Jump to content

Edit History

ecalyptus

ecalyptus

Hei

HIstorien endte bra til slutt, men arbeidet tok sin tid og det var mye annet å bruke tid på også.

Da jeg omsider fikk skrudd sammen delene på motoren igjen, gikk motoren fint også med belastning, :-)

Da var altså følgende gjort: skiftet dysespisser, ny toppakning, planet topp, alle kjølere demontert, renset, trykktestet, skiftet alle O-ringer og pakninger i dem, ny turbo og nytt eksosbend. I tillegg vanlige olje- og filterskift. Huset til after-cooler var noe erodert i den ene enden hvor en O-ring sitter, så den måtte sandblåeses i den ene enden og deretter "sparkles" med kjemisk metall.

Foretok selvsagt noen justeringer av ventilene før oppstart og etter en times drift. 

Hele kjølesystemet var potte tett! Det er jeg litt stolt av å ha fått til. 

 

Etter første prøvetur oppdaget jeg noe vannlekkasje mellom turbo og eksosbend som begge da var nye. Ingen pakning der, kun metall mot metall. Forhørte meg med Volvo Penta forhandler om ordinær eksostetningsmasse kunne benyttes. Det mente de var kurant. Jeg la eksostetningsmasse på mellom eksosbend og turbo og fikk det tett. 

MEN det jeg ikke likte, var at både bendet og turbo da, naturligvis, var begynt å ruste litt i overgangen. Det vil jeg prøve å sette en stopper for, men jeg er usikker på hva jeg kan bruke som forsegling og tetningsmiddel. Prøver å pusse vekk all rusten og ønsker egentlig å påføre en epoxy-primer som jeg har stående. Men er usikker på om jeg da får på igjen klemmen som skal holde disse to delene sammen. Tips mottas med takk!

 

ecalyptus

ecalyptus

Hei

HIstorien endte bra til slutt, men arbeidet tok sin tid og det var mye annet å bruke tid på også.

Da jeg omsider fikk skrudd sammen delene på motoren igjen, gikk motoren fint også med belastning, :-)

Da var altså følgende gjort: skiftet dysespisser, ny toppakning, planet topp, alle kjølere demontert, renset, trykktestet, skiftet alle O-ringer og pakninger i dem, ny turbo og nytt eksosbend. I tillegg vanlige olje- og filterskift. Huset til after-cooler var noe erodert i den ene enden hvor en O-ring sitter, så den måtte sandblåeses i den ene enden og deretter "sparkles" med kjemisk metall.

Foretok selvsagt noen justeringer av ventilene før oppstart og etter en times drift. 

Hele kjølesystemet var potte tett! Det er jeg litt stolt av å ha fått til. 

 

Etter første prøvetur oppdaget jeg noe vannlekkasje mellom turbo og eksosbend som begge da var nye. Ingen pakning der, kun metall mot metall. Forhørte meg med Volvo Penta forhandler om ordinær eksostetningsmasse kunne benyttes. Det mente de var kurant. Jeg la eksostetningsmasse på mellom eksosbend og turbo og fikk det tett. 

MEN det jeg ikke likte, var at både bendet og turbo da, naturligvis, var begynt å ruste litt i overgangen. Det vil jeg prøve å sette en stopper for, men jeg er usikker på hva jeg kan bruke som forsegling og tetningsmiddel. Prøver å pusse vekk all rusten og ønsker egentlig å påføre en epoxy-primer som jeg har stående. Men er usikker på om jeg da får på igjen klemmen som skal holde disse to delene sammen. Tips mottas med takk!

 



×
×
  • Create New...