Jump to content

Offeranoder til båt som ligger i brakkvann, men brukes i saltvann


NOR2138

Recommended Posts

Jeg finner ikke ut av hva slags anoder jeg skal bruke, og er på jakt etter erfaringer fra folk med samme problematikk.

 

Båten ligger stille i havna hvor det er brakkvann, og det er 20 minutter seiling til saltvannet hvor den brukes.

 

De gamle sinkanodene har blitt gule(sluttet å fungere) og må byttes. Er det aluminium som gjelder? Har søkt, men har ikke funnet ut av noe konkret =)

Link to post

Hvis du søker litt på forumet her, vil du finne masse stoff om emnet. Du forteller ikke hvor disse (denne) anoden(e) sitter som passiveres.

 

I hovedsak er forholdet som regulerer anoder tilsetninger som ødelegger anodens passiverende skikt. Den andre delen er drivende spenning. Alu og sink har omtrent samme drivende spenning. Magnesium ligger vesentlig høyere og brukes der elektrolytten (vannet) har dårligere ledningsevne. Problemet med for høy drivende spenning, er at man kan komme inn i overspenningsforhold som kan gi øket korrosjon om elektrolytten blir for effektiv (god evne til å lede ioner).

 

Trenger du anode®?

Link to post

Ja, det er vel om å gjøre å få anodene til å holde så lenge som mulig, i hvert fall sesongen ut?

 

Men aluminium kan også fungere. Og aluminium kan passivere. Her er noen bilder av passiverte alu-anoder i sjøvann etter fem år. Dønn uvirksomme:

bilde

 

Og slik ser Pitting Corrosion ut i rustfritt stål kvalitet Duplex:

bilde

 

Har sikkert 50 liknende bilder, men det holder med disse.

Link to post

Anoden jeg tenker på og den eneste jeg har funnet sitter på seildrevet. Om jeg trenger anode? Det er ikke et spørsmål jeg har tenkt så mye på, noe er det sikkert godt for, om de ikke blir uvirksomme, som sinken jeg har hatt på til nå. Kjøpte båten da den lå og ble brukt i saltvann, så det var helt sikkert bruk for de da, siden den var ny av året når jeg overtok båten.

Link to post

Du må ha anode på seildrevet. Hovedgrunnen er at drevet består av materialer som ligger langt fra hverandre i spenningsrekken. Resultanten i dett er er at anoden skal tæres før aluminiumet i drevet går fløyten. Drevsinken er vanligvis støpt til en gitt fasong, og det kan muligens være vanskelig å velge materialer. Det er viktig med god elektrisk kontakt mellom drev og anode.

Link to post

Jeg har skrevet så himla mye om dette før, har gått lei. Men for å ta noen punkter for gammelt vennskaps skyld:

 

  • Anoder inneholder innlegerte elementer som senker dem i spenningsrekken. Derfor kan man bruke aluminiumanoder på aluminium som skal beskyttes. Tidligere var det for Zn (sink) hovedinnlegert element Hg (kvikksølv, utmerket, giftig og nå forbudt), i dag brukes i hovedsak In (indium). Hva de enkelte fabrikanter bruker på andre anodematerialer vet jeg ikke.
  • Hvis man følger artikkelens anbefaling til anodetetthet, er det ikke et malingprogram i verden som overlever i sjøvann (påstand).
  • Anoder på trefartøyer vil gi lutråte, uansett hvordan man opptrer. Merk at denne artikkelen kun omhandler danske farvann.
  • Artikkelen prediker bruk av anoder på materialer som korrosjonsmessig er upåvirket av omgivelsene. Anodene har følgelig ingen positiv hensikt, men vil øke groe i og med at beskyttet materiale går i minus.
  • Levetiden på anoder er individuell. Der er ingen lov som indikerer hvor ofte en anode skal skiftes. Forholdet styres av lokale forhold. På Hulda er det ingen anoder som holder mindre enn tre år, den eldste er minst 10 år. Og Hulda ligger i sjøen 12 måneder i året. Bryggeplass i brakkvann, og sinken passiverer ikke.
  • Hva trådstarter og Linea opplever kan like gjerne skyldes elektriske feil om bord.

 

Og nå gidder jeg ikke mer.

 

Må bare legge til en artig en. Så på en 'Surveyor' på YouTube som skulle fortelle hva man måtte passe på når det gjelder stålbåter. En avskaling i malingen der baugen hadde dultet mot bryggen, ikke så farlig. Men rust rundt en rekkestøtte 'don't buy this boat, sereous damage'. Så fikk vi se en båt på land. Rett aktenfor tunnelen til baugpropellen satt en anode som var korrodert ca. 20 %. 'If you see an anode looking like this, there is something fundamental wrong with this boat, don't buy'. Man skal ikke alltid tro på spesialister. Heller ikke Hulda :-) Dog, Hulda er blant de mer seriøse.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Alle anoder er heldigvis en legering av ulike metaller. Slik at det kontraintuitive at alu-anode kan beshytte alu-drev er mulig ettersom det er en annen legering i drevet enn i anoden.

 

Det er relativt allmen kjent at den gjengse mil-spec MIL-DTL-24779C som nå er vanligst (min påstand) på alu-anoder fungerer tilfredstillende på alu-drev i både fersk- og saltvann.

 

Dette er helt alu-annen legering enn det man finner offshore og i skipsindustri - selvsagt. Det er få alu-drev i den industrien.

 

(det er litt alu i en sink-anoder legering, og det er litt sink i en alu-anode - blant mange andre metaller)

Link to post

Hei Hulda. Takk for tips som jeg også leser med interresse. Hva ville du valgt i mitt tilfelle? Fortsette med zink som blir noe tæret (ca 20%)i løpet av de 5 mmd båten er på vannet. Magnesium som forsvant etter ca 3 mnd eller prøvd aluminium? Tror ikke det er så mye feil på elektrisk anlegg i båten (Riviera fra 2009) og ligger nesten ikke på landstrøm.

 

Takk

Link to post

Du kan eksempelvis holde en magnet inntil propellakslingen. Om magneten biter 'litt' er den sannsynligvis laget at martensittisk materiale. Om propellen din også er laget av bronse så er 'systemet' sjøvannsbestandig. Altså det korroderer ikke. Og anode er ikke videre nyttig. Er du i tvil, bruk anode. Anode vil føre til at det gror mer, men på en båt som ikke er mer enn et halvår i vannet i slengen så er vel ikke det noe særlig problem. At propellsinken virker dårligst, kan være at anoden ikke har god nok elektrisk kontakt til det den skal beskytte.

Link to post

Har ligget i brakkvann og bruker båten i saltvann de siste sju årene. Hadde sink første sesongen og da tæret det litt på kantene på drevet, byttet til aluanoder sesongen etter og har hatt det siden. Min erfaring er at dette funker best. Flere ganger iløpet av året tar jeg lang kost og skurer av belegget som kommer på anodene. Greit å komme til da jeg har drev. Iløpet av et år på sjøen er anodene ca 50% tæret.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...