SkipperSkuteløs Startet 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2017 Hei. Er relativt ny i båtplass verdenen og lurer derfor på hvor stor plass jeg trenger :-) Båten er 24 fot og har en oppgitt bredde på 2,49m. Jeg har fått tilbud på en plass med lysåpning på ca. 2,70m. Utleier mente dette var plass i massevis. Da vil jeg jo kun ha 10 cm klaring på hver side........ eller tenker jeg feil???? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Båten er vel breiest ved fenderlisten, og en del smalere lenger nede? Tror den båtplassen holder for din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Husk at båten er bredest oppe ved fenderlista, men jeg ville uansett sett om det var mulig å få en plass med lysåpning på 3,00 meter. Enkelte båthavner har også krav til en tillatt maksbredde i prosent av lysåpningen. F.eks. kan regelen si at maksbredden ikke skal overstige 85% av lysåpningen. I så fall er maksbredden på båten 2,30 meter. Dette bør du sjekke opp for din havn. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
boble65 Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Min plass er 280 og båten 265? god plass til fendere? men er jo forskjell på båter.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Jeg hadde en Joda 24 med samme bredde som din. Siste året hadde jeg den i en 2,75 m plass med utrigger. Lysåpning ca 2,5 m. Med fendere gikk båten akkurat inn i båsen. Så jeg vil tro at det skal gå fint med plassen du har. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Går ut i fra båtplassen har uteriggere, så båten er nok mye smalere der disse treffer skroget. Kommer jo naturligvis an på skrog- fasongen på denne. Mener alikevell at der er god nok plass til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2017 Må ha meir klaring enn det som fendrane krev, om du har ny båt då. Det er fortøyingane som skal halde båten på plass, ikkje fendrane. Dei er meir som sikring. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Nå er vi sikkert mange her som har båtplass i veldig lune og beskyttede havner, (meg selv inkludert), der vær og vind nesten er fraværende, så man har vel kanskje lett for å sammenligne sine erfaringer ang. dette. Blir nok noe anderledes i ei mer "urolig" havn, som vær og vind får mer tak, da ville jeg nok ha satset på en bredere båtplass. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Hei. Er relativt ny i båtplass verdenen og lurer derfor på hvor stor plass jeg trenger :-) Båten er 24 fot og har en oppgitt bredde på 2,49m. Jeg har fått tilbud på en plass med lysåpning på ca. 2,70m. Utleier mente dette var plass i massevis. Da vil jeg jo kun ha 10 cm klaring på hver side........ eller tenker jeg feil???? Du har god plass. Holder i masse vis. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
-morten- Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 klaring på hver side har jo også med vær og strømforhold å gjøre. Tror jeg har ca 2,60-270 med båt 2,33 men har ofte strøm/bølger bakfra fra siden. når jeg legger til så må jeg faktisk sikte på nabobåsen.. alle tror jeg kræsjer... så kommer aldrig rett inn på båsen. bølgedemperen hindrer meg i å kjøre rett kurs inn i båsen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kenneth82 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Hei. Er relativt ny i båtplass verdenen og lurer derfor på hvor stor plass jeg trenger :-) Båten er 24 fot og har en oppgitt bredde på 2,49m. Jeg har fått tilbud på en plass med lysåpning på ca. 2,70m. Utleier mente dette var plass i massevis. Da vil jeg jo kun ha 10 cm klaring på hver side........ eller tenker jeg feil???? Så kjekt at du har fått båt! Ser du registrerte deg for 7 år siden, og har første innlegg nå. Gratulerer :-) Må nesten endre kallenavnet også.. Hehehe! Ha en flott båtsesong!! Sitér dette innlegget Link to post
SkipperSkuteløs Svart 28.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Så kjekt at du har fått båt! Ser du registrerte deg for 7 år siden, og har første innlegg nå. Gratulerer :-) Må nesten endre kallenavnet også.. Hehehe! Ha en flott båtsesong!! Ja får vurdere å endre kallenavn nå ja Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Ja gratulerer? hvilken båt? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hadde 270 plass før. Min båt er 255 brei. Den låg greit der den, litt liten plass helt bak, for der går deler av badeplatformen litt ut på siden. Største problemet for meg var å komme meg inn i båsen da plassen i tillegg til å være litt i grenseland smal låg dårlig plassert. :p Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 lik fortøyer du til bommer på flytebrygger. Fortøy båten slik at den med stramme foreøyninger (strekkavlastere ikke belastet) ligger ca 40cm fra bryggen og 15-20cm mellom bommene og båten på begge sider. På værutsatte steder skal det være min. 25cm. Mellom bommen og båten på begge sider. Bruk altid spring og strekkavlastere for å oppnå en fleksibel fortøyning. Valgfritt spring i fra ytterenden på bommen til fortøyningsfeste midt på båten, eller fra baugen på båten og til fortøyningsfeste midt på bommen, eller en kombinasjon av begge varianter. FORTØY FOR STORM… for den kommer. SJEKK ALTID BÅTENS FORTØYNINGER FØR VARSLET UVÆR, UNDER UVÆRET OG ETTER AT UVÆRET ER OVER. BRUK ALLTID GUMMI STREKKAVLASTERE PÅ ALLE TAU! IKKE STÅLFJÆRER.. Bruk tilstrekklig antall fendere på hver side av båten. Enten løse fendere hengende i fra båten eller faste fendere montert på utliggerene. Luftventilen skal være vendt nedover. Den kan “skytes” løs når fenderen presses mellom båt og utligger, eller når den er mellom to båter. Det anbefales ikke å benytte sjakler i enden av fortøyningstauet for innfestingen i utliggerene. Sjaklene skader overflatebehandlongen på stålet og fører til rustdannelser over tid. Bruk tauverk som samsvarer med båtens vekt . Tauverk i Polyestersilke. sakset herfra. http://www.atlantica...akerhetsguiden/ Båtvekt 0,5 tonn 10 mm.. 1,0 tonn 12mm.. 2,0 tonn 14 mm 3,0 tonn 16 mm.. 4,0 tonn 18 mm.. 6,0 tonn 20 mm.. 8,0 tonn 22 mm Båtlengde Max 20% på utsiden av utstikkerens lengde. Har studert planen til Norske Bryggeprodusenters Forening og sakset mye derfra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Uglesett Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Jeg er av den økonomiske typen å spør meg hvor liten båtplass kan jeg klare meg med. Apropos gummi strekavlastere så har jeg brukt fjærer i alle år og kommet meg helskinnet fra det. Synes det blir mye godlyd i havna når det klinger i seilbåtmastene og fjærenes jammersang jaller over hele området. Det er sommer i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.