Jump to content

Instrumenter til en Yamaha F115

utternS52

Recommended Posts

Hei, i fjor kjøpte jeg en 1982 mod. Skibsplast med en Yamaha 2003 mod F115.

Denne har to stk digitale instrumenter. Ingenting bortsett fra turteller virket. I år sto full rehabiltering av båten for tur, og tenkte jeg skulle begynne å se på instrumentene. Etter å ha tatt ut instrumentene fra konsollen, ser jeg det er et sammensurium av ledninger som er lappet på, tvunnet sammen, teipet osv.. Så ser jeg at denne kabelen går bak til tank-rommet, og ligger der sammenkveilet uten videre forbindelse. Det kommer likeså en kabel fra motoren som ligger like fint sammenkveilet uten videre forbindelse. Tenkte at det var smal sak å plugge disse sammen, men de har ulik plugg. Den fra instrumentene er rund, mens den fra motor er firkantet. Det slår meg, siden motoren er "ny", kan instrumentene være til en eldre motor? Dette er de ekdisterende..

bilde

Lurte på om enav disse kan passe?

bilde

bilde

Redigert av utternS52 (see edit history)

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

Kontakt en slipp/verksted som er Yamaha forhandler. Dette er et nettverk som må kobles opp igjen av en kyndig "mekaniker". Datidens (2003) mekanikere var ikke veldig kyndige på slike nettverk. Kan oxo være at nettopp dine instrumenter er første-generasjons , og har noen særegenheter v/s dagens. Her må du oppsøke ekspertisen :)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Takk for svar Krabbelars, men jeg har snakket med Yamaha i Bergen. Dette skal være ( har vært) plug and play, men forrige eier som byttet motor har tydeligvis begynt som hobbyelektriker, og rotet alt til. De ville ikke anbefale meg å sette en mekaniker på saken, siden timeprisen fort ville overstige kost på nye instrumenter og ledninger. ( Ca 3500,-) Derfor håpte jeg noen her kunne bekrefte/ avkrefte om jeg har riktige instrumenter for motoren.

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

Kontakt en slipp/verksted som er Yamaha forhandler. Dette er et nettverk som må kobles opp igjen av en kyndig "mekaniker". Datidens (2003) mekanikere var ikke veldig kyndige på slike nettverk. Kan oxo være at nettopp dine instrumenter er første-generasjons , og har noen særegenheter v/s dagens. Her må du oppsøke ekspertisen :)

min F115 er 2003 mod, og har instrumenter koblet opp på "gammelmåten" , ikke nettverk.  Men om jeg ikke husker feil så var det ikke så veldig lenge etterpå at Yamaha gikk over ...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

min F115 er 2003 mod, og har instrumenter koblet opp på "gammelmåten" , ikke nettverk. Men om jeg ikke husker feil så var det ikke så veldig lenge etterpå at Yamaha gikk over ...?

Takk for svar Ivar. Hvilke instrument har du, det øverste bildet, eller dette? Og har du ett eller to instrumenter?

Vet du om flat-kablene dine har firkantede eller runde kontakter?

bilde

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

mine ser ut som det nederste, og med tankmåler i speedometeret. 

Klarer ikke å huske hvaslags plugger det er desverre.. 

Det er et dokumentarkiv her , der ligger monteringsanvisning på instrumenter til 02 modell , du kan jo se om det ser ut til å passe med instrumentene du har 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...