Jump to content

12,5V men drar ikke starter.....

Guest Balder..

Recommended Posts

Går motoren rundt? Jeg byttet batteri, og det hjalp ikke med nytt... Neste test er spenning på batteriet ved startforsøk. Hvis en celle er kortsluttet kan det være normal spenning, men ikke noe kraft. Prøv å sett på en lyspære og se hvor lenge den lyser. Alternativt, bruk ett måleinstrument til dette (det hadde ikke jeg). Men lyspære slukte fort, og jeg fikk nytt batteri. Har du mulighet til startkabler og den da starter er det bare å bytte batteriet.

Hvor mange grader er det der batteriet står? 

Du kan jo prøve slik som Lars gjorde her https://baatplassen.no/i/topic/131931-kuldens-innvirkning-på-blybatteriet-og-50-regel/?p=1900549

Det er en metode jeg kanskje ikke skulle nevnt. Glem den! Da jeg foretok den gimick'n visste jeg at batteriet allerede lå på dødsleiet. Det ble byttet et par dager etterpå.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis du har hvile spenning på 12,5V på batteriet så virker alle cellene i batteriet så se bort i fra de som lanserer defekt celle som en teori.
Tipper batteriet ditt har sulfatert.
Lad det opp og ta det med til en batteri forhandler så kan han måle det.
Ladingen i båten høres heller ikke helt frisk ut men start med batteriet først.

Kjent batteriproblem dette - selv om du har 12,5 volt på battteriet - så sier det INGENTING om hvor mange Ampere det klarer å levere - ett gammel batteri klarte kanskje 600A når det var nytt - men gir kanskje bare 100 A nå - dvs 1200Watt - og starteren din er vel større enn det....

PS! I det samme starteren slår inn-altså før den er kommet opp i omdreining - så trekker den typisk 2,5 ganger mer Ampere enn wattstyrken på starteren tilsier. 

Om spenningen på batteriet detter under 11volt når du prøver å starte - så må du enten ha nytt eller større batteri -slik er det bare.

Om du fortsetter å prøve å starte motoren med dårlig batteri - SÅ VIL STARTEREN DIN BLI ØDELAGT AV VARMGANG!

Dette skjer fordi det går stor strøm gjennom starteren - uten at den spinner rundt tilstrekkelig raskt  - og er en dyr tabbe.

Altså prøver man ikke flere startforsøk om starteren ikke klarer å dra igang motoren - før man har sjekket at batteriene er oppladet og iorden.

Biltema selger en enkel belastningstester (Ampere) - den er ikke god - men den er billig og er god nok til å se om ett batteri er defekt eller ikke.(du må vite hvor mange Amperebatteriet skulle klare når det var nytt - oppgis vanligvis i CCA -og står ofte men ikke alltid på selve batteriet).

Hovedstrømsbryteren kan være gåen! ved oppstart i fjor ville ikke motoren starte.. 

hovedstrømbrytere er en gjenganger for slike feil - måtte også bytte min i fjor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Balder..

Har nå tatt en belastningstest på batteriet og det tåler ikke belastning, så selv om det viser korrekt Volt gir det ikke nok amp til att en starter klarer å "komme i gang"

Batteriet er degradert til forbruks batteri til vannkranene i campingvognen :)

Dessuten er batteri tester bestilt så jeg selv kan følge med mine batterier på div kjøretøy.

når du får på plass nytt batteri, ta å sjekk at du får full ladespenning på polene  - har også opplevd at dårlige kabler/koblinger/brytere har gitt såpass dårlig lading at det i sin tur har gjort at batteriet tok kvelden tidligere enn nødvendig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...