Jump to content

Reparere VP kontrollspake (gass/gir)


shipahoy

Recommended Posts

bilde

Har en Volvo Penta 2001 fra 1986 med kontrollspake for gass og gir (reglage). Denne har en knapp som skal trykkes inn for å kunne gi gass, uten at motoren er i gir, for start av motoren. Problemet er  at denne knappen ikke spretter ut igjen, og jeg må lirke den ut for å få satt motoren i gir.

 

Jeg antar at det sitter en fjær inne i (3) i figuren under som skal trykke knappen ut igjen, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal løsne (3). Er det bare å banke den ut?

Knappen (19) ser forøvrig ut til å mangle.

 

bilde

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Fant ut at det burde være plass til en liten fjær på utsiden av knappen.

Fant en fjær fra en gammel stiftemaskin. Tredde denne på knappen, og den skle passe langt inn i mekanismen. Satte en o-ring i sporet på knappen for å teste. Fungerer perfekt! 1000 kr spart :-)

 

Kan godt være at det skal være en fjær her, men den viser ikke i sprengskissen. O-ringen skal erstattes med en låsering eller e-ring. Hva blir best?

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/Ovrig/Laseringer-86-stk-2000033231/

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/Ovrig/E-ring-300-stk-2000033225/

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...