Guest Balder.. Startet 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2017 Har ett 72amp batteri som ubelastet måler 12,5V, men orker ikke å dra starter, er dette vanlig hvis batteri er utslitt....att det måler de påkrevde Volt men likevel mangler påkrevd amp til en kaldstart ?? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hvor mange grader er det der batteriet står? Du kan jo prøve slik som Lars gjorde her https://baatplassen.no/i/topic/131931-kuldens-innvirkning-på-blybatteriet-og-50-regel/?p=1900549 Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Joltus Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Mål spenningen mens du prøver å starte. Det er det som betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Går motoren rundt? Jeg byttet batteri, og det hjalp ikke med nytt... Neste test er spenning på batteriet ved startforsøk. Hvis en celle er kortsluttet kan det være normal spenning, men ikke noe kraft. Prøv å sett på en lyspære og se hvor lenge den lyser. Alternativt, bruk ett måleinstrument til dette (det hadde ikke jeg). Men lyspære slukte fort, og jeg fikk nytt batteri. Har du mulighet til startkabler og den da starter er det bare å bytte batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Det ene batteriet som sto i båten når jeg kjøpte den hadde OK spenning, men klarte bare å holde liv i en 10 W lyspære i ca 1 min... Du må måle spenningen på batteriet når du prøver å starte. Hvis batterispenningen med belastning er OK, så er det dårlig kontakt et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hvor mange grader er det der batteriet står? Du kan jo prøve slik som Lars gjorde her https://baatplassen.no/i/topic/131931-kuldens-innvirkning-på-blybatteriet-og-50-regel/?p=1900549 Det er en metode jeg kanskje ikke skulle nevnt. Glem den! Da jeg foretok den gimick'n visste jeg at batteriet allerede lå på dødsleiet. Det ble byttet et par dager etterpå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Dårlig kontakt i kabelsko/polsko eller korroderte batterikabler vil også gi stort spenningsfall og lite snurr på starteren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Medusa Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Cellebrudd kan opptre på en slik måte. Du må prøve å belastningsteste batteriet på en eller annen måte. Prøv f.eks. å koble på en kraftig 12V lyspære, minst 100W. Hvis spenningen ser bra ut, men du ikke får strøm ut, da vil jeg tro at det er cellebrudd og batteriet er defekt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Det er minusgrader det batteriet står, når motor går og lys og div settes på faller det til 10,5-12V selv om motor lader det den skal....er vel batteriet som ikke tar i mot lading. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 72 Ah batter? Hvor stor er CCA på batteriet og hvor stor motor er det du prøver å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Motor går og spenningen på batteriet faller når lys settes på? Høres ut som du ikke har lading. Dynamoen gåen? Du sier motoren lader det den skal, den gjør jo ikke det hvis spenningen faller så mye pga lys? Spenningen burde vel ligge på rundt 14V hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 (redigert) Dette er typiske symptom på dårleg kontakt i hovedstraum mellom batteri og startmotor. - Sjekk kontaktpunkta! Edit: gadd sjølvsagt ikkje lesa alle innlegga.. Ser at spenninga over batteriet stuper når det vert belasta med smålaster, då er nok batteriet kaputt. Redigert 1.Mars.2017 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hvis du har hvile spenning på 12,5V på batteriet så virker alle cellene i batteriet så se bort i fra de som lanserer defekt celle som en teori.Tipper batteriet ditt har sulfatert.Lad det opp og ta det med til en batteri forhandler så kan han måle det.Ladingen i båten høres heller ikke helt frisk ut men start med batteriet først. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Jepp skal få sjekket batteriet, måler ladespenning ut fra motor til 14V så må være ett batteriproblem. Gir beskjed når batteri er kontroll målt, så har vi alle kanske lært noe. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Ut fra motor er 14v men på batteriet har du 12 og nedi ti volt mens motor går? Tipper du har løs kontakt et sted. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hovedstrømsbryteren kan være gåen! ved oppstart i fjor ville ikke motoren starte.. vi trodde batteriet var gåent Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Joltus Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Måle og se om det 1,5 til 2 volt over hovedbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Kjent batteriproblem dette - selv om du har 12,5 volt på battteriet - så sier det INGENTING om hvor mange Ampere det klarer å levere - ett gammel batteri klarte kanskje 600A når det var nytt - men gir kanskje bare 100 A nå - dvs 1200Watt - og starteren din er vel større enn det.... PS! I det samme starteren slår inn-altså før den er kommet opp i omdreining - så trekker den typisk 2,5 ganger mer Ampere enn wattstyrken på starteren tilsier. Om spenningen på batteriet detter under 11volt når du prøver å starte - så må du enten ha nytt eller større batteri -slik er det bare. Om du fortsetter å prøve å starte motoren med dårlig batteri - SÅ VIL STARTEREN DIN BLI ØDELAGT AV VARMGANG! Dette skjer fordi det går stor strøm gjennom starteren - uten at den spinner rundt tilstrekkelig raskt - og er en dyr tabbe. Altså prøver man ikke flere startforsøk om starteren ikke klarer å dra igang motoren - før man har sjekket at batteriene er oppladet og iorden. Biltema selger en enkel belastningstester (Ampere) - den er ikke god - men den er billig og er god nok til å se om ett batteri er defekt eller ikke.(du må vite hvor mange Amperebatteriet skulle klare når det var nytt - oppgis vanligvis i CCA -og står ofte men ikke alltid på selve batteriet). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hovedstrømsbryteren kan være gåen! ved oppstart i fjor ville ikke motoren starte.. hovedstrømbrytere er en gjenganger for slike feil - måtte også bytte min i fjor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Har nå tatt en belastningstest på batteriet og det tåler ikke belastning, så selv om det viser korrekt Volt gir det ikke nok amp til att en starter klarer å "komme i gang" Batteriet er degradert til forbruks batteri til vannkranene i campingvognen :) Dessuten er batteri tester bestilt så jeg selv kan følge med mine batterier på div kjøretøy. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 når du får på plass nytt batteri, ta å sjekk at du får full ladespenning på polene - har også opplevd at dårlige kabler/koblinger/brytere har gitt såpass dårlig lading at det i sin tur har gjort at batteriet tok kvelden tidligere enn nødvendig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Du mener da å sjekke rett på polene mens motor går?, det skal da være opp mot 14V på polene i steden for ca 12,7V når motor ikke går...korrekt oppfattet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 korrekt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.