Jump to content

Kartplotter og ekkoloddgiver til Nordkapp Enduro 805

Kystskippern

Recommended Posts

Det ble, eller rettere sagt blir, en Nordkapp Enduro 805 Highline + med 300 hk Evinrude G2. Båten leveres tidlig i 2018. Har landet på 12 "Axiom RV sammen med fjernkontrollen RMK-10, slik at jeg har betjeningsknapper i tillegg. Valgte også hekkmontert ekkoloddgiver Raymarine RV-100. Nå gjenstår det å velge farge på motoren, få leverandøren til å montere "Fell" dødmannsknapp og finne ut hvilken VHF jeg skal montere. Har mest lyst på en fastmontert løsning for å få høyere sendeeffekt og ikke minst slippe lading og ha en VHF skranglende rundt omkring. Må også finne meg et forsikringsselskap som ikke får piggene ut når toppfarten nevnes. Kjenner at jeg begynner å glede meg til våren allerede :-)

Svart motor med grønn stripe er stilig....

Evinrude-E-TEC-G2-Line-Up-with-black-background_1412095035-copy.jpg

Redigert av Kystskippern (see edit history)

Gratulerer!! :) Jeg har også bestilt samme båt. Dette blir en lang vinter...

Hvorfor velger du Axiom kartplotter og ikke Garmin sin 12"?

Når det gjelder GPS, så har jeg lurt på en "black box"-variant som dette: https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/icom-ic-400bb-dsc-vhf pluss nedfellbar antenne montert oppå vindskjermen. Ellers ser jeg for meg at det blir vanskelig å plassere en tradisjonell fastmontert VHF.

Edit: Jeg har en håndholdt Standard Horizon 870E nå. Jeg har skrudd ladebraketten fast i konsollet sånn at radioen har en fast plass, samt at jeg slipper å tenke på lading. Det fungerer det også.

Redigert av jotto (see edit history)

Gratulerer til deg også!

Jeg valgte Raymarine rett og slett fordi jeg er godt vant med brukergrensesnittet og liker oppbyggingen av Lighthouse-programvaren.  Det er heller ikke noe minus at den nye Axiom har sømløs ut- og innzooming av kartet og er generelt veldig rask å bruke (har lekt litt med den). Sammen med RMK-10, som er en knappemodul som kan monteres andre steder enn rett ved siden av plotteren (veldig fin plass under gasshåndtaket) tror jeg det er det beste valget for meg. Den nye ekkoloddgiveren, RV-100 er også veldig fristende med alle sine funksjoner.

Jeg har også sett på modulære VHF'er og lander kanskje på Ray 260 med AIS og monterer antennen på targabøylen og håndsettet og høytaleren på venstre side av kartplotteren, Skal ta en tur på båtmessen og måle litt.

Har du valgt farger på motoren enda? Hører rykter om at Nordkapp dropper den røde "streken" i logoen, slik at hvit og rød ikke lenger er det åpenbare valget.

Kystskippern skrev for 4 timer siden:

Jeg har også sett på modulære VHF'er og lander kanskje på Ray 260 med AIS og monterer antennen på targabøylen og håndsettet og høytaleren på venstre side av kartplotteren, Skal ta en tur på båtmessen og måle litt.

PS: Fortell hva du konkluderer med mhp plassering :)

Jeg skal ikke ha targabøyle. Synes prisen var vel stiv.

• 2 uker senere...

Målte litt på messen og konkluderte med at modulær VHF er det eneste som får plass uten å flytte radioen vekk. Tenker da følgende oppsett:

IMG_1201.JPG.7533512a75022391ec6a96684b43f021.JPG

På denne plassen monterer jeg den eksterne VHF-høyttaleren sammen med håndsettet. Høyttaleren øverst og håndsettet underst (tror jeg) Det følger med ganske lang ledning fra blackboxen til kontakten, så jeg regner med at jeg finner et egnet sted å montere den i båten. Den er overraskende stor den boksen, sa brura (24 cm). Høyttaleren er snaut 11 cm bred, så det går nok bra. Må samtidig finne et ok sted å montere kontakten til håndsettet slik at ledningen ikke er i veien.

IMG_1205.JPG.0d6ca4c65e4cd4c96c898db994e8db56.JPG

Fjernkontrollen (RMK-10) til Axiom-kartplotteren monterer jeg på plassen under gasshåndtaket. Det er nesten som om Nordkapp har hatt den i tankene når de lagde denne plassen:

IMG_1200.JPG.762c6356e273e2dd4dddb9ba67b9341e.JPG

rmk-10-landscape.jpg.ea0128c16876585434688350e0a548f7.jpg

Fjernkontrollen er 13,5 cm bred. Da har jeg kort avstand til betjening av zoom og veksling mellom de forskjellige visningsalternativene, noe jeg synes er viktig i en forholdsvis hurtiggående båt. Det er vanskelig å betjene en kartplotter med fingertuppene rett på skjermen i noe sjø. Har forsøkt begge deler... VHF'en ble bestilt med AIS-mottager, så da slipper jeg to antenner, splitter og alt annet som pleier å lage litt trøbbel. Jeg kjøpte noen dyre antenner hos Holum Elektronikk som jeg monterte på seilbåten (DAB/AIS/VHF), men er usikker på om det er noe poeng å bruke så mye penger på antenner denne gang. Blir neppe noen turer så langt fra land som sist. Ender nok opp med denne:

https://seatronic.no/glomex-vhf-antennepakke-ra300fme-glassfiberpisk

Hvis noen har noen tanker, så fyr løs :-)

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...