KarmaZ Startet 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2017 Hei. Naboen min har i skjøte rett til båtstø under huset sitt. Men stranda er min. I følge nabo vil han bygge naust, som han sier har stått der før i følge papirer. Men det vet ikke jeg noe om, og har heller ikke sett bilder om et naust/bygg der. Har naboen min rett til og bygge naust på min strand? Og hva betyr egentlig båtstø? Er det bare rettighet for feste av båt i land samt rett til og dra båt opp på strand? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Er vel bare å ta en tur på kommunen og spørre? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 Tja du sier han har rett på båtstø under huset sitt, regner med han har hus med strandlinje ? Da kan det hende derre har delt strand men da skal derre ha målepinner for tomtegrensa Om du har har skjøte på en del av stranda så kan ikke naboen bygge noe uten din tillatelse Så tror ikke det er noe bekymring om du eier stranden et båtstø er et naus med vegger og åpning i front med vann inne i naustet https://no.m.wikipedia.org/wiki/Båtstø_(båt) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2017 et båtstø er et naus med vegger og åpning i front med vann inne i naustet . Vell vell... det stemmer vel ikke helt.. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 10.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Han har strandlinje under huset sitt. Men det står i skjøtet at han har rett på båtstø under huset sitt på selgers eiendom (min eiendom). Det blir bare det, hva båtstø sier, om man kan bygge seg et lite bygg der og ha båt i. Sånn som det er nå trekker han båten opp på tomten sin. Men tror ikke han er fornøyd med det selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 (redigert) Ei båtstø, er etter min barnelærdom ein stad ved strandlinja som er rydda for stein og andre hindringar, slik at ein relativt enkelt kan dra ein båt på land. Ofte låg robåten på sjø, - i støa, når det var godt vær. Ein permanent opparbeidd lendingsplass og enkel godværshamn med andre ord. Kan ikkje forstå at det er nokon automatikk I at det kan byggjast naust over lendinga, heller ikkje kai, - utan at dette er særskilt nedfesta I avtale. Men dette er kun mi tolking.. Redigert 10.Februar.2017 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Hei Dette er ikkje vanskeleg. Du rår over din eigedom. Dersom det er uklårt kvar grensa mellom eigedommane går, må det avklarast. Kontakt jordskifteretten der eigedommen er. Dei kan gje deg råd over korleis du går fram. Om naboen har ein rett på din eigedom, må avgjerast utifrå det såkalte stiftingsgrunnlaget. Det same gjeld omfanget av retten. Stiftingsgrunnlaget er typisk ein gamal avtale. Sjekk om det er tinglyst hefte/servitutt på din eigedom. Dersom det er det, må du respektera naboen sin rett. Dersom naboen har ein tinglyst rett, men det er uklårt kva som blir meint, må retten tolkast. Dersom naboen viser til ikkje-tinglyste rettar, kan rettane ha falt bort dersom du ikkje viste, eller burde vist, om rettane då du overtok eigedommen. Kva ville eg gjort om eg var i din situasjon? Kjære nabo. Dette er uklårt for meg. Kan me ikkje, i all vennskaplegheit, få ein jordskiftedommar til å sjå på saka, og vera samde om å respektera resultatet han kjem fram til. Lykke til! Ask (Som jobbar som advokat.) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Ville omfavnet Ask sitt Pro bono råd uten å nøle. :-) Kanskje sette en tidsfrist på en selv hvis det er ubehagelig å ta tak i. Google litt sånn at du vet hvordan jordskiftedomstolen fungerer, finn frem kontaktinformasjon osv, gå til naboen og ta en prat i løpet av helga. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 10.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Takk for gode råd. Jeg er en person som liker og ha et godt naboforhold. Så uansett om jeg har retten på min side liker jeg ikke å være "storkar". ? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Ei båtstø, er etter min barnelærdom ein stad ved strandlinja som er rydda for stein og andre hindringar, slik at ein relativt enkelt kan dra ein båt på land. Ofte låg robåten på sjø, - i støa, når det var godt vær. Ein permanent opparbeidd lendingsplass og enkel godværshamn med andre ord. Kan ikkje forstå at det er nokon automatikk I at det kan byggjast naust over lendinga, heller ikkje kai, - utan at dette er særskilt nedfesta I avtale. Men dette er kun mi tolking.. Dette er korrekt definisjon på en båtstø. Har ingen ting med naust å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Det er vel ikke bare til å bygge ett naust i strandsonen lenger?Tipper kommunen nekter plent å gi tilatelse til ett slikt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Hvorfor det? Ett naust må jo nesten stå i strandsonen.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Men det må vel strengt talt være regulert til naust i reguleringsplanen for å bygge det? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Se : https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71 §1,8 Bygge forbud i 100 metersbeltet, untak gjelder dersom annet er fastsatt i kommuneplanens arealdel, og vedtatt reguleringsplan. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Og såvidt jeg vet må alt innenfor hundremetersgrensa godkjennes av fylkesmannen. Så ja, lokale reguleringer som er "positive" til bygging i hundremetern kan hjelpe, men hva de måtte mene i kommunen har ikke alltid noe som helst å si. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Han har strandlinje under huset sitt. Men det står i skjøtet at han har rett på båtstø under huset sitt på selgers eiendom (min eiendom). Det blir bare det, hva båtstø sier, om man kan bygge seg et lite bygg der og ha båt i. Jeg skjønner ikke problemet ditt her. Du sier han har strandlinja under huset sitt. Men stranden er din eiendom. Hva skal du bruke stranden til akkurat der da ? Sitte i strandlinja under huset hans og hevde eiendomsrett ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Jeg skjønner ikke problemet ditt her. Du sier han har strandlinja under huset sitt. Men stranden er din eiendom. Hva skal du bruke stranden til akkurat der da ? Sitte i strandlinja under huset hans og hevde eiendomsrett ? Kan feks bygge naust og tjene noen hundre tusen ved salg, feks til naboen eller noen andre. Eller leie ut til tyskere, eller rett og slett ha selv. Hus uten strandlinje er som regel billigere, med god grunn. Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Det er vel ikke snakk om noe byggverk her, det er tinglyst en rettighet på båtstø. Du mener vel vel nedenfor huset ditt ved vannkanten, tidevannsonen, ikke under huset/ gulvet ditt. Båtstø: "1. En "vei" opp fra sjøen, en del av en strand som er ryddet for store stein og jevnet ut slik at den er slett og fin til å dra båter på. På tvers i støa ligger trestammer, lunner, som båten kan gli på. For å gjøre lunnene glatte kan man bruke "grakse", olje fra leverrester av fisk. Man kan også bruke grønnsåpe (lukter atskillig bedre enn grakse!) På den ene eller begge sidene av støa er det oftest en vorr, stein lagt til rette slik at de er noenlunde lette å gå på, men ikke så forseggjort og oppbygd som en kai. Ofte er vorrene brukt til å sette fast lunnene, ved at de er lagt over endene på dem. Støa kan ligge alene, eller lede opp til et naust. Ofte ligger mange støer ved siden av hverandre i strender som egner seg spesielt godt for å landsette og sjøsette båter. På vanskelige steder kan støa gjøre en sving på seg, slik at den øvre delen av støa er mer parallell med sjøkanten enn den nedre delen. Slike støer kalles krokstø. Stø er i bruk langs hele norskekysten (mange nordlandsbåter ble tidligere bygd med kjølrennen i en spunning i kjølen for å tåle slagene når man landet i støa i sjøgang)." Sikkert en tinglysing som har stått på skjøte lenge før du overtok tomten din. Nei, han kan ikke bygge noe naust, men flytte litt på noen steiner og legge ut noen stokker. Båtstø er båtstø, naust er naust. Men hvis det stemmer med skjøte hans, så skal det stå som heftelse på gårds og bruksnummeret ditt. Dette finner du ved å kontakte kartverket.no ikke kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Kan feks bygge naust og tjene noen hundre tusen ved salg, feks til naboen eller noen andre. Bygge naust i strandlinja hvor strandlinja ligger under huset til naboen og naboen har tinglyst rett på båtstø ? Det kommer nok aldri til å bli godtatt Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Det er vel ikke snakk om noe byggverk her, det er tinglyst en rettighet på båtstø. Du mener vel vel nedenfor huset ditt ved vannkanten, tidevannsonen, ikke under huset/ gulvet ditt. Båtstø: "1. En "vei" opp fra sjøen, en del av en strand som er ryddet for store stein og jevnet ut slik at den er slett og fin til å dra båter på. På tvers i støa ligger trestammer, lunner, som båten kan gli på. For å gjøre lunnene glatte kan man bruke "grakse", olje fra leverrester av fisk. Man kan også bruke grønnsåpe (lukter atskillig bedre enn grakse!) På den ene eller begge sidene av støa er det oftest en vorr, stein lagt til rette slik at de er noenlunde lette å gå på, men ikke så forseggjort og oppbygd som en kai. Ofte er vorrene brukt til å sette fast lunnene, ved at de er lagt over endene på dem. Støa kan ligge alene, eller lede opp til et naust. Ofte ligger mange støer ved siden av hverandre i strender som egner seg spesielt godt for å landsette og sjøsette båter. På vanskelige steder kan støa gjøre en sving på seg, slik at den øvre delen av støa er mer parallell med sjøkanten enn den nedre delen. Slike støer kalles krokstø. Stø er i bruk langs hele norskekysten (mange nordlandsbåter ble tidligere bygd med kjølrennen i en spunning i kjølen for å tåle slagene når man landet i støa i sjøgang)." Sikkert en tinglysing som har stått på skjøte lenge før du overtok tomten din. Nei, han kan ikke bygge noe naust, men flytte litt på noen steiner og legge ut noen stokker. Båtstø er båtstø, naust er naust. Men hvis det stemmer med skjøte hans, så skal det stå som heftelse på gårds og bruksnummeret ditt. Dette finner du ved å kontakte kartverket.no ikke kommunen. Så nå at det gjaldt under huset hans. Men likevel blir jo forholdene det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Med "under" så så tar jeg for gitt at trådstarter mener "nedenfor". Altså nedenfor huset. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Ser at det kan være forskjellige definisjoner på båtstø. fra møre og nord er det en ryddet plass i fjæra, mens det i sydlige norge er det gjerne små åpne båthus. men står dette i skjøtet hans, som er tinglyst, er dette en rettighet som ligger der og må respekteres. selv ser jeg ikke problemet med at han evt får bygge et naust om han allerede har rett til å disponere denne grunnen likevel? Selvsagt innenfor rammene av hva som tillates bygget på stedet av lovgivning og regulering. faktisk vil det se ryddigere ut enn om der ligger båt og utstyr slengt fra seg åpent. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Ask har helt rett (ikke uventet ). Når det er spørsmål om hva naboens rett "omfatter" må det tas utgangspunkt i språkbruken på den tid retten ble avtalt og ikke minst på det sted den ble avtalt/stedet den gjelder. HVis ikke det kan påvises konkret hva avtalepartene mente, blir det hva som der lokalt den gang var omtalt som "båtstø" som bestemmer hva retten går ut på. Dette må gjøres helt konkret ut fra stiftelsesgrunnlaget for retten, hva enten det er en avtale eller et jordskifte eller annet opphav (hva nå det skulle være). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
KarmaZ Svart 13.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 (redigert) Er ikke noe problem for meg sånn sutuasjonen er i dag. Jeg la dette frem her for å forhøre meg om reglene. Jeg har ingen planer om å ta i fra naboen hverken utsikt eller rett. Tenkte det kunne være greit og hvite reglementet, med tanke på at naboen har sagt han har planer om å bygge noe, på noe som tilhører meg. Men bygger han naustet sitt i hagen sin, er det ikke et problem for meg. Redigert 13.Februar.2017 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Skjønner at du ikke har lyst til å legge ut bilde eller kartutsnitt av dette, men kan du ikke legge ut en enkel tegning? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.