Jump to content

Hvilken 9,9 hk motor er best?

COOP

Recommended Posts

har inntrykk av at motorene i klassen nå er bra alle sammen.    Men en ting å være klar over er at noen i klassen er nedtrimmede 20 hestere , sterkere, men tyngre og passer nok best på båter med mye bæring i hekken..    Og kjekt med at de senere kan oppgraderes til 20hk. 

Om du ikke trenger det og kanskje må løfte av og på motoren , så er det sikkert like greit med en av de lettere motorene i klassen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Suzuki Lean Burn 9,9Hk 327ccm, er best, for den har jeg! Kan nok få mange svar her.. Suzuki er eneste motor med inspr. motor, kunn 44kg og kan lett gjøres om til 20hk

Har hatt Tohatsu 9.8hk 208ccm 2014modell, veldig god motor, enkel og grei, veldig lett, kun 37kg. Ikke lik Honda.. De har også en 9,9hk Sport, som er en strupt 15hk.

Yamaha, Honda gode motorer, må nesten se hvilke egenskaper som er viktig for deg, høy kubikk, vekt osv..

Vis du har en båt som krever en lett motor, men du vil fortsatt ha litt fart så ville jeg funnet en godt vedlikeholdt "ren" totakter. Disse er lettere og enkle med få komponenter. De bruker selvfølgelig litt mer enn 4-takt og e-tec, men er enklere å vedlikeholde :thumbsup:.  Jeg har god erfaring med Suzuki etter å ha hatt flere, så det ville jeg satset på. :yesnod:

Redigert av Sjarkmann (see edit history)

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Sønnen kjøpte Mecury 10 Viking. meget stillegående motor og bensingjerrig. Gjøres enkelt om til 15hk  men kan ta ut 20hk med større forgasser. men motoren er litt tung, så om du har en liten båt med lite bæring vil den ikke være den beste. sønnen har en dobbelbunn båt med ganske dyp V og gjør ca 21knop. 19 med meg oppi. man kan lett prate ombord på full gass!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Suzuki Lean Burn 9,9Hk 327ccm, er best, for den har jeg! Kan nok få mange svar her.. Suzuki er eneste motor med inspr. motor, kunn 44kg og kan lett gjøres om til 20hk

Har hatt Tohatsu 9.8hk 208ccm 2014modell, veldig god motor, enkel og grei, veldig lett, kun 37kg. Ikke lik Honda.. De har også en 9,9hk Sport, som er en strupt 15hk.

Yamaha, Honda gode motorer, må nesten se hvilke egenskaper som er viktig for deg, høy kubikk, vekt osv..

Takk for godt svar Førstefender! Jeg ser etter en ganske lett, men samtidig bensingjerrig og rask motor. Og den skal kunnes ta lett av og på etter bruk. 

Jeg tror det er Honda som lager Tohatsu motorene, så kjøp like godt 10 hk Honda.     Har hatt Honda i 19 år, pålitelige motorer.

Hvis det er tilfelle, så kjøp likegodt Tohatsu. Honda som merkevare er garantert dyrere..

Har hørt mye bra om Tohatsu sin 9.8Hk, den har vekten til en 8Hk, men kraften til 9.9 hesterne.

09 Sealine F37 - VP D4 260

okeido, skrev den 18 Feb 2017 - 10:36:

Tohatsu og honda samarbeider vel nå tohatsu opp til 30 videre er det honda?

Nei dette stemmer ikke, Tohatsu 9,8hk har feks 208ccm og 9,9hk har 327ccm(lik 15hk), vekt 52kg

Honda 9,9hk har 222ccm, vekt 42kg.

Redigert av Førstefender: Igår 12:06

Beklager jeg har fått feil beskjed av en marina ..

Takk for rettelse Førstefender..

Beklager jeg har fått feil beskjed av en marina ..

Takk for rettelse Førstefender..

Joda, men det er ikke lett å holde styr på de forskjellige motorene i klassen, bla har Tohatsu som sagt en 9,8hk og en 9,9hk..

Når jeg skriver jeg har hatt Tohatsu 9,8hk, er det  en sannhet med modifikasjoner. Jeg var på jakt etter en lett 9,9hk og etter litt søk fant jeg det beste tilbudet på en Evinrude 9,8hk som jeg kjøpte. 

På plata for serie nummer stod det på min Evinrude "Tohatsu made in Japan" , det var minst 3 like motorer med forskjellige motormerke på deksel når jeg kjøpte min, jeg hadde bestemt meg for Tohatsu 9,8hk og valgte den med det billigste motormerke på deksel.

Motoren til "Steine" over her  feks. med merke Mercury likner mistenkelig på min Evinrude(Tohatsu), ccm og kg er også lik, så lett å bli forvirret  :rolleyes:

Redigert av Førstefender (see edit history)
  • 2 uker senere...

Tror nesten det er hipp som happ hva man velger av 9,9er (eller mindre eller større). Tror de aller fleste produsenter har samarbeid og har like motorer med annen farge og navn, så kvaliteten er nok rimelig lik med samme teknologi.

Mener det er slik at Tohatsu produserer de små Mercury-motorene, mens Mercury har hatt de større før. Tror muligens at Tohatsu nå har egne "mellomsmå", mens Honda tar seg av alt fra 60 og oppover. Feks er Mercury 9,9 og Tohatsu 9,8 samme motor.

Meeen, ting forandrer seg jo stadig vekk....

Tenker på at Yamaha og Mariner tidligere hadde noen felles motorer, Mariner og Mercury var like, og nå Mercury og Tohatsu, pluss Tohatsu og Honda... For ikke å snakke om Evinrude og Johnson. OG for ikke å snakke om de tidlige 4-takterne til Evinrude og Johnson som faktisk er Suzuki... Tar jeg feil om jeg sier at sene 9,9 totaktere fra Evinrude/Johnson er den samme som Yamaha?

For øvrig kan en jo også nevne at gamle Nissan er Tohatsu nå... Og til slutt, Yamaha og Parsun er samme motor, og om jeg ikke tar feil er også Selva og Yamaha like med mange modeller...

En kan bli forvirret av mindre!

Jeg kjøpte meg en ett år gammel Tohatsu 9,8 for tre år siden. Solgte den i fjor vår da jeg ville ha en mindre motor som dorgemotor ved siden av en stor totakter. Angrer som et udyr på dette nå, siden jeg faktisk kjøpte meg en Honda 50-hester og ikke lenger trengte liten motor ved siden av...  Har nemlig også en 12-fots alujolle (Viking 370) som kunne blitt "dritartig" med 9,8. Den går jo 14 knop med en 6 hesters Tohatsu firetakter allerede, så du verden så artig det hadde blitt med mer futt!

Tohatsu 9,8 og Mercury 9,9 er for øvrig samme motor, i hvert fall de som er trimmede 8-hestere, med et par detaljforskjeller. Mercury under 30 hester produseres av Tohatsu i Japan i følge Wikipedia. Om dette stemmer nå, vet jeg ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...