Redman Startet 21.Juni.2005 Del på Facebook Startet 21.Juni.2005 Hei! Har i vinter montert "ny" motor i sjekta (åpen sjekte m/glasser+kalesje) på 24 fot. Årsaken til dette var at lydemperen var defekt på den gamle, samt at jeg hadde en motor med ferskvannskjøling. Neida, den går ikke på tørr eksos. Har montert saltvannspumpe for å få litt kjøling i eksosen. Nå skal det riktignok opplyses om at det siden 1970 har stått Sabb 10 HK i denne båten. Etter at vårpuss var gjort så skulle båten endelig sjøsettes, for så å få trutne seg "ordentlig til". Tiden var så kommet til prøvekjøring. Første turen gikk fint, men jeg synes vel at den "nye" motoren vibrerte mer enn den forrige, men var slettes ikke sikker. Så kjøpte jeg ny båt, og sjekta skulle selges. Båten ble solgt og ny eier skulle frakte denne sjøveien til sitt hjemsted. Forøvrig en lang tur på mange timer. Etter noen timer fikk jeg en tlf. fra ny eier om at båten tok inn mye vann(holdt unna med el. lensepumpe). Vedkommende stoppet ved en marina, og fikk heist båten på land. Der viser det seg at "en del" nagler har "gått av". Kanskje teorien min om vibreringen alikevel var riktig? Så til mitt egentlige spørsmål: Jeg vet at inne i denne motoren, så finnes det to slags "lodd/balanseringer". Disse må stå korrekt for at vibreringen skal bli så liten som mulig. Har nå fått en bekreftet mistanke til at de ikke gjør det på denne motoren. Er det noen som kan hjelpe/forklare meg hvordan jeg skal få satt disse korrekt? Er det i det hele tatt noen som skjønner hva jeg mener? Alle svar/tilbakemeldinger mottas med stor takk! Hilsen en frustrert Redman som IKKE har solgt båten. Hvis noen vil kjøpe den så si ifra. Følger også med en komplett motor i deler. Bare å lakke og sette sammen. Båten er meget pen! Bilde kommer/ eller kan mailes. Pris: Forlangte 35000,- fikk 28000,- nå er jeg brått åpen for bud. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 (redigert) ....Jeg vet at inne i denne motoren, så finnes det to slags "lodd/balanseringer". Disse må stå korrekt for at vibreringen skal bli så liten som mulig. Har nå fått en bekreftet mistanke til at de ikke gjør det på denne motoren. Er det noen som kan hjelpe/forklare meg hvordan jeg skal få satt disse korrekt? Er det i det hele tatt noen som skjønner hva jeg mener?Hvis noen vil kjøpe den så si ifra. Følger også med en komplett motor i deler. Bare å lakke og sette sammen Hei, Redman!! Joda, jeg skjønner godt hva du mener - det er VIBRASJONSDEMPERE du snakker om: Utdrag av manualen: "For å oppnå den riktige virkning av vibrasjonsdemperen, må demperhjulene være riktig innstillt i forhold til stempelet, d.v.s. at når stempelet er i sitt øverste dødpunkt, skal veketen på demperhjulene være i laveste stilling. Hvis svinghjulet har vært demontert, må innstilling av vibrasjonsdemperen foretas på nytt." Litt leit problem dett, kan jeg tenke meg. Har maken motor, men har aldri sjekket dette. Vet heller ikke hvordan det gjøres. Kunne kanskje ha bruk for reservemotoren din - eller kaskje hel sjekta hvis prisen blir brukbar..... "Man kan aldri få for mange Sabb-motorer!" Vil du maile noen bilder til walsch@online.no? Redigert 21.Juni.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Redman Svart 21.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Slik ser båten ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.