DagOtto Startet 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2017 Er det problematisk å plassere et vedlikeholdsfritt syrebatteri under køya? Blir montert batteribryter som slås av på kvelden. Hilsen Dag Otto Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Ikke noe problem. Har sovet godt med et vanlig 180 Ah startbatteri under køya i 15 år. Uten at det er noen garanti for at det aldri kan skje noe. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Heisann. I for eksempel Scand Baltic ligger batteriene under senga i aktercabinen, så det bør gå, men der står de så klart i batterikasser og har bra ventilasjon. Om du fikser det, så er det vel ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Heisann. I for eksempel Scand Baltic ligger batteriene under senga i aktercabinen, så det bør gå, men der står de så klart i batterikasser og har bra ventilasjon. Om du fikser det, så er det vel ikke noe problem. Hvordan ventilerende man en slik kasse? Ut til friluft? Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Ikke noe problem. Har sovet godt med et vanlig 180 Ah startbatteri under køya i 15 år. Uten at det er noen garanti for at det aldri kan skje noe. Har du noen form for batrerikasse med lufting? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Har selv Scand Baltic og kassene er bygd i dørkplater med hengslet lokk og utsparringer i overgang mellom kasse og lokk for kabler. Kassen er dermed ikke tett og vil slippe ut eventuelle gasser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Hvis et batteri begynner å gasse så lukter det øggen syre så du kan daue. Det er ikke mulig å ta feil av. Jeg har ikke utlufting til friluft på noen av batteriene. Når så mye er sagt, jeg holder øye med batteribankene og merker med en gang om et batteri begynner å svekkes. Da er det ikke snakk om å 'holde sesongen ut', det er rett på deponiet og nytt batteri inn. Hos meg holder batteriene 10 år i slengen. Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 27.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Hvis et batteri begynner å gasse så lukter det øggen syre så du kan daue. Det er ikke mulig å ta feil av. Jeg har ikke utlufting til friluft på noen av batteriene. Når så mye er sagt, jeg holder øye med batteribankene og merker med en gang om et batteri begynner å svekkes. Da er det ikke snakk om å 'holde sesongen ut', det er rett på deponiet og nytt batteri inn. Hos meg holder batteriene 10 år i slengen. Da tror jeg at jeg går for din løsning. Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Merk at kassa som batteriene står i er foret med diffusjonstett plast. Det jeg har brukt er det man vanligvis bruker på hus, og at tykkeste typen. Grunnen er at eventuelt søl ikke skal kunne renne ned i bunn av båten. Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Har også batterier under køye. Hva med å montere en trådløs branndetektor som er I forbindelse med branndetektor inne I salongen? Kan hjelpe på søvnen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Disse vedlikeholdsfrie batteriene er ikke hermetiske. I endene av batteriene er der noen små ventilasjonshull. Ved å koble disse til små plastslanger så kan man føre evt avgass til et godt ventilert rom, eller ut til friluft. Man kan forbinde avlufting sammen til en slange, eller en slange for hvert batteri. Ved å bruke nesen i enden av slangen så merker man fort om batteriene begynner å gasse. Har man i tillegg en slange for hvert batteri så kan man merke utløpene slik at man raskt kan finne ut hvilket batteri som gasser. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Miranda2 Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Jeg har 480Ah (Bly/Syre) under køya i akterkabinen. Ingen sover der mer enn 1 uke i året, og kassene er relativt tette (ikke 100% gasstette) og ventilert til friluft. Jeg er ikke redd for en batterieksplosjon under køya, da jeg har opplevd batterieksplosjon ved arbeide på en bil for mange år siden. Smeller veldig, og farlig hvis du står med ansiktet rett over, men stort sett var det de påfølgende syreskadene på eksponert utstyr som ble problemet. En madrass i båten vil antagelig både dempe eksplosjonen og hindre syreskade på person. Våkner gjør du vel uansett :-). Langtidseffekten av å puste gass fra svovelsyra er det jeg egentlig ikke liker, slik at når jeg skal bytte til Litiumbatterier i 2018 så skal de nye batterikassene være gasstette. Elektrolytten i Litiumbatterier er heller ikke "rent vann". Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Nord West 390 har alle batteriene under køya på bb lugar.Trur ikkje det hadde vert gjort sånn om det ikkje var forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Om det er farlig eller ikke er en sak. Tror de fleste båtprodusenter ser på om det er lovlig eller ikke. Er det lovlig, så er det greit for de fleste av dem. Sover selv med batteriene under køya ca 35 netter i året. Har ikke sett på det som et problem, men er kanskje naiv. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Det er vel under lading at det er størst eksplosjons fare, så om man lader ved motorgange og via solcelle så vil det være relativt trygt når man har ankret opp for kvelden for de fleste skulle man tro. Ligger man på landstrøm derimot, er kanskje faren større ? AGM tar vel uansett vekk det verste av gass og eksplosjons fare, så om batteribanken under køya volder nattevåk og bekymring så er kanskje det en investering det er verdt å vurdere. Vær da obs på at ladekildene bør tilpasses AGM (de fleste har vel egne program for dette). Selv har jeg for det første AGM (Er en fordel i seilbåt pga krengningen) og aldri landstrøm på om natta uansett . Men de er plassert under køya ja. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Om det er farlig eller ikke er en sak. Jeg har som rutine å slå av laderen om natta. Bruker ikke så mye strøm da. Har opplevd farlig situasjon tidligere, det kan være skummelt om man ikke våkner av lukta. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Ein slik plassering av batteri kan vera akseptabel om ein brukar rett produkt og gjer nødvendige tiltak rundt produktet. Men eg vil ikkje sei at det er ein ideell plassering som er å anbefala betingelseslaust. Har sett AGM batteri av høg kvalitet tilkopla ladar av beste merke der batteriet har kollapsa etter ei tid. Resultatet var eit oppblese, glovarmt batteri, som spruta batterisyre lenge etter at det vart kopla frå lading. Var veldig glad for at dette ikkje skjedde inne I innredninga med dei følgene det ville fått.. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Denne tråden følger jeg, da jeg vurderer plassering av batteri ift hekktruster. Når det gjelder lading med 220v, kan man koble batterilader inn på batteribryter til trusteren, slik at batteriet ikke får lading når bryteren slås av? Eller tenker jeg helt feil...? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Ett batteri hos meg konka ut forrige sesong. Lukta egg når jeg gikk for motor. Så det var ikke vanskelig å skjønne at det var gåent nei... Lot det stå åpent og lufte godt og koblet det fra kretsen "i motsatt ende", dvs ikke ved batteriet, før jeg koblet fra ved batteriet. Aner ikke om eggelukta er knallgass, men hadde ingen planer om å finne det ut heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.