Jump to content

Hvorfor får jeg ikke på reimen på Volvo D6

dobbaen

Recommended Posts

Trangt å komme til, men her er noen bilder:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Noen reimhjuldiametre, de to første er målt på kanten ytterst, altså ikke nede i rillene der reima ligger:

Dynamo 51 mm

Vannpumpe 111 mm

Strammehjul 70 mm

Løpehjul (2stk) 75 mm

Jeg håper dette er til hjelp.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg hadde samme problemet ved bytte av tilsvarede reim på bilen. Løsningen i mitt tilfelle var enkel: Det siste hjulet man trer reima inn på må være uten kant. Strammehjulet hadde kant som jeg ikke fikk reima over uansett hvor mye jeg slakket strammehjulet. La deretter reima inn på alle hjulene med kant først for å avslutte med å tre reima over det slette løpehjulet. Da gikk reima lett på. Mulig det er annerledes på trådstarter sin motor.

Det ble byttet dynamo på vår båt rett før vi kjøpte den. Dynamoen er samme type som original (Hitachi 115A), men i teorien kan det jo hende at den nye dynamoen ikke har korrekt reimhjul. Det kunne kanskje vært greit å fått dette verifisert ved mål fra enda en D6.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Nei, det vet jeg ikke. Jeg har i ettertid funnet rester av en havarert reim under motoren. Om dette har noen sammenheng med at dynamoen ble byttet vet jeg heller ikke.

Men om det var feil (for lite) reimhjul på dynamoen burde reima blitt veldig slakk. Jeg har ikke noen indikasjon på at dette er tilfelle. Reimbytte har imidlertid skjedd i forbindelse med service utført av mekaniker, slik at jeg har ikke prøvd å bytte reima selv.

Jeg googlet på 115 A alternator til Volvo Penta og fikk opp to treff hvor reimhjulets diameter var nevnt. Den ene angir "2 inches pulley" og den andre "pulley diameter 47 mm". Disse harmonerer ganske bra med mitt mål på 51 mm målt på kanten utenfor reima. Så dette kan tyde på at jeg har riktig reimhjul.

@Eureka: Jeg, og i og for seg Dobbaen også, har akselversjonen av D6. Disse har ikke samme sjøvannsfilter som på drevversjonen, men et seperat filter (ikke fra Volvo). På Viksund 340 er dette montert på dørken litt bak motoren på babord side. Du ser filteret i øverste bildekant på dette bildet:

bilde

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...