Jump to content

2 voksne og 4 barn, størrelse på varmtvannsbereder?

Baylars

Recommended Posts

.. en liten svipp på fjorden,..

Det tar litt tid å varme vann, så det spørs på svippen.. Hvor stor plass har du til rådighet ? 20-25 liter varmes ganske raskt opp og fåes for en billig penge. I en ferie hvor de voksne skal dusje og henda skal ha varmt vann etter hver tur på do, pluss oppvask, bør du tenke 30 +

Redigert av Worry II (see edit history)

En familie på 6 bruker mye vann. Da er det kjekt å ha mest mulig varmtvann. Hvis du har plass og råd så er 40 til 60 liter å foretrekke. Jo mer jo bedre. NB. Skal du opp på 60 liter så bør varmeelement være på 1000-1200 watt. 40 liter går greit med ca 700 watt. Det fine med mye varmtvann er at du kan holde i flere dager av gangen. Det går uansett ganske fort å varme opp så snart du legger deg på landstrøm eller kjører motorvarmen igjennom.

Har tidligere hatt et par Isothermtanker. De er veldig bra. Har nå en italiensk variant 60 liter fra Maritim. Fungerer også helt perfekt. Varmtvann i båt gir comfort og nytte og er vel mest verdsatt av kvinnelige deltakere.

Vi har 60 liter og har aldri sett på det som noen luksus. Med godt oppvarmet tank, så opplever vi at det ikke er mye igjen neste formiddag. Vi varmer ofte vann på gasskomfyren for å bruke til oppvasken for å få varmtvannet til å rekke litt lenger eller når varmtvannet er for kaldt. Opplever at for hver liter varmtvann som brukes fylles tanken med en liter kaldt vann og får redusert temperatur. Drømmen er jo en vannvarmer som Inter 9000 nevner, men kona mener det er for dyrt.

Et lite tips for å få varmtvannet til å vare litt lenger er å varmeisolere rørene. Biltema har fine isolasjonsrør som du trer på utsiden. Har en utrolig bra effekt. Hvis du finner plass så er det å kle berederen med litt ekstra isolasjon også en god hjelp. Glava med aluminiumsfilm kan enkelt brukes for å kle den inn med ekstra 3-5 cm isolasjon.

Etter å ha prøvd alt fra 20 liters tank med kraftig element via standard Isotherm 30, 40 og nå italiensk ATI 60-liters tank, så er min konklusjon enkel. Jo større, jo bedre. Problemet med liten tank er dobbelt: 1) Du har lite varmtvann i utgangspunktet. 2) Når du tapper ut og samtidig etterfyller med like mye, så blir alt fort nedkjølt når du ikke ligger på landstrøm, særlig når du ligger uten landstrøm i to-tre dager.

Det går uansett så fort å ettervarme selv en 60-liter at fordelene ved stort volum langt overstiger ulempene ved tiden det tar å varme opp. Kvinner og barn bruker alltid mye vann, og jentene lærer av mor osv.

Jeg skjønner filosofien liten tank er raskt å varme opp, men det er nå en gang sånn at vann i stor mengde holder lenge på varmen! og energien det kreves for å varme opp de siste gradene er ikke så stor, som å begynne på nytt med kaldt vann.. Kostnaden er jo ikke all verden om man begynner å rekne totale båtpenger..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Min nåværende Bavaria har blandebatteri på toalettrom som Inter 9000 beskriver. Gjør at alle de som ikke tenker bruker kaldt vann til håndvask. Sparer nok mye varmtvann på dette. Forøvrig gir min 3 kw eber vannvarmer meg "ubegrenset" tilgang på varmtvann. Har hatt vannvarmer i to båter og det hever komforten utrolig. Literprisen på varmtvann er nok relativt høy, men sånn er det å ha båt.

Hvorfor må dere ha ny bereder? Lekker den? Hvis mulig, ville jeg heller lagt pengene i en eber vannvarmer til 8' inklusive kit. Da har du varmtvann uavnhengig av både motor og landstrøm. Drømmer om det selv.

Berederen forsvant fra båten etter kjøp i fjor høst. Båtsenteret hvor båten skulle vinterlagres gikk konkurs og selger svarer ikke på våre henvendelser. Så nå sonderer jeg i tilfelle jeg må ordne dette selv.

Takker for alle innspill, dette forumet er gull verdt for ferskinger som meg mtp båt!

Hvorfor må dere ha ny bereder? Lekker den? Hvis mulig, ville jeg heller lagt pengene i en eber vannvarmer til 8' inklusive kit. Da har du varmtvann uavnhengig av både motor og landstrøm. Drømmer om det selv.

Jeg har har d5w og er veldig fornøyd med det. 80 liter varmtvannstank og det er alltid varmt vann. Luksus. Det tar ca 30min så er vannet godt og varmt.

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...