NOR2138 Startet 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2017 Jeg finner ikke ut av hva slags anoder jeg skal bruke, og er på jakt etter erfaringer fra folk med samme problematikk. Båten ligger stille i havna hvor det er brakkvann, og det er 20 minutter seiling til saltvannet hvor den brukes. De gamle sinkanodene har blitt gule(sluttet å fungere) og må byttes. Er det aluminium som gjelder? Har søkt, men har ikke funnet ut av noe konkret =) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Magnesium. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Kan du begrunne ditt korte svar? De fleste steder jeg leser står det at magnesium IKKE skal brukes i salt og brakkvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hvis du søker litt på forumet her, vil du finne masse stoff om emnet. Du forteller ikke hvor disse (denne) anoden(e) sitter som passiveres. I hovedsak er forholdet som regulerer anoder tilsetninger som ødelegger anodens passiverende skikt. Den andre delen er drivende spenning. Alu og sink har omtrent samme drivende spenning. Magnesium ligger vesentlig høyere og brukes der elektrolytten (vannet) har dårligere ledningsevne. Problemet med for høy drivende spenning, er at man kan komme inn i overspenningsforhold som kan gi øket korrosjon om elektrolytten blir for effektiv (god evne til å lede ioner). Trenger du anode®? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Hei Båten ligger i elva og benyttes i sjøen. Min erfaring er zink blir gule/brune og ikke så mye tæret bort. Magnesium var borte i løpet av 3 mnd. I år blir det aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Ja, det er vel om å gjøre å få anodene til å holde så lenge som mulig, i hvert fall sesongen ut? Men aluminium kan også fungere. Og aluminium kan passivere. Her er noen bilder av passiverte alu-anoder i sjøvann etter fem år. Dønn uvirksomme: Og slik ser Pitting Corrosion ut i rustfritt stål kvalitet Duplex: Har sikkert 50 liknende bilder, men det holder med disse. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 1.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Anoden jeg tenker på og den eneste jeg har funnet sitter på seildrevet. Om jeg trenger anode? Det er ikke et spørsmål jeg har tenkt så mye på, noe er det sikkert godt for, om de ikke blir uvirksomme, som sinken jeg har hatt på til nå. Kjøpte båten da den lå og ble brukt i saltvann, så det var helt sikkert bruk for de da, siden den var ny av året når jeg overtok båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Du må ha anode på seildrevet. Hovedgrunnen er at drevet består av materialer som ligger langt fra hverandre i spenningsrekken. Resultanten i dett er er at anoden skal tæres før aluminiumet i drevet går fløyten. Drevsinken er vanligvis støpt til en gitt fasong, og det kan muligens være vanskelig å velge materialer. Det er viktig med god elektrisk kontakt mellom drev og anode. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Her er en artikkel som dere burde lese.http://www.shipshop....?articles_id=28 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2017 Har sett den tidligere. Mye fornuftig der. Noe er ikke fornuftig. Tydelig at de selger anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Er blandt de beder artikler jeg har lest. Ut fra mitt ståsted. Det hadde hvert kjekt hvis noen kunne si fra om det som er mindre bra i den, så vi alle kan lære. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 (redigert) Jeg har skrevet så himla mye om dette før, har gått lei. Men for å ta noen punkter for gammelt vennskaps skyld: Anoder inneholder innlegerte elementer som senker dem i spenningsrekken. Derfor kan man bruke aluminiumanoder på aluminium som skal beskyttes. Tidligere var det for Zn (sink) hovedinnlegert element Hg (kvikksølv, utmerket, giftig og nå forbudt), i dag brukes i hovedsak In (indium). Hva de enkelte fabrikanter bruker på andre anodematerialer vet jeg ikke. Hvis man følger artikkelens anbefaling til anodetetthet, er det ikke et malingprogram i verden som overlever i sjøvann (påstand). Anoder på trefartøyer vil gi lutråte, uansett hvordan man opptrer. Merk at denne artikkelen kun omhandler danske farvann. Artikkelen prediker bruk av anoder på materialer som korrosjonsmessig er upåvirket av omgivelsene. Anodene har følgelig ingen positiv hensikt, men vil øke groe i og med at beskyttet materiale går i minus. Levetiden på anoder er individuell. Der er ingen lov som indikerer hvor ofte en anode skal skiftes. Forholdet styres av lokale forhold. På Hulda er det ingen anoder som holder mindre enn tre år, den eldste er minst 10 år. Og Hulda ligger i sjøen 12 måneder i året. Bryggeplass i brakkvann, og sinken passiverer ikke. Hva trådstarter og Linea opplever kan like gjerne skyldes elektriske feil om bord. Og nå gidder jeg ikke mer. Må bare legge til en artig en. Så på en 'Surveyor' på YouTube som skulle fortelle hva man måtte passe på når det gjelder stålbåter. En avskaling i malingen der baugen hadde dultet mot bryggen, ikke så farlig. Men rust rundt en rekkestøtte 'don't buy this boat, sereous damage'. Så fikk vi se en båt på land. Rett aktenfor tunnelen til baugpropellen satt en anode som var korrodert ca. 20 %. 'If you see an anode looking like this, there is something fundamental wrong with this boat, don't buy'. Man skal ikke alltid tro på spesialister. Heller ikke Hulda :-) Dog, Hulda er blant de mer seriøse. Redigert 2.Mars.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Det var bra Takke så mye. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
alfaalfa Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Alle anoder er heldigvis en legering av ulike metaller. Slik at det kontraintuitive at alu-anode kan beshytte alu-drev er mulig ettersom det er en annen legering i drevet enn i anoden. Det er relativt allmen kjent at den gjengse mil-spec MIL-DTL-24779C som nå er vanligst (min påstand) på alu-anoder fungerer tilfredstillende på alu-drev i både fersk- og saltvann. Dette er helt alu-annen legering enn det man finner offshore og i skipsindustri - selvsagt. Det er få alu-drev i den industrien. (det er litt alu i en sink-anoder legering, og det er litt sink i en alu-anode - blant mange andre metaller) Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 2.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Aluminiumsanode bestillt, får håpe den fungerer bedre enn den gamle :) Selvfølgelig kan det være feil på 12v-anlegget i båten min, det forventer jeg at det er. Har en plan om å få fikset opp i spaghettien en eller annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Yanmar leverer kun aluminiumsanoder til seildrev i Norge Sitat frå mail Yanmar: Men i følge Skarpnes så er alu. anode det eneste som Yanmar leverer. Legering i alu-anoder Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Hei Hulda. Takk for tips som jeg også leser med interresse. Hva ville du valgt i mitt tilfelle? Fortsette med zink som blir noe tæret (ca 20%)i løpet av de 5 mmd båten er på vannet. Magnesium som forsvant etter ca 3 mnd eller prøvd aluminium? Tror ikke det er så mye feil på elektrisk anlegg i båten (Riviera fra 2009) og ligger nesten ikke på landstrøm. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Hvis sink tæres 20 % på 5 mnd. så fungerer den. Aluminium fungerer uansett. Så hvis du er i tvil, bruk alu. Hvor er det 'tvilsanoden' er montert? Vær obs på at egne batterier har mer enn nok energi til å stelle i stand problemer. Dog er 20 % anodesvinn innenfor normalen. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Takk for svar. Den som virker dårligst er propellsinken. Prøver å få tak i alu Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Du kan eksempelvis holde en magnet inntil propellakslingen. Om magneten biter 'litt' er den sannsynligvis laget at martensittisk materiale. Om propellen din også er laget av bronse så er 'systemet' sjøvannsbestandig. Altså det korroderer ikke. Og anode er ikke videre nyttig. Er du i tvil, bruk anode. Anode vil føre til at det gror mer, men på en båt som ikke er mer enn et halvår i vannet i slengen så er vel ikke det noe særlig problem. At propellsinken virker dårligst, kan være at anoden ikke har god nok elektrisk kontakt til det den skal beskytte. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Takk for råd. Akslingen er Sleipner rustfri med Radice propell levert av Sleipner. Er nok en blanding av bla. bronse, har den fargen. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Har ligget i brakkvann og bruker båten i saltvann de siste sju årene. Hadde sink første sesongen og da tæret det litt på kantene på drevet, byttet til aluanoder sesongen etter og har hatt det siden. Min erfaring er at dette funker best. Flere ganger iløpet av året tar jeg lang kost og skurer av belegget som kommer på anodene. Greit å komme til da jeg har drev. Iløpet av et år på sjøen er anodene ca 50% tæret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.