tor2 Startet 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2017 Jeg er på utkikk etter større båt (28 - 32 fot), og er veldig usikker på hva jeg velge. Jeg har til nå vært bestemt på å finne en med fast aksel, men ser jo hvor mange fine båter jeg velger bort p.g.a det:( Er det noen som har litt fordeler/ulemper informasjon om begge alternativene? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Siden du har bestemt deg for fast aksel så har du vel satt deg litt inn i fordeler og ulemper allerede? Men drev funker jo da, ellers hadde jo ingen hatt det. Kommer jo også an på bruksmønster, fartspreferanser osv. Helårsbåt uten krav til høy fart og/eller lavt forbruk = fast aksel. Båt med høyere fartskrav samt ønske om beste manøvreringsegenskaper (men mindre krav til helårs driftssikkerhet og/eller lavest mulig vedlikeholdskostnader) = duoprop. Evt. doble drev men ikke så mange av dem i denne størrelsesklassen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Med søkefunksjonen her kan du lese til øyet er stort og vått... Og aksling-tilhengere dømmer drev nord og ned. Drev-folk klager på akslingbåter. Og så kommer det alltid noen.med seilbåt og forteller at det er best. Selv om du ikke har spurt om det. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Førstefender Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 (redigert) Det har vært diskutert maaange ganger her inne Og veldig mange er enten eller, veldig svart/hvitt og sterke meninger. Jeg tittet på båter med og uten drev ved forrige båt bytte og ville ikke la det styre valg av båt. Fordeler med strak aksel er enklere og billigere vedlikehold, drev båter er bedre på nesten alt, støy, fart, drivstofføkonomi, vibrasjoner og manøvrering. MEN er desto dyrere å vedlikeholde og og mer som potensielt kan gå galt. Båt med 2 akslinger er kanskje ennå lettere å manøvrere en båt med 2 drev. Jeg valgte tilslutt en båt med 2 drev.. Vedlikehold gjør jeg stort sett selv, men olje, sink, belger er mer kostnader uansett. (mer sink en akselbåt) På 4 sesonger, har 2 drev kostet meg 4000kr utover normal vedlikehold og er utgifter jeg ikke hadde hatt med aksling. Store frykten er totalhavari, men det går å overhale topp eller bunn, totalt krise går det også å handle brukte drev til en overkommelig pris.. Redigert 25.Februar.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Glömmer inte folk att att rent generellt så har du oftast större nytto yter med drev då axelinstallationer tar betydligt mer plats om den inte har V gir. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Båter med akterkabin har vanligvis fast aksel og motor midt i båten. Gjerne med trangere adkomst og mere støy i båten under gange. Trenger man ikke akterkabin er drev klart best på de fleste måter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bårdp Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Jag har nå båt med drev og hadde egentlig bestemt meg for å skifte til båt med aksling Viknes 1030. Men etter prøve kjøring av den båten ombestemte jeg meg. Jeg vil rett og slett ikke ha en båt med så mye støy og vibrasjoner i under gange. Så nå ser jeg etter ny båt med drev. Det det koster ekstra og vedlikeholde et drev tar en nå fint inn på redusert drivstofforbruk kontra aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Jeg er enig i det meste som blir skrevet her, drev gir høyere fart, lavere forbruk, stille salong under fart og minus er vel noe mere vedlikehold . Jeg tar også det meste selv og synes det er helt greit så for meg er plussene bedre enn minussene. Lykke til med båtvalg. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Kaskazi Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 V-gir med fast aksling gir lite støy i kabinen. Motorene ligger under akterdekket. Jeg har en Nimbus Carisma med dette oppsettet og to D-4 260. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Dere som tar vedlikehold på drev selv, er dette så enkelt at det kan læres selv (for de som ikke har erfaring i det hele fra før), eller må du være hobbymekaniker? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Kenneth82 - nær sagt alle kan lære å gjøre det årlige vedlikeholdet på drev. De som vil slite mest er den typen som løser de fleste floker med å slå... og de som absolutt vil bruke en skrutrekker på slangeklemmene i stedet for å kjøpe en slangklemme trekker til 50kr og dermed punktere belgene når skruetrekkeren glepper... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Har ikke drev men en slangeklemmetrekker er meget snart til slangeklemmer? ett kjøp jeg ikke angre på? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Dere som tar vedlikehold på drev selv, er dette så enkelt at det kan læres selv (for de som ikke har erfaring i det hele fra før), eller må du være hobbymekaniker? Det hjelper jo litt å skru litt fra før, men egentlig ganske enkelt. Manual til Volvo er veldig bra, det ligger også flere videoer på youtube man kan få tips. Første gangen jeg skulle demontere Volvo drev, brukte jeg mest tid på å lage 2 trebukker til drevene på plassen som båten sto. Jeg brukte rundt 15min pr drev, da var bolter osv satt inn med fett fra før. Service er stort sett smøre opp smørepunkt, bytte sink og olje. Bytter alltid o-ringer på olje drenering, peilepinne og "luftehull". Jeg leverte drev til verksted for trykkprøving, som en dobbel sjekk selv om olja var fin. Betalte 500kr for 2 drev. Belg annet hvert år. Bruker litt lenger tid på montering, synes det er noe herk å få på belgene, fikk min egen variant for å montere begge belgen, som ikke var helt etter boka. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 Er man uheldig og går på ei blåse med teinetau, eller bare får tau i propellen, må man få dykker til å sjekke, eller ha dykkerutstyr ombord om man har aksling. Med drev kan man tilte max og som regel sjekke selv liggende på badeplattform. Skulle man være uheldig og få landkjenning eller gå på feks en flytende palle, kan man bytte propell(er) på drev selv med å ligge på badeplattform og ha drev tiltet max opp. Båt med aksling må heises på land for propellbytte. Jeg har båt med to drev, forrige båt hadde to drev. Skal jeg bytte båt igjen, er ikke drev et must. Så jeg er ikke drev-frelst. Ser at det er fordeler og ulemper med begge typer, og det blir totalbildet som avgjør hva som driver båten framover. Om man ikke kan mekke selv, til å begynne med, lærer man det kjapt. Det er alltid folk i havna der du er som hjelper, forteller og lærer deg hvordan ting gjøres. Det vil alltid være noen i havna som ser glasset som halvtomt, og mener bestemt at lyset i enden av tunnellen er toget. Disse siler man fort ut, og tar heller imot tips og triks fra de positive. De som hjelper enten man har aksling, drev eller seil. Ved hjelp av dem og internett, og litt godt verktøy, lærer man fort å vedlikeholde båten. Så finn en båt som passer deg, og så lærer du deg å manøvrere den, og vedlikeholde den etterhvert... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 25.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2017 (redigert) Dere som tar vedlikehold på drev selv, er dette så enkelt at det kan læres selv (for de som ikke har erfaring i det hele fra før), eller må du være hobbymekaniker? Hvis du googler "drevskolen" så får du iallefall 3 interessante artikler om emnet fra Båtmagasinet. Men i bladutgaven var det nok også bilder og evt. illustrasjoner. Redigert 25.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tor2 Svart 26.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Takk for alle svar så langt! Vet det har blitt tatt opp en rekke ganger her inne tidligere, men tenkte det alltids er noen "nye" som kan kaste lys over en evig debatt! Eneste grunn til at jeg har tenkt på fast aksel, er fordi jeg stort sett alltid har hørt at det er enklest og mest driftsikkert. Kostnadene med å serve et drev er vel jo også en god del dyrere uten at jeg vet hvor mye det er samtidig som det avhenger av hvordan drev man har. Og skulle uhellet skje med et havari eller lignende, er det noe man kan forsikre seg mot? Hvis ikke, hvor dyrt kan det da bli? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Om ein bruker litt av det ein har spart på diesel til vedlikehold så blir det ikkje så mykje dyrare.Om ein skulle vere uheldig å få grunnberøring,er det kjapt å få eit nytt drev.Det kan ta tid å vente på akslinger ror brakkerter og propeller Dei som oftest har mest problem med hekkagregat,er dei som ikkje har det Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Nå er jeg en av de som liker aksling bedre en drev, og det er for da slipper jeg den ubehagelige følelsen å lure på om noe er galt under der. Er der lekkasje? Med aksling ligger alt inne i båten. Samtidig når en skal ta service på drevet, skal en gjøre det selv eller kjøpe hjelp? Jeg har gjort begge deler, og senket skuldrene når jeg kjøpte hjelp, men det svei litt i lommeboka. Så foreløpig er jeg mest glad i akslinger. Og, for å spare diesel så senker jeg heller farten. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Drev kommer vel aldrig i nærheten av den robustheten og nærmest fraværende vedlikehold som en fast aksling gir . Når det gjelder fart og støy er jeg helt enig i att drev er best men når det som oftest er stadig plunder og heft og allslags vedlikehold og bekymringer og økonomiske utgifter tilknyttet drev så er jeg for min del ikke i tvil fast aksling er best. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Kostnadene med å serve et drev er vel jo også en god del dyrere uten at jeg vet hvor mye det er samtidig som det avhenger av hvordan drev man har. Og skulle uhellet skje med et havari eller lignende, er det noe man kan forsikre seg mot? Hvis ikke, hvor dyrt kan det da bli? Feks Codan og Pantaenius gir nytt drev ved havari som følge av grunnstøting, dvs uavhengig av alder på drev. Båter med aksling uten dyp kjøl og kraftig flyndre, får ofte vel så dyre og kanskje mer alvorlige skader ved grunnstøtning enn drev båten. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Har Nord West 390 med kad 300 og dpg drev.Da båten vart kjøpt var det eitt nytt drev,havari grunnet sjøgress som fylte drevet.Da det andre drevet var fra båten var ny vart det kjøpt eit nyoverhalt,som vart montert i fjor.Det andre vart sendt til kontroll,som ender med overhaling.Er greit å ha ekstra drev klart om det skulle gå galt. Med aksling og gear går ein jo klar av usikkeerhet med lekkajer mm.Det er eit valg man må ta når båten blir kjøpt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Ang skade på drev, ja, du kan forsikre deg. DPH-drevet på Grandezzaen havarerte første sesongen. Fikk nytt mot egenandel. Årlig service er ny olje, to nye tettninger og 2 anoder. Hver 2. år er det belgskifte som vi pleier å la verkstedet ta. Siden båten ligger i hagen om vinteren, så blir belgskifte en fordyrende operasjon siden den må heises på land en ekstra gang. Spørs om jeg ikke tar belgskifte selv neste år. Tipper belgskifte hos verksted komner på 5-7 tusen inklusiv kraning for 31 fot. Ang å ta av propeller på sjøen, så har jeg gjort det en gang. Da lå båten med akter inn mot brygga så jeg kunne stå i badestigen. Tror ikke jeg hadde gjort det utpå sjøen... Båten går 100 timer i året, kjøpt i 2009. Drev har store fordeler, som blir nevnt. Aksling har sine. Om båten skal ligge på sjøen hele året, er nok aksling bra. Det går ikke ann å vinterkonservere eksempelvis VP D6 motor med drev, når den ligger på sjøen, siden impeller er før sjøvannsfilter og denne gjerne ligger under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 (redigert) Jeg vurderte å ha vår båt med 2 x D4 med drev i boblehavn i vinter. Litt for å spare penger...og for å kunne ha båten tilgjengelig hvis isen går tidlig og lysten på båttur tar overtaket...... Forespurte meg med Volvo Penta og fikk til svar at de anbefaler ikke å ha drevbåter i boblehavn. Da ble det innendørs lagring på båten. Er vel enig det meste som er nevnt her, men på akslingbåter har man vel også ett gir som må vedlikeholdes som vi med drev slipper? Redigert 26.Februar.2017 av fotsyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Er vel enig det meste som er nevnt her, men på akslingbåter har man vel også ett gir som må vedlikeholdes som vi med drev slipper? Er vel stort sett bare og bytte olje av og til på giret. Er vel generelt mindre jobb med en akslingbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2017 Drev har store fordeler, som blir nevnt. Aksling har sine. Om båten skal ligge på sjøen hele året, er nok aksling bra. Det går ikke ann å vinterkonservere eksempelvis VP D6 motor med drev, når den ligger på sjøen, siden impeller er før sjøvannsfilter og denne gjerne ligger under vannlinjen. Flere har montert inn ekstra grovfilter, og ventil føre denne på kjøleslangen fra drevet i motorrom, på den måten forenkler du vinterkonservering veldig og kan også gjøre det når den ligger på sjøen. Og Eureka, bytt belg selv, ingen problem på Volvo Så sparer du de 7000 kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.