finnmarken Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Hei Er det fleire enn meg som får assosiasjonar til "Haaaaaaaavgapet"? Ask Jeg har ikke lest på de"Havgapet", men jeg har jo hørt om det. Så får folk ta seg over "dammen" med hva de vil for meg, men jeg blir altså ikke med. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det er mulig, eller så klart det er mulig, men om det er trygt på en fin sommer dag å reise fra Kristiansand til Danmark i 16 fots åpen båt? Dette blir dessverre litt for puslete. Den båten der er alt for stor, og den turen er alt for kort . Se bare her : http://www.nettavisen.no/233296.html Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
XardasKSP Svart 20.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2017 (redigert) @Ida Marie III: Jeg ser at noen har kjørt med seilbåt uten belysning om vintern og mange andre folk som gjør rare ting uten grunn. Men i 2016 drukna det 26 personer i Norge (nå vet jeg ikke om Skagerrak regnes med i statistikken eller om det kommer på danskene sin eller internasjonalt farvann) så en grunn til at de drukna må det jo være, hvis man antar at de fleste suicidale ikke finner på at å drukne med båt er fineste måten å ta selvmord på. Uansett jeg kan fortsatt veldig lite om båt, eide en 20 fots minisnekke for 15 år siden og med denne dro jeg og fiska på Breviks/Langesundsfjorden da jeg kom meg ikke utenfor Langesund fordi det føltes som om bølgene skulle velte båten og i hvert fall ikke rolig nok til å kunne fiske og holde båten med baugen mot bølgene. På henteturen med min Alicraft nå i januar fra Sandefjord til Stathelle Marina (via Skjelsvik - en lenger historie i tråden: kjøpe stor båt til lav pris) så kjørte vi med denne i slike bølger som mini snekka ikke tålte og de opplevdes som full trygghet og kosetur så det hjelper med båtstørrelse. Men jeg hadde ikke dradd fra Langesund til Danmark med noe mindre enn Princess 435 og selv da vet jeg ikke hvor trygg jeg hadde følt meg men man lærer jo med tid så da går det nok sikkert. Båtdrømmeturen min med Princess 435 (som jeg skal anskaffe meg når jeg har kjørt nok med Alicraften og kan legge til med den uproblematisk osv.) er å kjøre fra Langesund via Danmark til Tyskland og Polen kysten og målet er å engang bli god nok med båt til å kunne gjennomføre en slik "seilas" Uansett disse fortellingene om folk som kjører om vintern i båt som lekker eller folk som drar med en liten seilbåt jorda rundt osv. osv. det høres ut som å "be om å oppleve noe farlig". Redigert 20.Februar.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Joda Xardas, en tar det skritt for skritt... Ingen som sier en er en pyse for det en ikke vil ta turen over skagerak i en 30 foter.. Jeg bare sier det går helt fint om en vil... Hver og en setter sine grenser, og det som virker farlig for enkelte, er nødvendigvis ikke farlig... Har selv gått til Shetland en del ganger, (200nm i Nordsjøen ) med en gammel skøyte, med en 1 sylindret Wickman... Det var nok i overkant, men følte aldri den gang at det var farlig... Og Nordsjøen er så pass lang, at en nær aldri får samme været over hele turen, altså en får dritvær før eller senere.. Den problemstillingen får en ikke på 60 nm over Skagerak.. Sitér dette innlegget Link to post
corremundo Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Hei Coop. I min ungdom, ble dette gjort med en GH 11, fra Kristiansand, med 4 Jerry kanner, Yamaha 25, samt ekstra tennplugger. Den gang fantes det ikke GPS eller kartplotter. Tilbake tok vi følge med en æverdig Princess 37. Coop, i våre dager kan du legge deg bak ferja så får du flatt hav. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 @Ida Marie III: Jeg ser at noen har kjørt med seilbåt uten belysning om vintern og mange andre folk som gjør rare ting uten grunn. Men i 2016 drukna det 26 personer i Norge (nå vet jeg ikke om Skagerrak regnes med i statistikken eller om det kommer på danskene sin eller internasjonalt farvann) så en grunn til at de drukna må det jo være, hvis man antar at de fleste suicidale ikke finner på at å drukne med båt er fineste måten å ta selvmord på. Uansett disse fortellingene om folk som kjører om vintern i båt som lekker eller folk som drar med en liten seilbåt jorda rundt osv. osv. det høres ut som å "be om å oppleve noe farlig". Erfaring er ganske vesentlig. Samt en god dose kreative ideer, dermed vet en når ting går galt. Etter rask hoderegning har jeg seil mellom 50 og 75000 nm . Med snittfart 6 knop er dette mellom 1 og 1,5 år underveis. Det som for en nybegynner er suicidalt kan være helt trygt. Ja, vi gikk uten lanterner, men vi hadde lommelykter og mye batterier. Dessuten er muligheten til å treffe andre båter i skagerak ganske liten i november når en kommer nord for skagen (med unntak av lastebåter fra Gøteborg og noen ferger). Med god utkikk var jeg ikke bekymret for andre båter. Og vi var alle over 30 år gamle når det skjedde. Ta ting ett steg av gangen. Og lær av andre. De første 10 årene jeg seilte gjorde jeg ekstremt mye feil. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 (redigert) En kamerat av meg seilte i sin tid i en septikktank til Danmark så alt er mulig :) Noe info fra den tiden https://www.nrk.no/norge/i-septiktank-til-danmark-1.505386 http://www.vpi.no/wp-content/uploads/2013/dokumenter/Tankevekker'n_2-2002.pdf https://www.nrk.no/kultur/septik-drommen-1.904242 Redigert 21.Februar.2017 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Baylife Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Som vanlig stiller baatplassen sine erfarne armleneseilere opp og sier hvor farlig alt er. Men om du har med deg redningsdrakt og PLB, og drar om sommeren, så finner noen deg før du dør. Båten synker nå kanskje, men det er bare penger. Baatplassen har enormt med kunnskap fra gamle mennesker som har levd med båt et helt liv, og de har mye erfaring, og vet hva de snakker om. Men de er også stort sett over 50, og da kommer engstelsen og bekymringen over alt som er farlig (i deres øyne vel å merke). Bare sørg for at du har nok bensin, og helst en PLB eller EPIRB (PLB koster ca 2000kr, ca samme som bensinen du bruker over eller?) Ikke ta ting et steg av gangen, da får du aldri gjort noe som helst. En bratt læringskurve er den beste læringskurven. Men ikke for bratt, vel å merke. Og lær deg å lese værmeldinger. De er ganske så nøyaktige et døgn frem i tid. Ikke kødd med været, vent på gode værvinduer. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 En kamerat av meg seilte i sin tid i en septikktank til Danmark så alt er mulig :) Da hadde han ihvertfall toalett?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.