Jump to content

Pussing før lakkering...

kjeb

Recommended Posts

Noen tips om hvordan jeg finner vannlinja?

<{POST_SNAPBACK}>

Sjøsett båten :lol:

Om båten har vært på vannet før, så vil du trolig kunne se hvor vannlinja har gått, ha på primer og bunnstoff litt lengre opp, f.eks 5-10cm. Om båten ikke har vært på vannet har du bare to alternativ, det enkleste er å ha den på vannet og merke av rundt båten. Alternativet er å lage en model i et dataprogram hvor du tar med skrogformen og vekten av båten, samt tyngdepunktet og lar programmet beregne hvor vannlinja kommer. Selv ville jeg satsett på sjøsetting, det skal jeg gjøre selv på min båt.

Først - Pussepapir til å pusse ned skroget med:80 ->120 ->300, deretter våtsliper du med 400-600 papir.

Vannlinja kan du fikse uten å kaste den på sjøen. Du ser sånn ca hvor den går, vil jeg tro. Du setter båten i absolutt vater. legger en rettholdt langs hele skroget som ligger helt vannrett og setter et laser-vater oppå. Nå kan du tegne av vannlinjen.

Selvfølgelig blir det ikke på millimeteren, men det blir godt nok.

Jeg har gjort det på 3 båter før, og aviket har vært på det meste 5 cm. Noe som jeg synes var akseptabelt for en 21 fots livbåt fra 1970 :smiley:

hvis den ikke har vært bunnsmørt før anbefaler jeg deg 4 lag med antipest, primer og deretter bunnstoff.

Antipest koster både litt penger og arbeid så det er vel kanske ikke verdt det? helt opp til deg. Men primer må du ha.

Bunnstoffet skal verken være "noe høyere" eller "noe lavere". Det skal bunnsmøres til vannlinja. Verken mer eller mindre. Bruk maskeringstape. (bare husk å ta den av hvis det begynner å regne :lol: )

lykke til :wink:

En ny båt er alltid litt lettere enn den samme båten etter at den har vært brukt en sesong. Uten at du tenker over det har du dratt ombord ting og tang som blir liggende. I tillegg vil den suge litt vann i treverk, kalesje, puter osv. Jeg vil tro at hvis du legger deg 5 cm over vannlinja, treffer du akkurat I vannlinja når båten har vært i bruk en stund.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Først - Pussepapir til å pusse ned skroget med:80 ->120 ->300, deretter våtsliper du med 400-600 papir.

Vannlinja kan du fikse uten å kaste den på sjøen. Du ser sånn ca hvor den går, vil jeg tro. Du setter båten i absolutt vater.

Hvordan vet du at båten er i vater uten at du har hatt den på vannet ?

Et lite tips, når du har pusset ned, ikke vask overflaten med kluter/svamp, da fyller du porene som gir feste for ny lakk, rens flaten med trykkluft eller støvsuger, alternativt med vannslange eller høytrykkspyler. Når dette er gjort kan du vaske med avfetter/tynner.

Dette gir åpne porer og bedre heft..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...