is_620 Startet 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2017 Baserer utsagnet mitt på utallige observasjoner i båt-butikker. Folk lurer på de mest opplagte ting og har ikke gjort en tøddel av egeninnsats,for å sette seg inn i ting, hverken med brosjyrer, bøker , google eller youtube - de mener at alt skal være enkelt og idiot sikkert - alt skal være omtrent gratis og andre skal stå klar til å hjelpe - de har ikke verktøy til stort mer enn å henge opp et bilde - de leser ikke bruksanvisninger - 12V og NMEA183/2000 er like mystisk for dem som en landsby høvding i Afrika som får lagt inn strøm og bruker trollmannen som support. - noen av dem har mer penger enn praktisk sans - har aldri jobbet som håndverker eller med praktiske fag Men de kan likevel være fantastiske mennesker og venner , ha flotte jobber, bil, hus og hytte.+ god økonomi. Men de bør vel kanskje ikke ha båt ???? - å råde dem til å starte med en eldre 16 fot Askeladden med nyere 30Hk påhengs er ofte fånyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Herre... kua har vel også vært kalv? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Altså alle har ikke lyst å kjøpe en "liten båt" til en pris hvor som man kan få en eldre og stor en for. Noen vil jo gjerne ut av fjorden med båten uten å føle seg utrygt. Men det hjelper veldig å lese alt mulig litteratur og bruksanvisninger, ikke forvente at ting er nesten gratis og kjøpe litt god hjelp for å lære noe da fungerer det veldig fint med større eldre båt i hvert fall så lenge den ennå står på land etter hentetur PS. Trollmannen som support til det elektriske hadde vært konge, litt trylling og vips er alt perfekt Heldigvis fikk jeg kontakt fra en god hjelper på henteturen til en "trollmann" som kan alt om båt Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Man kan da vel fint kjøre båt med kart og kompass uten å forstå hva interface er og hvordan det fungerer. Skal man utestenges fra båtliv fordi man ikke er håndtverker? At det skal være enkelt og idiotsikkert er jeg helt enig i men har desverre ikke råd til det selv. Bruksanvisning har jeg kjerring til å lese når jeg har gått på en smell selv. Syns det lukter misunnelse her jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Syns det lukter trolling her jeg. Eller popkorn... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
LykkelitenIV Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Uansett så er det godt å få det ut Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Guest Moderator Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Føre var....: Tråden vil bli stengt om det utarter med personangrep. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Synes alle skal få lov til å ha båt om de ønsker det. Om jeg kan hjelpe noen med noe som er et problem for dem, så er jeg glad for det... uansett om de er "klodrikker" eller ikke. Redigert 28.Februar.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Vi må vel alle begynne et sted. Jeg er nok en av dem som har svært begrenset teknisk kunnskap, selv om jeg har vært en god del i båt gjennom mitt drøyt førtiårige liv. Så holder jeg meg da også med enkle båter foreløpig . Skulle jeg satse på noe større og mer avansert, måtte jeg nok gått gjennom en del læring, også på den harde måten, og med risiko for at noen rister på hodet over meg. Vi har forresten noen gamlekarer i båthavnen, som har svært vanskelig for å forstå eller akseptere at noen ikke kan eller vet de samme tingene som dem selv. Men så gjør de selv heller aldri noe annet enn det DE kan. Da rister JEG litt på hodet, sånn helt i det skjulte... Redigert 28.Februar.2017 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Baserer utsagnet mitt på utallige observasjoner i båt-butikker. Havnet du i kø bak en slik klovn? Greit med nettbutikk... Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lovart låring Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Jeg var en slik klovn. Jeg har bestandig hatt et stort ønske om egen båt, spesielt etter 15 mnd i kystvakta i ungdommen hvor saltvannet erstattet en del av blodet i kretsløpet mitt. Jeg fikk meg ikke egen skute før jeg var i slutten av 30 åra, og i og med at jeg er i utgangspunktet aldri har mekket og skrudd noe særlig etter ungdommen, så har jeg vært nødt til å ty til venner og bekjente de første årene. -Det er rart med det, men en lærer noe nytt for hver gang et problem må løses; nå tror jeg at jeg kan skru og mekke på de meste av dieselmotorer, gear og styring om noe skulle gå på tverke for en annen en som ikke har noe på vannet å gjøre etter TS sitt utsagn. -Det er ganske så arrogant å hevde at jeg, som ikke kom meg i egen båt før nærmere førti års alder ikke egentlig skulle hatt egen båt i det hele tatt. Læringskurven har vært bratt på det skrumessige, men vedrørende sjømannskap så er jeg ganske oppegående. Jeg har vært med på dramatiske redningsaksjoner, flere enn èn enkelt gang, og det har vært alt fra båtbrann i tråler til knekte seilmaster i allskens drittvær som hadde fått den mest garvede fritidsbåtskipper til å ikke forlate brygga og båsen sin. Nei gitt! Mitt nærvær på sjøen er helt berettiget, og det samme gjelder enhver "idiot" som endelig fikk ut fingeren og kjøpte seg en båt. Min første båt var overhodet ikke en jolle med johnson i hekken, men en 32 foter med egenvekt på 7500 kg. Men, ganske underholdende å se at noen har satt seg og sitt "sjømannskap" så langt over alle andre at man her går i vei og hevder at det bare er en selv som har noe på vannet å gjøre. Kanskje det var TS som skulle holdt seg i land? Redigert 28.Februar.2017 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Jeg kunne ingenting om båt da jeg i en alder av 44 år kjøpte min første båt etter å ha tenkt på det i en uke. Men det gikk bra, og jeg mener jeg er ganske så kompetent på båtlivet nå 30 år senere, 73 år gammel. En lærer så lenge en lever. Jeg har forresten den samme båten, en Saga 27 fremdeles. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Det gjør da ikke noe om man ikke er flink til å gjøre noe, det som er viktig er å innse det selv og være ydmyk, ta til seg lærdom og være interessert i å lære. Klønete verdensmestere liker vi ikke. Lærevillige kløner er hyggelig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kjetil1 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Skulle man overført dette til bil, hadde det jammen vært lite trafikk... Det er ikke mange som kan feilsøking og lese koder, eller har verktøy til det. Eller oppbyggingen av re-genereringsfunksjonen på el-bilen. Men like fullt kjører de til og fra sine kontorjobber, lærerjobber, legejobber etc. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
pipe Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 En jeg kjenner som jobber i bilbransjen har i alle år hevdet att klarer du ikke å bytte pærer og vindusviskere på din egen bil så kan du levere inn lappen på nærmeste politistasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Skulle man overført dette til bil, hadde det jammen vært lite trafikk... Det er ikke mange som kan feilsøking og lese koder, eller har verktøy til det. Eller oppbyggingen av re-genereringsfunksjonen på el-bilen. Men like fullt kjører de til og fra sine kontorjobber, lærerjobber, legejobber etc.Nja. De få 80 talls bilene som fortsatt ruller er stort sett betjent av over normalt intereserte og nevenyttige entusiaster.. Jeg tror dette handler om ekspektation management. Har man 10 tommeltotter , null peiling og gammel båt og forventer at det hverken skal koste innsats eller penger, ja da risikerer mann å bli litt skuffet. Men er det så mange av den sortenbåteiere da? Jeg kjenner ingen... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Vel, gjelder dette for moderne biler med avanserte bi-xenon lysutstyr? Jeg har skrudd på det meste inklusive reparert gearkasse, men gruer meg til lampeskift på bilen jeg har nå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NOR2138 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Det må være deilig å ha vært verdensmester siden fødselen. Dette kan overføres til så mangt, har stått bak folk alle slags steder: En mann med eget hus måtte rådføre seg i butikken før han kjøpte maling og pensel, han skulle vel helt hatt 15 års skolegang for å lære seg snekkerarbeid, litt om VVS og EL før han kjøpte istedet for å leie. En dame med barn gikk til legen for å sjekke om det var noe galt med barnets helse, hun burde jo ha blitt almennlege før hun fikk enda et liv å ta vare på. Husker en gang jeg stod i båtbutikken og sa ja til hjelp da personalet kom bort og spurte meg, for en dust jeg var.. Redigert 28.Februar.2017 av NOR2138 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Husker en gang jeg stod i båtbutikken og sa ja til hjelp da personalet kom bort og spurte meg, for en dust jeg var.. Håper at det ble med denne ene gangen. Viktig å lære av sine feil ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Han har is i magen, trådstarteren... Og fikk stand en engasjert debatt. Tydelig at noen følte seg tråkka på. Skulle bare mangle, når han er sså pass sleivete i uttalelsene sine. Men jeg tror ikke det er så vondt ment. Og så fikk han vist ar dette forum har sin berettigelse. Noen har behov for å få hjelp og noen har behov for å gi hjelp...Sånn er livet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Og så fikk han vist ar dette forum har sin berettigelse. Noen har behov for å få hjelp og noen har behov for å gi hjelp...Sånn er livet. ...men går det ikke an å belyse det på en mer konstruktiv måte, produserer slike tråder noe annet enn ilske ? og gagner det Forumet ? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Og så fikk han vist ar dette forum har sin berettigelse. Noen har behov for å få hjelp og noen har behov for å gi hjelp...Sånn er livet. Ja, dette forums berettigelse kom på en grei måte frem her, i tillegg til engasjementet med å verne om de som er klønete og ganske neveunyttige mhp båtmekking. Disse klønete, men lærevillige klodrikene har jo på et tidspunkt vært de fleste av oss, i det minste en god andel. Klodriken får kunnskapen etterhvert som de store og ødeleggende feilene viser seg å være alt fra knekt dysespiss eller en bitteliten rift i en kjøleslange. -Grunnen til at noen kunne fortelle meg dette og annet båtene og årene siden var at de hadde hatt samme motorer, og hadde selvsagt måtte få reparert nettopp det samme. -Det er disse tingene som gjør det veldig godt å ha en båt å bekymre seg over om man er erfaren eller uerfaren. Det dukker stadig opp noe nytt en ikke har vært borti før, og en trenger sjeldnere og sjeldnere hjelp selv, da motet til å skru selv har kommet snikende med erfaringen en har fått, og kunnskapen noen andre har gitt en. Kunnskap blir gitt videre båtfolket mellom, hvilket dette forumet er et levende bevis på; det er en fryd å lese disse trådene, og en lærer masse selv. Så, for endelig å komme til spørsmålet fra TS: Ja, Klodrikkene trenger vi, og de trenger oss. Redigert 28.Februar.2017 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
176-671 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) Stiller meg svært tvilende til om klodriken i det hele tatt forstår de svarene han får i båtbutikken. Har observert mangt og meget som butikkunde hos Seatronic. At butikkfolket har tålmodighet av en annen verden, er det liten tvil om. Om butikken er egnet arena for læring, er en annen sak. Har selv opplevd å havne i kø bak en tilsynelatende endeløs rekke av klodriker. Løsningen har vært å ringe butikken og be om å få varene levert på lasterampa. Har fungert utmerket ved opptil flere anledninger. Opptil flere klodriker har invitert på både kaffe og noko å bite i, mot bytte i en halvtimes innsats med dertil egnet signalkabel og kobling av ymse dingser på NMEA-nett. Min erfaring er at de fleste av oss er klodriker på et eller annet område, og vet å sette pris på andre båtentusiaster som er både hjelpsomme og nevenyttige på andre områder enn oss selv. Redigert 28.Februar.2017 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Jeg er en ordentlig klodrik dersom jeg skulle bakt en kremkake, men selv det hadde jeg nok til slutt klart på et vis. På samme måte som jeg har øket mine kunnskaper om båt fra NULL til en del mer gjennom mange år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
is_620 Svart 28.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 (redigert) jeg startet tråden og angrer en god del. er mye basert på å ha havnet bak i køen etter folk som trekker det ut i det hinsidige, kom på et eksempel engang i en bilrekvisita butikk som etter 7 lange spør hvilken vei hjulbolten skal løses. Får likevel lyst til å slenge ut enda en melding; Folk som ikke skifter dekk selv, ikke hogger sin egen ved og har Polakker til å male huset sitt, mens de selv er avgårde i den svarte Audien sin og spiller golf - har eller bør disse ha båt. Helt til slutt - dette bærer nok litt preg av Trolling - som er yndlings hobbyen min, men mest i betydningen av å dorge etter de blanke i sjøen, laks og sjø-ørret - og rundt st hans reiser vi oppover til et hemmelig sted i havet på trøndelags kysten for å trolle videre der- samt at ventetiden snart er over - det blir vår. Redigert 28.Februar.2017 av is_620 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.