nie Startet 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2017 Hei Dilemmaet fremgår tydelig av overskrift. Etter hva jeg kan se, kan vi få greit utstyrt 930 til ca 1,9mill. For samme sum kan vi anskaffe en ca 2009/2010 Viknes 1030. Vi er en familie på 2 barn + mor og far. Har erfaring med 880 og innser vel at vi ideelt sett hadde hatt en 1030 basert på plassbehov etc. Men "nytt er nytt" og det føles på mange måter feil å betale det samme for en 7-8 år gammel 1030 som en flett ny 930. Ny 1030 er økonomisk umulig. Må vel også legge til at far og barn er mer interessert enn mor, så besetningen vil nok ofte bestå av en voksen og de to barna☺. Ser jo på finn at det ligger endel båter med byttet motor og hvis man havner borti noe slikt med bruktbåt kan det jo være kjekt å heller ha noe som er nytt og med fulle garantier? So. What to do? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Basert på det du sier og at du kanskje har håp om få mor med i størst mulig grad er egentlig 1030 svaret. Ser det ligger en 1030SB på nett om dagen, prisforlangende er noe mer enn 1,9. Hvis det er budsjettet, prøv med det som bud.. Får du kloa i en 1030SB vil, hele familien, få en ny opplevelse av båtlivet. Økonomisk må du gjerne akseptere et litt større fall i verdi hvis du kjøper ny båt. Men som du sier: Nytt er nytt, med garantier og reklamasjonsrett. Det har naturligvis en verdi. Hvor stor vekt en skal legge på det er bare du som kan avgjøre... Går du for 1030 kan det være en god ide å kikke etter Jubileum utgaven som kom i 2010. Litt lengre, bedre plass i lugar forut ++ Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Takker for svar. Tror du har helt rett angående mor☺. I tillegg er det jo slik at guttene på 8 og 10 vokser til og en 1030 K3 vil nok være mer en båt å "vokse inn i". 1030 er nok den rette båten men så var det dette med alderen da? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 930 får man vel bare med dobbel køye forut ? 2 unger i en køye går ikke alltid så greit. Med 1030 K3 kan de få hver sin lugar. Ellers er jo alt større og mere kostbart og ha og drive på 1030. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Jeg tipper at verdifallet på en nyere båt vil spise opp besparelsen til alt ekstra vedlikehold som folk får med eldre båt. Men det er bare noe jeg tror, du må vel finne eldre båt til bra pris og i god tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Joda, drivstoff, forsikring og båtplass koster vel litt mer for en 1030. Men hvordan er det med service? Det koster vel ikke nødvendigvis så mye mer med motorservice for 930 enn en 1030? Er det forresten noen her som har måttet bytte motor på en 1030 med 369hk? Hvilke beløp snakker vi isåfall om utført på autorisert verksted? Går gamlemotoren i innbytte på noe vis? Er den nye motoren ny eller finnes renoverte byttemotorer. Prøver å få satt noen tall på en antatt worst case med 1030☺ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Om det er tale om å bytte ut motoren på en 2010 modell 1030, så må den ha lidd under ekstremt bruk og manglende service og vedlikehold. Det er vel snakk om yanmar her, med aksling? Om servicehefte er komplett, og selger gir uttrykk for god motorforforståelse og innsikt i ettersyn, så skal motoren holde i all overskuelig fremtid. Har den hatt årlig service hos merkeverksted, så skal den jo også ha fått oppgraderinger i løpet av årene, om det har vært noen problemer. Så er det jo "bare" å ha en ok motorskadeforsikring det første året. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 @eureka Det er ikke snakk om motorbytte på noen konkret 1030. Snakker heller om hva det kan tenkes å koste hvis man er uheldig. For det er jo ikke tvil om at det forekommer. Det dukker jevnlig opp Vikneser på finn hvor motor er skiftet etter <1000 driftstimer. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Her er eksempel på priser på yanmar: https://yanmardeler.no/butikk/yanmar-marine-motorer/6-sylindret-motor i tillegg kommer arbeid osv.... Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Noen som vet hva motorskadeforsikring til en 7-8år gammel 1030 koster...og med hvilken egenandel? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 En pent brukt 6LY får man for ca 150k Bytte ut en ly med en annen er ikke mye jobb. Det er vel stor forskjell på forsikringer om hvor lenge man får motor forsikring og evt avskrivning. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Vil foreslå at du tar en prat med Tone på Bildøy Båt og Motor AS, hun har innsikt i mange av motorbyttene på 1030. I forhold til din bekymring er det vel viktig å få vite om byttene er motivert av f.eks. lysten på større motor eller havari... Der vil du også få presis informasjon om kostnader ved rep av ulike feil. Kanskje er det noen gjenganger-feil? Norwegianbroker gir motorskade-forsikring inntil 10 år. De er nok ikke billigest, men har gode vilkår. Her MÅ du innhente flere tilbud og lese det med liten skrift. Noen har motor forsikring inkludert, noen har det som en opsjon. Uansett vil størrelsen på egenandelen ha betydning for årlig premie. Men du kan regne med ca. 10 000.- i året hvis du skal gode vilkår for en reell helårsforsikring. Jeg kjenner til en god del viknes 1030 med både 340hk og 369hk, men har ikke kunnskap om havari. Finner du aktuelle (havarerte) motorer på FINN eller andre markedsplasser? Har selv en 369hk som nærmer seg 1500 timer, byttet impeller ved 1000 timer. Forøvrig kun forebyggende vedlikehold. Men det er kun en motor og et dårlig underlag for statistikk, og havari kan naturligvis forekomme. Worst case for deg er vel totalhavari, ingen aktuelle brukte motorer i makedet, utlegg på 350 000.- til ny motor. Ikke mulig å få solgt den havarerte motoren.... Til å miste nattesøvnen av... Hvis du tar inn sannsynlighet i det regnestykket burde du få sove godt likevel De aller fleste 1030 båtene på FINN er jo knapt innkjørt... Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 2.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Takker så mye for meget grundig svar, Johannes☺. Nei, det ligger vel ute en 880 med byttet motor men ingen 1030 akkurat nå. Jeg får gruble videre og følge med så får vi se hva som dukker opp. Hvis jeg skal prøve meg på en oppsummering så må det vel bli at vi "trenger" en 1030 og at jeg kan roe ned min motorangst så lenge jeg finner en båt som har fått godt stell. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Noen som vet hva motorskadeforsikring til en 7-8år gammel 1030 koster...og med hvilken egenandel? Hei. Det er ikke noen selvfølge å få tegnet motorhavariforsikring. Husker selv når jeg tegnet det så måtte motorhavariforsikring tegnes før motor var 5 år gammel, var den over 5 år ikke mulig å få tegnet forsikring, mener dette var i vilkårene til NB. Er nok andre vilkår hos andre forsikringselskap, men det er bare til å sjekke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Eg kjøpte ein 340hk byttemotor som kom frå ein viknes. Ingen havari. Den vart plukka ut av viknes pga timetalet var 4000. Driftssikkerhet og økonomi var argumentet for motorbytte hjå det firmaet. Motoren vart åpna og konstantert i god stand, og fekk nye lager og tetninger før eg kjøpte den med 1 års garanti. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marwin Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Litt info om samme spørsmål her: https://baatplassen.no/i/topic/95321-kjøpe-større-båt-viknes-880-eller-1030/page-3?hl=viknes#entry1802637 Og https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search§ion=search&do=search&fromsearch=1 Tenker: Hvis Yanmar må byttes før 2-3 tusen timer, tror jeg det er noe galt med vedlikehold og behandling... Og da er det kanskje grunn til å se på hvordan båten ellers også er blitt behandlet. Forøvrig: Alle nye båter faller mye i verdi etter 1-2 år, men den som holder seg best i pris, er kanskje Viknes. Bra bygget, svært gode sjøegenskaper, god dokumentasjon og god support fra fabrikken! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
nie Svart 2.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Takker for svar Marwin. Enig med deg i at båtens generelle tilstand burde være en grei indikator også på ståa i motoren. Angående Viknes så er jo dette helt perfekt for oss bergensere med tanke på support. Det betyr MYE, særlig når jeg tenker kjøp av båt som ikke er helt ny. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 6.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2017 Henter opp igjen denne. Noen tilleggsspørsmål om forbruk: Dere med 930; hvor mye drivstoff bruker 8LV 320hk ved marsjfart ca ca 22 knop? Dere med 1030; hvor mye drivstoff bruker en 369 hk ved marsjfart ca 22 knop? ikke nødvendigvis avgjørende for valget men greit å ha med seg noe inn i en totalvurdering? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Vist du googler feks "yanmar 8lv data" så får du pdf med grafer over effektuttak og forbruk ved x turtal :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Johannes Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Det er litt vanskelig å svare på fordi det er mange variabler... Er båten tungt lastet? Vind & strøm.. ++ Men en 1030 med 369hk vil, under gunstige forhold, ligge på 2,5l/nm. Er min erfaring da. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Fasiten for Viknes 1030 normalt pakket med 340 HK varianten er 2,5 l/nm eller 50 l/t med 20 knops fart. Synes 22 knop gir relativt liten margin mot toppfarten, regner med den vli ligge på ca. 26-26,5 knop med normalt feriepakket båt. Selv fant jeg 20 knop som den mest hensiktsmessige marsjfarten med 340 hk varianten. Tror ikke det er særlig målbar forskjell med 369 hk varianten men muligens kan det foreligge andre erfaringer? Ellers ville jeg heller valgt en pent brukt 1030 da du får en helt annen båt med tanke på plass, familieoppakking etc. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Takker for svar @Chiefengineer Joda, både lysten og praktiske hensyn går i retning 1030 men så var det disse pengene eller fornuften, som tilsier at en 930 antagelig er "godt nok". @Johannes Forholdene og vekt har jo endel å si men jeg var vel nok ute etter forskjellen mellom disse to båtene under noenlunde like forhold. 2,5 l/nm er jo til å leve med og stemmer godt med det forhandleren opplyste. Forhandleren mente ellers at det ikke er noen vesentlig forskjell i forbruk mellom 930 og 1030. Forskjellen er iallfall svært liten i forhold til de kostnadene som man uansett har ved å eie disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 (redigert) Ligger to stk NB Ardea 32 også på Finn, bra båt det også. 10 meter lang og bredere enn Viknes 930 og badet er i en annen klasse enn på Viknes båtene er nå min ikke helt uhilda mening:-) Redigert 7.April.2017 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
M/S Malene Svart 9.April.2017 Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 Verdien av garantien på ny 930 setter jeg i bortimot null. Min erfaring er at både Viknes og Yanmar er særdeles lite samarbeidsvillige etter at du har betalt. Spesielt Yanmar. Kjøp en godt holdt 1030. Helst på Østlandet ;) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 @MS Malene Normalt sett skal det jo være mindre feil med en nyere båt og reklamasjon/garanti på mye av det som feiler. Har du hatt mye feil med egen båt eller er det måten feilene er håndtert på du ikke er fornøyd med? Hvorfor bruktbåt fra Østlandet? Blir båtene bedre behandlet der eller brukes de mindre slik at det er lettere å finne et pent brukt eksemplar? Mye spørsmål dette men innlegget ditt gjorde meg litt nysgjerrig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.