Ask Startet 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2017 (redigert) Hei Sjå http://www.skipsrevyen.no/esvagt-sigma-reddet-nordmenn-i-havsnod/ Heldigvis er alle berga, men det er sjølvsagt trist om båten gjekk tapt. Dersom det er båten eg trur det er, har eg vore mykje med den. Ask Redigert 2.Mars.2017 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Det står ikke noe om hvilken båt det er, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Iflg Aftenbladet.no er båten fra Hommersåk , men de oppgir ikke navn. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joltus Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Ganske stor treskute som har ligget en stund inne i Hommersåk. Såg de annonserte om noen var interessert i å være med på tur ja.... Som en kompis sa: bra me ikke ble med der. Som eg sier: godt eventyrlysten er bortimot død :D Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 S/Y Blåmann Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Esvagt Sigma . befant seg en time unna havaristen ( 15 sjømil ) Noen blander begrepene her, sjømil er ikke det samme som nautisk mil ! En sjømil er omtrent 4 nautiske mil Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 (redigert) Esvagt Sigma . befant seg en time unna havaristen ( 15 sjømil ) Noen blander begrepene her, sjømil er ikke det samme som nautisk mil ! En sjømil er omtrent 4 nautiske mil I varje fall i Sverige används både sjömil, distansminut och Nautisk mil för samma sträcka, 1 852 m även om det hos oss är Nautisk mil M som är det rätta uttrycket enligt regelboken. Det är väl rimligt för en sådan räddningsbåt gå 15 M på en timma. Den sjömil du refererat till enligt Wikipedia användes en bit in på 1900 talet på vissa ställen. Hälsningar Ove Redigert 3.Mars.2017 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 (redigert) I følge Stavanger Aftenblad blir den "forliste" skuta nå slept til Finnøy for reparasjon. Forventet å ankomme søndag ettermiddag. Tipper det er ESVAGT CHASTINE som sleper, og at de skal til Ryfylke Trebåtbyggjeri. http://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:3372494/mmsi:219669000/imo:9733387/vessel:ESVAGT_CHASTINE Redigert 4.Mars.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Skipperen sier til Aftenbladet at han tror de har seilt på noe som har slått hull i baugen. Får bare håpe den holder seg flytende lenge nok til at det får den på slipp. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Hvis de sleper tilbake til Norge, og ikke til Shetland, bør de vel ha god kontrol på lekkasjen? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Sto det ikke i første artikkel at de ikke klarte å redde skuta? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kenneth82 Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Jo, stod faktisk at skuten gikk ned. De prøvde først med pumper, men skuta stod ikke til å redde (i følge artikkelen). Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 (redigert) Stol aldri på en journalist (eller et rederi) :-) I den siste artikkelen forstod jeg det som at Esvagt Sigma ikke ville ta Blåmann på slep, ikke at skuta ikke lot seg redde som Esvagt sier i den første artikkelen i skipsrevyen. Redigert 4.Mars.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Hvis de nå sier de har den på slep... er det kanskje lite som tyder på at den sank. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tilplan Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Sleper den kanskje langs bunnen... Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 På Facebook leste jeg at den slepes til Stavanger i 4 knops fart Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 (redigert) Håper skuta kan reddes! Redigert 4.Mars.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Hei Det synest som om båten ikkje har gått ned, og kjekt er det. http://www.aftenbladet.no/lokalt/Slik-var-dramaet-da-Blamann-kom-i-havsnod-539880b.html (Betalingsmur, så eg har ikkje lest artikkelen.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Slik var dramaet da «Blåmann» kom i havsnød Stiv kuling, 6–7 meters bølger, motorstopp, tom dieseltank, stummende mørke og føttene i vann midt i Nordsjøen. Likevel ble skipper Kurt Riska fra Hommersåk aldri skikkelig redd. OPPDATERT: 05.MAR.2017 09:42 PUBLISERT: 04.MAR.2017 19:50 ELISABETH BIE Søndag 26. februar la eieren Kurt Riska, hans samboer og to venner av gårde fra Hommersåk med kurs mot Shetland. Turen var en etterlengtet ferie, og etter planen skulle de vært tilbake på Hommersåk søndag 5. mars. Seilskuta «Blåmann» er litt av et syn. Eier Kurt Riska håper det blir mulig å få skipet tilbake i topp stand. Privat – Første natten overnattet vi på Utsira. Forholdene var flotte. Dagen etter fortsatte vi vestover, seilte kraftig. Alt gikk fint og greit. Natt til tirsdag var jeg alene på vakt, de andre lå og sov. Vi seilte kraftig, holdt rundt 7-8 knop. Det regnet og blåste stiv kuling, og bølgene var på rundt 6–7 meter, forteller Riska. Seilskuta «Blåmann» slepes til FinnøyHer skal «Blåmann» repareresRundt 05.30 norsk tid hørte han et dunk i båten. Han lurte litt på hva det var. Men dunkelyder er ikke akkurat uvanlige om bord i en båt. Dette dunket var imidlertid så kraftig at Vagles samboer våknet og kom opp. – Så gikk alarmen– Alarmen som varslet at båten tok inn vann begynte å ringe. Vi startet pumpene, og fikk stanset alarmen, sier Riska. Men et kvarter senere gikk alarmen igjen. Og Riska oppdaget at han sto med føttene i vann. – Da forsto jeg at noe var spinngale. Alle ble vekket, og vi iførte oss flyte- og redningsutstyr. Riska bestemte at seilene skulle ned. Hovedmotoren måtte startes for å få i gang større pumpekapasitet. Det gikk bra. En stund. – Så daua motoren– Da var det krise. Vi forsøkte først å varsle Shetland Radio, men vi var fortsatt 64 nautiske mil, eller rundt 10 timer, derfra, så det ble for langt. I stedet sendte vi ut mayday-signal. Heldigvis fikk vi raskt kontakt med det danske redningsfartøyet «Esvagt Sigma». Vi fortalte at vi tok inn vann, og at vi var tomme for drivstoff, sier Kurt Riska. Da «Blåmann» forlot Hommersåk, hadde de over 1000 liter diesel om bord. Da motoren stoppet, var tanken tom. Riska forsto ingenting. Etter en stund viste det seg likevel at tanken var halvfull, dieselen hadde bare forflyttet seg til andre siden i tanken da båten krenget. – Var du redd? – Ikke akkurat redd. Vi hadde godt sambandsutstyr, livbåter og annet redningsutstyr. Vi visste jo også at vi var nær mange oljeinstallasjoner, og at det var mange skip i området. Men da motoren stanset og strømmen også gikk i de allerede mørke morgentimene, da var det ikke kjekt å være skipper på «Blåmann», innrømmer Kurt Riska. Et lite lyspunkt var det da de fant ut at de likevel hadde diesel, og til slutt fikk start på motoren, og dermed også pumpene, igjen. Valg: Båt eller sikkerhet«Esvagt Sigma» ankom, og prøvde en stund å bidra med pumpingen. Men Esvagt-skipenes instruks er å redde menneskeliv, ikke materielle ting. «Blåmann» sendte ut mayday-signal over radioen. Det danske redningsskipet «Esvagt Sigma» var halvannen time unna. Esvagt – Så da de skulle ha vaktskifte, måtte vi velge: enten å bli med et annet skip, «Esvagt Alpha», til Bergen. Eller å bli igjen på «Blåmann» og forsøke å klare oss selv. Det var ikke et enkelt valg å forlate den flotte skuta. Men som vi lærte på skipperskolen: er du i tvil, så er det ikke tvil. Da velger du sikkerheten. Vi ble med til Bergen. Full legesjekkHan berømmer Esvagt og mannskapet. – Om bord i «Esvagt Alpha» fikk vi full legesjekk, og ble behandlet som konger. Vi kunne ikke blitt plukket opp av flinkere og hyggeligere folk, sier han. Onsdag ettermiddag 1. mars ankom de fire Bergen. Så ble det noen timer på Kystbussen hjem, før de var hjemme på Hommersåk igjen. De fire som var om bord på «Blåmann», ble bragt til Bergen med redningsfartøyet «Esvagt Alpha», som lørdag ligger lå til kai i Sandnes. Pål Christensen Forsikringsselskapet der «Blåmann» er forsikret, betaler slepet av seilskuta hjemover. Den ble plukket opp av «Esvagt Chastine» i Nordsjøen fredag. Den er ventet å være framme på båtverkstedet på Finnøy søndag ettermiddag. Kurt Riska følger slepet nøye hjemmefra,. Han håper at «Blåmann» blir satt tilbake i perfekt stand, slik at drømmen om en jordomseiling med skuta kan realiseres i framtiden. – Meldingene jeg får nå, går ut på at slepet går tregt. Årsaken til det er at «Blåmann» fortsatt tar inn vann. Og jo fortere slepet går, dess mer vann. Derfor er det mistanke om at det kan være slått hull i baugen, sier Kurt Riska. Som fortsatt ikke vet hva som forårsaket dunket som startet dramaet i Nordsjøen. Han overtok «Blåmann» i juli i fjor. Siden har det blitt mange seilturer, og han seilte til Shetland med skuta i oktober i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Og fremdeles er det noen som tror at en utdatert, overdimensjonert konstruksjon i treplanker er tryggere på havet enn moderne havseiler? jaja.. De om det. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
shipahoy Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 (redigert) Og fremdeles er det noen som tror at en utdatert, overdimensjonert konstruksjon i treplanker er tryggere på havet enn moderne havseiler? jaja.. De om det.Merkelig konklusjon. Tåler for eksempel din båt å treffe en container i 8 knop? Kanskje båten skal få komme på land før fasiten lages. Redigert 6.Mars.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victoria1 Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Merkelig kommentar av Sun Flyer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Merkelig kommentar av Sun Flyer. Sun Flyer kjenner båten godt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Merkelig konklusjon. Tåler for eksempel din båt å treffe en container i 8 knop? Det kan godt hende. Jeg har ikke tenkt å finne det ut. Det må være lov å ha en mening. Jeg ville følt meg mye tryggere i en middelsstor masseprodusert turseiler a'la jeanneau/beneteau/bavaria enn i en hjemmebygd treskøyte aom Blåmann. Skjønner jo at det er politisk ukorrekt med sånne meninger. Proffer bygger ofte bedre båter enn amatører. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 7.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 Hei Etter mi meining er det mykje som gjer at gamle seilskøyter ala Colin Archer, eller nyare kopiar, mindre trygge enn moderne masseproduserte seilbåtar. T.d. vanskelege/trege å manøvrera i ein mob-situasjon. Vanskeleg å koma om bord frå sjøen. seglar dårleg, vanskeleg å kryssa bort frå ein le kyst. Lista kan gjerast lengre. Dette sagt, så er eg glad det er folk som elskar desse båtane, og tek vare på dei. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.