Jump to content

Ustabil Vernøy 480 SL


aleksbe

Recommended Posts

Hei!

For ca halvanna år sidan kjøpte familien seg ein heilt ny Vernøy 480 SL hos forhandlar. Ein slik som dette: http://www.askvik.no/vernoy-480-sl/

Det står ein 4-takters 40hk Tohatsu på, slik som båten på nettsida til Askvik.
Etter båten blei kjøpt, har det kun vore trøbbel med den. 

Når båten blei sjøsatt og tatt i bruk var den heilt umulig å få i plan. Den låg bare å "jagde", og det var ikkje mulig å tilte motoren meir. Me prøvde med vekt framme i båten, men det hjalp ikkje. Me gjekk til forhandlar, som "løyste" problemet ved å sette på ein Hydrofoil, av denne sorten: https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Trimplan/Hydrofoil-vinger/Hydrofoil-XRIII-for-motorer-75Hk117967-p0000197726

Det fungerte for å få båten i plan, men no er det eit anna problem. Når ein har båten i plan og svinger babord, skjærer båten i sjøen, og er vanskelig å rette opp igjen. Rattet trekker også alltid mot styrbord, og slepp ein rattet slår heile båten seg kjapt styrbord, så ein må alltid sørge for å halde roret. 

Eg syns dette er irriterande, og meiner det må vere noko feil med forhold mellom båt og motor.. Den føles ustabil, og er rett og slett ein skummel båt å bruke. Lurer på kva båtfolket her tenker?? Er det ein garantisak? Er det noko ein kan gjere i forhold til tilt, justering av motor eller lignande? 

Tar i mot tips og meiningar om dette båtkjøpet! 

Link to post

kan da ikke stemme at det skal være sånn, at båten ikke klarer å komme i plan med maks anbefalt motor , samt at forhandlers "fiks" gjør at den oppfører seg uforutsigbart og lite tillitvekkende.   jeg vil si det er en stor mangel. 

 

trimflaps eller smart tabs istedetfor hydrofoil vil nok være mye bedre - her høres det ut som at båten trenger hjelp til å komme i plan , men at det blir for mye løft i hekken så fort den har kommet i plan - da vil den kunne oppføre seg slik du beskriver med at den går på nesa og skjærer ut til sidene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei

 

Jeg har hatt samme båt , dog med en E-tec 40 hk , den "skjøt" båten meget raskt I plan selv med flere ombord , aldri noe problem , så kansje den Tohatsuen er noe for "slapp" for båten ? Det krevet selvsagt aktivt bruk av trimming av motor .

 Aleine ombord overplante den "noe"... men det kan fixes med enkle trimflaps

med litt last I baugen gikk den meget bra,ellers gjenkjenner jeg  problemet med at den dro til styrbord og det skylden som LM 605 hevder : propellrotasjon , det kompenserte jeg med styrefinnen på motoren , ingen problem etter dette . Styrer litt i medsjø og sidesjø , det skyldes kjølen , men dette ble også mye bedre etter styrefinnen ble justert (nesten til max)

 

:smiley:  :smiley:

Link to post

det hørtes jo straks mer normalt ut. 

 

Kan jo tenkes at forhandler ikke har tatt bryet med å sette på rett propell på motoren - har du noen ide om turtall på fullt?   

 

Og kan være forskjell på min/max tiltvinkel på forskjellige motorer , kanskje ikke tohatsuen kan tiltes like langt inn...? 

 

 

Aleine ombord overplante den "noe"... men det kan fixes med enkle trimflaps

 

overplaning = at båten får for mye løft i hekken slik at den blir liggende på nesa - kan ikke fikses med trimflaps 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...