Jump to content

Ny Viknes 930 eller 7-8 år gammel brukt 1030?

nie

Recommended Posts

Hei

Dilemmaet fremgår tydelig av overskrift. Etter hva jeg kan se, kan vi få greit utstyrt 930 til ca 1,9mill.

For samme sum kan vi anskaffe en ca 2009/2010 Viknes 1030.

Vi er en familie på 2 barn + mor og far. Har erfaring med 880 og innser vel at vi ideelt sett hadde hatt en 1030 basert på plassbehov etc.

Men "nytt er nytt" og det føles på mange måter feil å betale det samme for en 7-8 år gammel 1030 som en flett ny 930.

Ny 1030 er økonomisk umulig.

Må vel også legge til at far og barn er mer interessert enn mor, så besetningen vil nok ofte bestå av en voksen og de to barna☺.

Ser jo på finn at det ligger endel båter med byttet motor og hvis man havner borti noe slikt med bruktbåt kan det jo være kjekt å heller ha noe som er nytt og med fulle garantier?

So. What to do?

Basert på det du sier og at du kanskje har håp om få mor med i størst mulig grad er egentlig 1030 svaret.

Ser det ligger en 1030SB på nett om dagen, prisforlangende er noe mer enn 1,9.

Hvis det er budsjettet, prøv med det som bud.. :smiley:

Får du kloa i en 1030SB vil, hele familien, få en ny opplevelse av båtlivet. :yesnod:

Økonomisk må du gjerne akseptere et litt større fall i verdi hvis du kjøper ny båt. Men som du sier: Nytt er nytt, med garantier og reklamasjonsrett.

Det har naturligvis en verdi. Hvor stor vekt en skal legge på det er bare du som kan avgjøre... :wink:

Går du for 1030 kan det være en god ide å kikke etter Jubileum utgaven som kom i 2010. Litt lengre, bedre plass i lugar forut ++

Lykke til

Joda, drivstoff, forsikring og båtplass koster vel litt mer for en 1030. Men hvordan er det med service? Det koster vel ikke nødvendigvis så mye mer med motorservice for 930 enn en 1030?

Er det forresten noen her som har måttet bytte motor på en 1030 med 369hk? Hvilke beløp snakker vi isåfall om utført på autorisert verksted? Går gamlemotoren i innbytte på noe vis? Er den nye motoren ny eller finnes renoverte byttemotorer.

Prøver å få satt noen tall på en antatt worst case med 1030☺

Om det er tale om å bytte ut motoren på en 2010 modell 1030, så må den ha lidd under ekstremt bruk og manglende service og vedlikehold.

Det er vel snakk om yanmar her, med aksling?

Om servicehefte er komplett, og selger gir uttrykk for god motorforforståelse og innsikt i ettersyn, så skal motoren holde i all overskuelig fremtid.

Har den hatt årlig service hos merkeverksted, så skal den jo også ha fått oppgraderinger i løpet av årene, om det har vært noen problemer.

Så er det jo "bare" å ha en ok motorskadeforsikring det første året.

Vil foreslå at du tar en prat med Tone på Bildøy Båt og Motor AS, hun har innsikt i mange av motorbyttene på 1030. I forhold til din bekymring er det vel viktig å få vite om byttene er motivert av f.eks. lysten på større motor eller havari...

Der vil du også få presis informasjon om kostnader ved rep av ulike feil. Kanskje er det noen gjenganger-feil?

Norwegianbroker gir motorskade-forsikring inntil 10 år. De er nok ikke billigest, men har gode vilkår. Her MÅ du innhente flere tilbud og lese det med liten skrift. Noen har motor forsikring inkludert, noen har det som en opsjon. Uansett vil størrelsen på egenandelen ha betydning for årlig premie. Men du kan regne med ca. 10 000.- i året hvis du skal gode vilkår for en reell helårsforsikring.

Jeg kjenner til en god del viknes 1030 med både 340hk og 369hk, men har ikke kunnskap om havari.

Finner du aktuelle (havarerte) motorer på FINN eller andre markedsplasser?

Har selv en 369hk som nærmer seg 1500 timer, byttet impeller ved 1000 timer. Forøvrig kun forebyggende vedlikehold.

Men det er kun en motor og et dårlig underlag for statistikk, og havari kan naturligvis forekomme.

Worst case for deg er vel totalhavari, ingen aktuelle brukte motorer i makedet, utlegg på 350 000.- til ny motor.

Ikke mulig å få solgt den havarerte motoren.... Til å miste nattesøvnen av...

Hvis du tar inn sannsynlighet i det regnestykket burde du få sove godt likevel  :yesnod:

De aller fleste 1030 båtene på FINN er jo knapt innkjørt...

Takker så mye for meget grundig svar, Johannes☺. Nei, det ligger vel ute en 880 med byttet motor men ingen 1030 akkurat nå.

Jeg får gruble videre og følge med så får vi se hva som dukker opp.

Hvis jeg skal prøve meg på en oppsummering så må det vel bli at vi "trenger" en 1030 og at jeg kan roe ned min motorangst så lenge jeg finner en båt som har fått godt stell.

Noen som vet hva motorskadeforsikring til en 7-8år gammel 1030 koster...og med hvilken egenandel?

Hei.

Det er ikke noen selvfølge å få tegnet motorhavariforsikring.

Husker selv når jeg tegnet det så måtte motorhavariforsikring tegnes før motor var 5 år gammel, var den over 5 år ikke mulig å få tegnet forsikring, mener dette var i vilkårene til NB.

Er nok andre vilkår hos andre forsikringselskap, men det er bare til å sjekke opp.

Eg kjøpte ein 340hk byttemotor som kom frå ein viknes. Ingen havari. Den vart plukka ut av viknes pga timetalet var 4000. Driftssikkerhet og økonomi var argumentet for motorbytte hjå det firmaet. Motoren vart åpna og konstantert i god stand, og fekk nye lager og tetninger før eg kjøpte den med 1 års garanti.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Litt info om samme spørsmål her:

https://baatplassen.no/i/topic/95321-kjøpe-større-båt-viknes-880-eller-1030/page-3?hl=viknes#entry1802637

Og

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=search&section=search&do=search&fromsearch=1

Tenker:

Hvis Yanmar må byttes før 2-3 tusen timer, tror jeg det er noe galt med vedlikehold og behandling... Og da er det kanskje grunn til å se på hvordan båten ellers også er blitt behandlet.

Forøvrig:

Alle nye båter faller mye i verdi etter 1-2 år, men den som holder seg best i pris, er kanskje Viknes.

Bra bygget, svært gode sjøegenskaper, god dokumentasjon og god support fra fabrikken!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 måned senere...

Fasiten for Viknes 1030 normalt pakket med 340 HK varianten er 2,5 l/nm eller 50 l/t med 20 knops fart. 

Synes 22 knop gir relativt liten margin mot toppfarten, regner med den vli ligge på ca. 26-26,5 knop med normalt feriepakket båt. Selv fant jeg 20 knop som den mest hensiktsmessige marsjfarten med 340 hk varianten. Tror ikke det er særlig målbar forskjell med 369 hk varianten men muligens kan det foreligge andre erfaringer?

Ellers ville jeg heller valgt en pent brukt 1030 da du får en helt annen båt med tanke på plass, familieoppakking etc.

Takker for svar

@Chiefengineer

Joda, både lysten og praktiske hensyn går i retning 1030 men så var det disse pengene eller fornuften, som tilsier at en 930 antagelig er "godt nok".

@Johannes 

Forholdene og vekt har jo endel å si men jeg var vel nok ute etter forskjellen mellom disse to båtene under noenlunde like forhold. 2,5 l/nm er jo til å leve med og stemmer godt med det forhandleren opplyste. 

Forhandleren mente ellers at det ikke er noen vesentlig forskjell i forbruk mellom 930 og 1030. Forskjellen er iallfall svært liten i forhold til de kostnadene som man uansett har ved å eie disse båtene.

@MS Malene

Normalt sett skal det jo være mindre feil med en nyere båt og reklamasjon/garanti på mye av det som feiler.

Har du hatt mye feil med egen båt eller er det måten feilene er håndtert på du ikke er fornøyd med?

Hvorfor bruktbåt fra Østlandet?

Blir båtene bedre behandlet der eller brukes de mindre slik at det er lettere å finne et pent brukt eksemplar?

Mye spørsmål dette men innlegget ditt gjorde meg litt nysgjerrig?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...