vet ikke om det noen gang har blitt byttet olje på systemet, så det bør kanskje gjøres. Kan gammel olje gi symptomer som beskrevet...? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Jeg har skiftet olje i år på min hydrauliske Sleipner styring, har en Baltic jeg også. Styringen er fra ca 2007. Det står i bruksanvisningen at oljen skal byttes hvert 5. år. Hvorvidt gammel olje kan gi de symptomene du skriver vet jeg ikke, men man skal feks bytte bremseveske på biler ca også hvert 5. år fordi bremsevesken kan trekke til seg vann etc, og kan bli noe "slitt". Kan kan bremsene miste kraften når de blir brukt hardt. Hadde jeg hatt de symptomene du har ville jeg kanskje tenkt at det letteste er å bytte olje og se, dersom ikke andre her på forumet har bedre forslag. Fordi uansett hva du evnt skal reparere bør du bytte olje uansett, fordi oljen din nok er alt for gammel... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.