dobbaen Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Litt trangt foran motoren, men jeg skal gjøre et forsøk.Tusen takk? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Trangt å komme til, men her er noen bilder: Noen reimhjuldiametre, de to første er målt på kanten ytterst, altså ikke nede i rillene der reima ligger: Dynamo 51 mm Vannpumpe 111 mm Strammehjul 70 mm Løpehjul (2stk) 75 mm Jeg håper dette er til hjelp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Tror feilen må ligge her. Ellers stemmer resten av målene du har tatt for meg. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jeg hadde samme problemet ved bytte av tilsvarede reim på bilen. Løsningen i mitt tilfelle var enkel: Det siste hjulet man trer reima inn på må være uten kant. Strammehjulet hadde kant som jeg ikke fikk reima over uansett hvor mye jeg slakket strammehjulet. La deretter reima inn på alle hjulene med kant først for å avslutte med å tre reima over det slette løpehjulet. Da gikk reima lett på. Mulig det er annerledes på trådstarter sin motor. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det ble byttet dynamo på vår båt rett før vi kjøpte den. Dynamoen er samme type som original (Hitachi 115A), men i teorien kan det jo hende at den nye dynamoen ikke har korrekt reimhjul. Det kunne kanskje vært greit å fått dette verifisert ved mål fra enda en D6. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Ja jeg får prøve å finne ut mer om dette reimjulet på dynamoen. Hva var grunnen til at deres dynamo ble byttet, vet du det. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Nei, det vet jeg ikke. Jeg har i ettertid funnet rester av en havarert reim under motoren. Om dette har noen sammenheng med at dynamoen ble byttet vet jeg heller ikke. Men om det var feil (for lite) reimhjul på dynamoen burde reima blitt veldig slakk. Jeg har ikke noen indikasjon på at dette er tilfelle. Reimbytte har imidlertid skjedd i forbindelse med service utført av mekaniker, slik at jeg har ikke prøvd å bytte reima selv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det har vel vært noen druknede dynamoer pga sprekk i det gamle sjøvannsfilterlokket på D6.... ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Jeg googlet på 115 A alternator til Volvo Penta og fikk opp to treff hvor reimhjulets diameter var nevnt. Den ene angir "2 inches pulley" og den andre "pulley diameter 47 mm". Disse harmonerer ganske bra med mitt mål på 51 mm målt på kanten utenfor reima. Så dette kan tyde på at jeg har riktig reimhjul. @Eureka: Jeg, og i og for seg Dobbaen også, har akselversjonen av D6. Disse har ikke samme sjøvannsfilter som på drevversjonen, men et seperat filter (ikke fra Volvo). På Viksund 340 er dette montert på dørken litt bak motoren på babord side. Du ser filteret i øverste bildekant på dette bildet: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dobbaen Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det ser ut som vi har funnet åsaken her. Tusen for hjelpen. Jeg ringer Volvo penta forhandleren i morgen å forteller hva vi har funnet ut. Så for vi se hva de sier om dette. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Da var dette ordnet. Løsningen ble mindre reimhjul på dynamo. Fikk det gratis.Takk for god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.