Jump to content

Lykkeliten IV (motor) skal bli til Lykkeliten V (seil)

LykkelitenIV

Recommended Posts

Vår herlige Viksund 360 St.Cruz ble solgt på sensommeren i fjor.

Vi vil nå prøve oss på seilbåt (etter 16 år med motorbåt)  :yesnod:

Vi har sett på en First 31.7 2000 modell. Visst nok gode båter, men den ble litt for liten for oss.

Vurderer en Bavaria 32 cruiser 2010 modell. Noe tilsvarende denne:

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90934982

Eller en 30 foter:

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87577852

Liker godt Hanse 345:

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82611798

Men det blir nok for dyrt i denne omgang....

Veldig lite brukt til salgs nå .... :confused:

Herlig å være i markedet etter ny(brukt) båt igjen  :thumbsup:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Vi hadde håpet på å finne oss noe til rundt 500', men vi får se hvor vi havner.

Viksunden var en 2010, modell. Vi hadde den siden den var ny, og den ble solgt med en del tap....

Vi har prøvd å seile litt, og liker roen i forhold til det å peise på med motor. 

Kanskje det blir en langtur etter hvert også, men først vi vi prøve litt med egen "billigbåt" en stund (ett år eller to)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Vi var i samme "båt" i fjor sommer, tittet først på en Bavaria 30 2007mod, likte båten veldig godt men forpiggen var ikke brukenes til voksne og vi er ikke høye (173 og 158).

Vi endte med en 2003 Bav 32AC (34fot), her er begge lugarene brukenes og man har litt større bysse. 

Så lenge den er godt vedlikeholdt så spiller vel ikke noen år fra eller til så mye.

Det ligger 2stk ute til godt under 500`, da har du fortsatt igjen penger til (u)nødvendige oppgraderinger ;)

(P.S: Får du en 2010 Bav 32 til rundt 500 så er det vel bare løp og kjøp :) ).

Ja, nå er alt av interesse.

Har sett på alle som ligger på Finn og er 2000 modell eller nyere og under en mill.

Må vel innom og se på flere for å få en bedre formening om hva som vil fungere.

Egentlig ville jeg hatt en Beneteau oceanis 40 2008 mod, men det blir litt stort i denne omgang.

Ser at jeg må ut med ca 600' for en 32 fra 2010... skal se på en neste uke

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Gratulerer med spennende valg av nye utfordringer og ikke minst lykke til med leitinga.

Har noen innspill å komme med.

Nyest er jo alltid kjekt.

Men et par ting som vi tok med i beregningen. Vi ønsket ikke for stor, da den skal manøvreres og så er det kjekt at det er plass både i egen båtplass og ikke minst i gjestehavner. Dette går jo ikke så mye på kostnad på plass, men mer at det faktisk er plass. Det er store forskjeller på seilbåter når det gjelde bredde. Så se litt hva du trenger. Seilbåten vår er 348 bred, og det er egentlig en fin bredde. Båten er 34 fot og vi har tre lugarer. Perfekt til oss som er 2 voksne og 3 barn + en hund. Lett å seile alene, og fint å komme seg inn og ut av havner. Vi opplever også at vi har nok plass til ferie 2 ukers tid uten å gå på veggen eller hverandre. Jeg ville også ha en "enkel" utgang akter slik at unga kunne lett bade fra den.

Vi valgte Beneteau og er veldig fornøyd. Men tenker at hvis man finner en man liker så er det nok mer eller mindre det samme hva den heter. Lykke til med leting, kommer nok en del utover nå. Vi kjøpte i fjor og da vi hadde bestemt oss for ca størrelse og pris var det ikke flust av de. Men trenger man kun 2 lugarer og større bad er utvalget større. 

Så selv i en periode på seilbåt og må vel si at både ny og gammel versjon av Bavaria 32 falt lite i smak. Bavaria 33 fra 2006-2007 opplevde jeg som en helt annen båt.

Denne typen: https://www.finn.no/87437626

Så også på Bavaria 36 fra 2002-2004 og likte det jeg så.

Begge disse båtene oppleves større og bedre utnyttet enn Bavaria 32 i både gammel og ny utgave (mulig den nye nå heter 33).

Ifølge en bekjent er også disse bedre å seile. Det kan jeg lite om, men er vel litt skeptisk til Bavaria 32.

Lykke til med jakten!

mvh Bergen Dørk

Vi er bare to + en hund. Av og til vil vi få en eller to gjester med på turen.

Så det holder med to lugarer og ett bad.

Beneteau 34 er fine båter. Hanse 345 også

Liker best de med to ratt (bedre plass akter), og jeg liker Nedfellbar badeplattform.

Leide en Bavaria 40 2010 mod i Kroatia. Denne nedfellbare badeplattformen funker veldig bra.

Ser at det er nyere båter som gjerne har to ratt i så små størrelser, og da blir det jo straks dyrere..

Det jeg tenker på av størrelse er at det må være høy nok inne til at jeg kan gå oppreist (jeg er 183 høy), og sengene må være lange nok.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Er vel ikke lett å få kjøpt en til den prisen vel, men det er en veldig praktisk båt. Nedfellbar plattform er nevnt over, men der mener jeg en løsning som på dufour 385 er mye mer praktisk.

Nei, til max 500.000,- skal man slite, men trådstarter linket jo selv til en båt til nesten 1.200.000,-. Vi ga 800.000,- for vår Dufour 385 i 2012 (da var den 7 år gammel) med da 1 år gamle seil. Samme årsmodell bør gå for mindre enn det nå, med mindre eier har foretatt større oppgraderinger de siste årene (elektronikk, seil eller annet).

Alternativt så kommer vel vår for salg om ikke alt for lenge hvis A) frua får viljen sin og vi skal over atlanteren, og B) jeg får viljen min og bytter til en mer dypvannsklar båt før vi krysser over.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vi var i samme situasjon i vinter og endte til slutt med en 2011 Bavaria 36.
Vi likte veldig godt de nye (2010- ) Bavaria 32/33 også, og aner ikke hva Bergen Dørk mislikte så sterkt med 32' :confused:

Ulempen er selvfølgelig at de nyere blir dyrere, men vår erfaring var at klarer man seg med 2 lugarer får man MASSE plass i de nyere skrogene selv om man går ned på lengden. Sammenliknet med en 2000 Sun Odyssey 36 så var romfølelsen mye større i en liten 2010 Bavaria 32.
Man fikk riktignok 3 lugarer i SOen, men alle var ganske trange og små...

I tillegg er nye båter gjerne lysere og triveligere enn de eldre og mørke :smiley:

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Vi var i samme situasjon i vinter og endte til slutt med en 2011 Bavaria 36.

Vi likte veldig godt de nye (2010- ) Bavaria 32/33 også, og aner ikke hva Bergen Dørk mislikte så sterkt med 32' :confused:

Ulempen er selvfølgelig at de nyere blir dyrere, men vår erfaring var at klarer man seg med 2 lugarer får man MASSE plass i de nyere skrogene selv om man går ned på lengden. Sammenliknet med en 2000 Sun Odyssey 36 så var romfølelsen mye større i en liten 2010 Bavaria 32.

Man fikk riktignok 3 lugarer i SOen, men alle var ganske trange og små...

I tillegg er nye båter gjerne lysere og triveligere enn de eldre og mørke :smiley:

Jeg synes vel den var trang i forhold til Bavaria 33 (2006/2007-modell) og 36/37. Jeg så på alle disse. Også helt nye 32/33. Men smaken er som baken, vet du. Det var min opplevelse, men kona var enig.  :smiley:

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...