Zitt Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 - og rundt st hans reiser vi oppover til et hemmelig sted i havet på trøndelags kysten for å trolle videre. Ikke i 17-foteren vel, da får du nemlig høre det! Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 28.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 jo -17 foteren har jeg liggende fast i Trøndelag - har spilt Vikinglotto idag , og så snart økonomien lyser grønt blir Øien 17 byttet ut, men ikke til noe større enn 18-19 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 jeg startet tråden og angrer en god del. Helt til slutt - dette bærer nok litt preg av Trolling - som er yndlings hobbyen min, men mest i betydningen av å dorge etter de blanke i sjøen, laks og sjø-ørret - og rundt st hans reiser vi oppover til et hemmelig sted i havet på trøndelags kysten for å trolle videre der- samt at ventetiden snart er over - det blir vår. Se her ja! Nei, du skal ikke angre på denne tråden. Den kan bli spennende, og interessant. Du har minnet oss alle på at vi alle er klodrikker på et eller annet nivå, eller så har mange av oss vært det. Jeg har garaneeeert stilt tåpelige spørsmål i båtsjappa ( jeg er nesten helt sikker på at de tåpeligste spørsmåla kommer når ny båtsessong nærmer seg og båttrang og abstinenser slår inn for fullt) Kos deg med trollinga ved trøndelagskysten. Fantastisk sted Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
oberst1 Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Ser hva TS tenker på, men vil heller si dette reflekterer samfunnet vi er i ferd med å få, eller allerede lever i. Vi finner det overalt i alle rekker. Jeg bare humrer litt for meg selv isteden for å bli oppgitt over folk, men er foruroliget for observasjoner jeg kanskje ikke la merke til så ofte tidligere: Folk glemmer å kjøre bil, ungdom lærer ikke praktiske ting, butikkansatte har dårlig fagkunnskap, lite hensyn blant folk, voksne menn som aldri har skiftet hjul eller tatt i en hammer etc etc. Blir jo bare tusenvis av eksempler, men stor forskjell på dagens samfunn og det mange av oss har vokst opp i tenker jeg. Når det er sagt, får man en interesse i voksen alder man ikke har peiling på, må vi heller bidra til kunnskap og opplæring innen feltet. Får håpe det er en syklus som alt annet i livet og at det blir bedre Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 (redigert) Så lenge man lærer er det håp. Jeg så engang en fyr som satte hurtigkjetting foran på sin BMW 1 serie. (Dette var før BMW besudlet seg med å starte produksjon av forhjulstrekkere, grøss og gru) Han lærte da at han hadde satt hurtigkjettingen på feil aksel. Jeg ba ham ikke levere inn førerkortet slik somTS muligens hadde gjort. Hadde han derimot ikke lært av dette, dvs at han faktisk har en bakhjulstrekker, SÅ ville jeg kanskje anbefalt innlevering Redigert 1.Mars.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Alle må begynne et sted, og båtbransjen tjener jo penger på de som ikke gjør noe selv. Jeg leverer båten på service hos et skikkelig verksted, da jeg heller jobber med det jeg lever av, og de små grønne får omsorg av proffe folk som vet hva de trenger av stell og pleie. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 (redigert) Noe av problemstillingen er av vi som i dag er over 40, vokste opp uten internett. Generasjonen bak oss bruker altfor mye til på nett til tull og tøys, I steden for å drive med praktiske ting, slik vi gjorde. Vi over 40 bruker internett på en helt annen måte. Her inne, samt på "hvordan fikse det, på Youtube"-liknende sider. Ikke mange over 40 i allefall som kjenner godt til hvem Kardashian er.., men skifte hjul og reparere ting, det kan vi Redigert 1.Mars.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Det gjør da ikke noe om man ikke er flink til å gjøre noe, det som er viktig er å innse det selv og være ydmyk, ta til seg lærdom og være interessert i å lære. Klønete verdensmestere liker vi ikke. Lærevillige kløner er hyggelig. .. men så kan de jo risikere å spørre om for mange "teite" ting på en gang her - ikkje braa det heller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oberst1 Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Noe av problemstillingen er av vi som i dag er over 40, vokste opp uten internett. Generasjonen bak oss bruker altfor mye til på nett til tull og tøys, I steden for å drive med praktiske ting, slik vi gjorde. Vi over 40 bruker internett på en helt annen måte. Her inne, samt på "hvordan fikse det, på Youtube"-liknende sider. Ikke mange over 40 i allefall som kjenner godt til hvem Kardashian er.., men skifte hjul og reparere ting, det kan vi Worry, vi har vokst opp med de samme genene og er takknemlig for det Kardashian har jeg kun hørt nevnt, aner ikke... Skal være ærlig å si at Youtube og ikke minst dette forumet har MYE å bidra med, masse tips og meninger som er verdt å få med seg! Lærer noe nytt hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Lego Technic, Scalextric, Tamiya og Märklin, ikke mange som holder på med det av ungdommen i dag (som vi gjorde) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Siden noen skriver hva folk under 40 pleier å se på data så vil jeg bare si at jeg som "folk under 40" tror det er mest damer som ser på de kjendisgreierne (for min del har ikke peiling om hvem skuespillere spiller i forskjellige filmer, men vet veldig godt hvem produserer hvilke dataspill og hva er spennende, den kunnskapen lønner seg faktisk på børs fant jeg ut av for en god stund siden). For min del tror jeg de fleste menn har brukt tida på å spille dataspill i ungdommen istedet for å gjøre det folk gjorde før datamaskinenes inntog og deretter internettet. Uansett er morsomt å lære seg nye ting ved hjelp av båt som man ikke har lært på bil da alt annet enn simple ting som hjulskift, vindusviskere osv. blir på moderne biler gjort på service med tanke på "primum non nocere". Man vil gjerne ikke ødelegge noe til flere 100 tusen. Er også grunnen til at jeg kjøpte overgangsbåt for å lære på denne og ikke på en båt hvor man ikke tørr å gjøre noe for å ikke skape en regning til seg selv på flere 100 tusen ved en dum feil. Derfor tror jeg faktisk eldre båter som ikke koster sinnsyke summer er bra start for å lære ting uten angst for at hvis noe går feil så taper man enorme summer på egen "klønethet". Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Ingen uerfaren klodrian er fortapt så lenge han er innstillt på å lære. Er er det ikke blant annet sånne folk dette forumet er til for . . . . . ? I all beskjedenhet regner jeg meg selv for å ha kommet LITT over klodrianstadiet når det gjelder praktiske ting. Da er det bare veldig hyggelig å møte klodrianer som trenger hjelp . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Uglesett Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 (redigert) Vel, gjelder dette for moderne biler med avanserte bi-xenon lysutstyr? Jeg har skrudd på det meste inklusive reparert gearkasse, men gruer meg til lampeskift på bilen jeg har nå. Jeg måtte bytte xenon pære på babord side på WV. Pæra begynte å lyse helt rosa og til slutt slukket den. Jeg tenkte å bytte den sjøl og kjøpte pære på Biltema til 499. Det måtte jeg bare gi opp først som sist. Trangt og mørk og umulig å komme til.Måtte kjøre på verktsted å få byttet pæra av fagfolk. Jeg er en ordentlig klodrik dersom jeg skulle bakt en kremkake, men selv det hadde jeg nok til slutt klart på et vis. På samme måte som jeg har øket mine kunnskaper om båt fra NULL til en del mer gjennom mange år.Kremkake er vanskelig men prøv fyrstekake på gammel oppskrift. Da kommer jeg til kort. Redigert 1.Mars.2017 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Baserer utsagnet mitt på utallige observasjoner i båt-butikker. Folk lurer på de mest opplagte ting og har ikke gjort en tøddel av egeninnsats,for å sette seg inn i ting, hverken med brosjyrer, bøker , google eller youtube obervasjoner i båtbutikker? nææ her inne tenker eg, på forumet her florerer det iallefall av sorten. Eksperter alle som en men knapt brukende til å åpne et malingsspann men joda gammelt og elendig skal det være for det skal visst være billig, jajamen det skal være billig. Og er sikker på selger sa det er 'bare å' så skal motoren gå 40 år til uten stell. Ingen vits å sjekke eller kontrollere samt stikke fingeren i jorda på noe tidspunkt før handel. For som kjent om den halvrøtne balja med en rusthaug til en motor ikkje fungerer som den skulle være ny etter et strøk maling så tar vi bare å krever handelen hevet og henger ut selger som svindler. Man har da rettigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Folk som ikke skifter dekk selv, ikke hogger sin egen ved og har Polakker til å male huset sitt, mens de selv er avgårde i den svarte Audien sin og spiller golf - har eller bør disse ha båt. Feil, feil, feil. Mouche kjører Chrysler Voyager men har polakker til å male taket. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 .....og så var det på'an igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Feil, feil, feil. Mouche kjører Chrysler Voyager men har polakker til å male taket. Forsiktig nå Ugle, ikke person vet du... Greier du ikke bedre er det best å være stille... Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 morsomt med respons på tråden min begynte med robåt for ca 50 år siden, og har hatt div båter deretter vedrørende klodrik hendelser bør jeg kanskje ikke være så kjepphøy dersom jeg hadde blitt utsatt for tvunget katolsk skriftemål kunne jeg nok fylt en hel bok. kan ta med en middels episode ( det er nok flere enda større på lager) hadde vært og henta meg en flett ny 18 fots Hansvik med manuell 40 HK Yamaha. Var så gøy at vi kjørte tanken tom. Hadde med 10l kanne men plundret litt med å få tømt over. Da det var klart, startet den ikke på de første dragene, og jeg klarte å dra den så potte sur med for mye choke at det ble helt umulig å få start. Lærte senere at denne motoren kun tålte 2 drag med choke. Men det ordner seg alltid for de snille, vinden blåste oss inn i ei bukt rett på en kai , der det bodde en snill mann som taua oss hele veien tilbake. Litt flau jomfru tur. Sitér dette innlegget Link to post
corremundo Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hei. Begynte med Terjesen Jolle i Frognerkilen, så GH 10, Leisure 22, i Oslo området, møtt mange klodrik vesener, spesielt i båtbutikker "personalet." Ble konfirmert i Spania som 11 åring, av katolsk prest... Så nå får jeg unne meg en tur ned i yachten, filosofere, feile litt, og glede seg til sjøsetting. Ikke enkelt å være Spansk flyktning og attpåtil klodrik. En god last, er at jeg har dere her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Må jo innrømme at førstereis båtfolk, er noe av det beste jeg kan få som underholdning på sjøen. Slik som og glemme og feste tau til dreggen o.l. Hihi Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Midtpinne Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Jeg har det litt sånn at når jeg endelig behersker det jeg driver med så bytter jeg til noe jeg ikke kan. Evig klodrik blir vel statusen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 "livslang læring" høres bedre ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ph. Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Tja, som liten lærte jeg forskjellen på tofte og tilje, kunne både skåte og fortøye. Kan litt mer, men ikke særlig mye om båter en god del tiår senere.men det hjelper lite til å ro over en sørlandsfjord i juli. Risikoen for kajakker og småbåter kommer ikke fra "klodrianer" som er usikre på om 50 eller 75 Ohms kabel er rett eller hvorfor påhengeren lekker en varm vannstråle bak . Det er folk i 30-40 knop med baugen i været og litt ustø retning som er problemet. Selv med litt høyere fribord er båter i høyfart med raskt kursskifte og tette passeringer tidvis et problem. Reservedeler kan skiftes og nødvendig overhaling lar seg ofte ordne med hjelp på land, men ute på sjøen er ikke båtførerens hode like lett å skifte ut . p. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Sukk og stønn. Denne tråden får meg til å lure på hvorfor jeg klikker meg inn på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Vel, du kan jo gjøre det for å hjelpe andre, få hjelp selv eller rett og slett bare ha det trivelig blant andre med båt som interesse. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.