Jump to content

Vedlikeholdsfritt batteri under køya?

DagOtto

Recommended Posts

Hvis et batteri begynner å gasse så lukter det øggen syre så du kan daue. Det er ikke mulig å ta feil av. Jeg har ikke utlufting til friluft på noen av batteriene. Når så mye er sagt, jeg holder øye med batteribankene og merker med en gang om et batteri begynner å svekkes. Da er det ikke snakk om å 'holde sesongen ut', det er rett på deponiet og nytt batteri inn. Hos meg holder batteriene 10 år i slengen.

sam_2019.jpg

Hvis et batteri begynner å gasse så lukter det øggen syre så du kan daue. Det er ikke mulig å ta feil av. Jeg har ikke utlufting til friluft på noen av batteriene. Når så mye er sagt, jeg holder øye med batteribankene og merker med en gang om et batteri begynner å svekkes. Da er det ikke snakk om å 'holde sesongen ut', det er rett på deponiet og nytt batteri inn. Hos meg holder batteriene 10 år i slengen.

sam_2019.jpg

Da tror jeg at jeg går for din løsning. Takk for alle svar!

Disse vedlikeholdsfrie batteriene er ikke hermetiske.

I endene av batteriene er der noen små ventilasjonshull. Ved å koble disse til små plastslanger så kan man føre evt avgass til et godt ventilert rom, eller ut til friluft.

Man kan forbinde avlufting sammen til en slange, eller en slange for hvert batteri.

Ved å bruke nesen i enden av slangen så merker man fort om batteriene begynner å gasse.

Har man i tillegg en slange for hvert batteri så kan man merke utløpene slik at man raskt kan finne ut hvilket batteri som gasser.

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har 480Ah (Bly/Syre) under køya i akterkabinen. Ingen sover der mer enn 1 uke i året, og kassene er relativt tette (ikke 100% gasstette) og ventilert til friluft. Jeg er ikke redd for en batterieksplosjon under køya, da jeg har opplevd batterieksplosjon ved arbeide på en bil for mange år siden. Smeller veldig, og farlig hvis du står med ansiktet rett over, men stort sett var det de påfølgende syreskadene på eksponert utstyr som ble problemet. En madrass i båten vil antagelig både dempe eksplosjonen og hindre syreskade på person. Våkner gjør du vel uansett :-). Langtidseffekten av å puste gass fra svovelsyra er det jeg egentlig ikke liker, slik at når jeg skal bytte til Litiumbatterier i 2018 så skal de nye batterikassene være gasstette. Elektrolytten i Litiumbatterier er heller ikke "rent vann".

Det er vel under lading at det er størst eksplosjons fare, så om man lader ved motorgange og via solcelle så vil det være relativt trygt når man har ankret opp for kvelden for de fleste skulle man tro.

Ligger man på landstrøm derimot, er kanskje faren større ?

AGM tar vel uansett vekk det verste av gass og eksplosjons fare, så om batteribanken under køya volder nattevåk og bekymring så er kanskje det en investering det er verdt å vurdere.

Vær da obs på at ladekildene bør tilpasses AGM (de fleste har vel egne program for dette).

Selv har jeg for det første AGM (Er en fordel i seilbåt pga krengningen) og aldri landstrøm på om natta uansett .

Men de er plassert under køya ja.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ein slik plassering av batteri kan vera akseptabel om ein brukar rett produkt og gjer nødvendige tiltak rundt produktet. Men eg vil ikkje sei at det er ein ideell plassering som er å anbefala betingelseslaust.

Har sett AGM batteri av høg kvalitet tilkopla ladar av beste merke der batteriet har kollapsa etter ei tid. Resultatet var eit oppblese, glovarmt batteri, som spruta batterisyre lenge etter at det vart kopla frå lading.

Var veldig glad for at dette ikkje skjedde inne I innredninga med dei følgene det ville fått..

Guest Avmønstret#

Ett batteri hos meg konka ut forrige sesong. Lukta egg når jeg gikk for motor. Så det var ikke vanskelig å skjønne at det var gåent nei... 

Lot det stå åpent og lufte godt og koblet det fra kretsen "i motsatt ende", dvs ikke ved batteriet, før jeg koblet fra ved batteriet. 

Aner ikke om eggelukta er knallgass, men hadde ingen planer om å finne det ut heller :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...