Jump to content

Hekkaggregat eller fast aksel?


tor2

Recommended Posts

Siden du har bestemt deg for fast aksel så har du vel satt deg litt inn i fordeler og ulemper allerede?  :smiley:

 

Men drev funker jo da, ellers hadde jo ingen hatt det. 

Kommer jo også an på bruksmønster, fartspreferanser osv.

 

Helårsbåt uten krav til høy fart og/eller lavt forbruk = fast aksel.

Båt med høyere fartskrav samt ønske om beste manøvreringsegenskaper (men mindre krav til helårs driftssikkerhet og/eller lavest mulig vedlikeholdskostnader) = duoprop.

Evt. doble drev men ikke så mange av dem i denne størrelsesklassen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det har vært diskutert maaange ganger her inne  :wink:  Og veldig mange er enten eller, veldig svart/hvitt og sterke meninger.

Jeg tittet på båter med og uten drev ved forrige båt bytte og ville ikke la det styre valg av båt.

 

Fordeler med strak aksel er enklere og billigere vedlikehold, drev båter er bedre på nesten alt, støy, fart, drivstofføkonomi, vibrasjoner og manøvrering. MEN er desto dyrere å vedlikeholde og og mer som potensielt kan gå galt.

Båt med 2 akslinger er kanskje ennå lettere å manøvrere en båt med 2 drev.

 

Jeg valgte tilslutt en båt med 2 drev.. Vedlikehold gjør jeg stort sett selv, men olje, sink, belger er mer kostnader uansett. (mer sink en akselbåt)

På 4 sesonger, har 2 drev kostet meg 4000kr utover normal vedlikehold og er utgifter jeg ikke hadde hatt med aksling.

Store frykten er totalhavari, men det går å overhale topp eller bunn, totalt krise går det også å handle brukte drev til en overkommelig pris.. 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Båter med akterkabin har vanligvis fast aksel og motor midt i båten. Gjerne med trangere adkomst og mere støy i båten under gange.

Trenger man ikke akterkabin er drev klart best på de fleste måter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jag har nå båt med drev og hadde egentlig bestemt meg for å skifte til båt med aksling Viknes 1030. Men etter prøve kjøring av den båten ombestemte jeg meg. Jeg vil rett og slett ikke ha en båt med så mye støy og vibrasjoner i under gange. Så nå ser jeg etter ny båt med drev. Det det koster ekstra og vedlikeholde et drev tar en nå fint inn på redusert drivstofforbruk kontra aksling.

Link to post

Dere som tar vedlikehold på drev selv, er dette så enkelt at det kan læres selv (for de som ikke har erfaring i det hele fra før), eller må du være hobbymekaniker?

Det hjelper jo litt å skru litt fra før, men egentlig ganske enkelt. Manual til Volvo er veldig bra, det ligger også flere videoer på youtube man kan få tips.

Første gangen jeg skulle demontere Volvo drev, brukte jeg mest tid på å lage 2 trebukker til drevene på plassen som båten sto.

Jeg brukte rundt 15min pr drev, da var bolter osv satt inn med fett fra før.

Service er stort sett smøre opp smørepunkt, bytte sink og olje. Bytter alltid o-ringer på olje drenering, peilepinne og "luftehull".

Jeg leverte drev til verksted for trykkprøving, som en dobbel sjekk selv om olja var fin. Betalte 500kr for 2 drev. Belg annet hvert år.

Bruker litt lenger tid på montering, synes det er noe herk å få på belgene, fikk min egen variant for å montere begge belgen, som ikke var helt etter boka.

Link to post

Er man uheldig og går på ei blåse med teinetau, eller bare får tau i propellen, må man få dykker til å sjekke, eller ha dykkerutstyr ombord om man har aksling. Med drev kan man tilte max og som regel sjekke selv liggende på badeplattform. Skulle man være uheldig og få landkjenning eller gå på feks en flytende palle, kan man bytte propell(er) på drev selv med å ligge på badeplattform og ha drev tiltet max opp. Båt med aksling må heises på land for propellbytte.

Jeg har båt med to drev, forrige båt hadde to drev.  Skal jeg bytte båt igjen, er ikke drev et must. Så jeg er ikke drev-frelst. Ser at det er fordeler og ulemper med begge typer, og det blir totalbildet som avgjør hva som driver båten framover.

Om man ikke kan mekke selv, til å begynne med, lærer man det kjapt. Det er alltid folk i havna der du er som hjelper, forteller og lærer deg hvordan ting gjøres.

Det vil alltid være noen i havna som ser glasset som halvtomt, og mener bestemt at lyset i enden av tunnellen er toget. Disse siler man fort ut, og tar heller imot tips og triks fra de positive. De som hjelper enten man har aksling, drev eller seil. Ved hjelp av dem og internett, og litt godt verktøy, lærer man fort å vedlikeholde båten. Så finn en båt som passer deg, og så lærer du deg å manøvrere den, og vedlikeholde den etterhvert...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Dere som tar vedlikehold på drev selv, er dette så enkelt at det kan læres selv (for de som ikke har erfaring i det hele fra før), eller må du være hobbymekaniker?

 

Hvis du googler "drevskolen" så får du iallefall 3 interessante artikler om emnet fra Båtmagasinet.

Men i bladutgaven var det nok også bilder og evt. illustrasjoner.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for alle svar så langt! Vet det har blitt tatt opp en rekke ganger her inne tidligere, men tenkte det alltids er noen "nye" som kan kaste lys over en evig debatt!

 

Eneste grunn til at jeg har tenkt på fast aksel, er fordi jeg stort sett alltid har hørt at det er enklest og mest driftsikkert. 

Kostnadene med å serve et drev er vel jo også en god del dyrere uten at jeg vet hvor mye det er samtidig som det avhenger av hvordan drev man har. Og skulle uhellet skje med et havari eller lignende, er det noe man kan forsikre seg mot? Hvis ikke, hvor dyrt kan det da bli?

Link to post

Nå er jeg en av de som liker aksling bedre en drev, og det er for da slipper jeg den ubehagelige følelsen å lure på om noe er galt under der. Er der lekkasje?

Med aksling ligger alt inne i båten.

Samtidig når en skal ta service på drevet, skal en gjøre det selv eller kjøpe hjelp? Jeg har gjort begge deler, og senket skuldrene når jeg kjøpte hjelp, men det svei litt i lommeboka.

Så foreløpig er jeg mest glad i akslinger.

 

Og, for å spare diesel så senker jeg heller farten.

Link to post

Drev kommer vel aldrig i nærheten av den robustheten og nærmest fraværende vedlikehold som en fast aksling gir . Når det gjelder fart og støy er jeg helt enig i att drev er best men når det som oftest er stadig plunder og heft og allslags vedlikehold og bekymringer og økonomiske utgifter tilknyttet drev så er jeg for min del ikke i tvil fast aksling er best.

Link to post

 

Kostnadene med å serve et drev er vel jo også en god del dyrere uten at jeg vet hvor mye det er samtidig som det avhenger av hvordan drev man har. Og skulle uhellet skje med et havari eller lignende, er det noe man kan forsikre seg mot? Hvis ikke, hvor dyrt kan det da bli?

Feks Codan og Pantaenius gir nytt drev ved havari som følge av grunnstøting, dvs uavhengig av alder på drev. 

Båter med aksling uten dyp kjøl og kraftig flyndre, får ofte vel så dyre og kanskje mer alvorlige skader ved grunnstøtning enn drev båten.

Link to post

Har Nord West 390 med kad 300 og dpg drev.Da båten vart kjøpt var det eitt nytt drev,havari grunnet sjøgress som fylte drevet.Da det andre drevet var fra båten var ny vart det kjøpt eit nyoverhalt,som vart montert i fjor.Det andre vart sendt til kontroll,som ender med overhaling.Er greit å ha ekstra drev klart om det skulle gå galt.

Med aksling og gear går ein jo klar av usikkeerhet med lekkajer mm.Det er eit valg man må ta når båten blir kjøpt

 

Link to post

Ang skade på drev, ja, du kan forsikre deg. DPH-drevet på Grandezzaen havarerte første sesongen. Fikk nytt mot egenandel.

Årlig service er ny olje, to nye tettninger og 2 anoder. Hver 2. år er det belgskifte som vi pleier å la verkstedet ta. Siden båten ligger i hagen om vinteren, så blir belgskifte en fordyrende operasjon siden den må heises på land en ekstra gang. Spørs om jeg ikke tar belgskifte selv neste år. Tipper belgskifte hos verksted komner på 5-7 tusen inklusiv kraning for 31 fot.

 

Ang å ta av propeller på sjøen, så har jeg gjort det en gang. Da lå båten med akter inn mot brygga så jeg kunne stå i badestigen. Tror ikke jeg hadde gjort det utpå sjøen...

 

Båten går 100 timer i året, kjøpt i 2009.

 

Drev har store fordeler, som blir nevnt. Aksling har sine. Om båten skal ligge på sjøen hele året, er nok aksling bra. Det går ikke ann å vinterkonservere eksempelvis VP D6 motor med drev, når den ligger på sjøen, siden impeller er før sjøvannsfilter og denne gjerne ligger under vannlinjen.

Link to post

Jeg vurderte å ha vår båt med 2 x D4 med drev i boblehavn i vinter.

Litt for å spare penger...og for å kunne ha båten tilgjengelig hvis isen går tidlig og lysten på båttur tar overtaket......

 

Forespurte meg med Volvo Penta og fikk til svar at de anbefaler ikke å ha drevbåter i boblehavn.

 

Da ble det innendørs lagring på båten.

 

Er vel enig det meste som er nevnt her, men på akslingbåter har man vel også ett gir som må vedlikeholdes som vi med drev slipper?

Redigert av fotsyk (see edit history)
Link to post

Drev har store fordeler, som blir nevnt. Aksling har sine. Om båten skal ligge på sjøen hele året, er nok aksling bra. Det går ikke ann å vinterkonservere eksempelvis VP D6 motor med drev, når den ligger på sjøen, siden impeller er før sjøvannsfilter og denne gjerne ligger under vannlinjen.

Flere har montert inn ekstra grovfilter, og ventil føre denne på kjøleslangen fra drevet i motorrom, på den måten forenkler du vinterkonservering veldig og kan også gjøre det når den ligger på sjøen.

 

Og Eureka, bytt belg selv, ingen problem på Volvo :smiley::thumbsup: Så sparer du de 7000 kronene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...