Jump to content

Norsk seilskøyta forlist ved Shetland


Ask

Recommended Posts

Esvagt Sigma . befant seg en time unna havaristen ( 15 sjømil )  Noen blander  begrepene her, sjømil er ikke det samme som nautisk mil !  En sjømil er omtrent 4 nautiske mil

 

I varje fall i Sverige används både sjömil, distansminut och Nautisk mil för samma sträcka, 1 852 m även om det hos oss är Nautisk mil M som är det rätta uttrycket enligt regelboken. Det är väl rimligt för en sådan räddningsbåt gå 15 M på en timma. Den sjömil du refererat till enligt Wikipedia användes en bit in på 1900 talet på vissa ställen.

 

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post

I følge Stavanger Aftenblad blir den "forliste" skuta nå slept til Finnøy for reparasjon. Forventet å ankomme søndag ettermiddag.

 

Tipper det er ESVAGT CHASTINE som sleper, og at de skal til Ryfylke Trebåtbyggjeri.

http://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:3372494/mmsi:219669000/imo:9733387/vessel:ESVAGT_CHASTINE

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Slik var dramaet da «Blåmann» kom i havsnød

Stiv kuling, 6–7 meters bølger, motorstopp, tom dieseltank, stummende mørke og føttene i vann midt i Nordsjøen. Likevel ble skipper Kurt Riska fra Hommersåk aldri skikkelig redd.

OPPDATERT:  05.MAR.2017 09:42
 PUBLISERT:  04.MAR.2017 19:50
 
 

Søndag 26. februar la eieren Kurt Riska, hans samboer og to venner av gårde fra Hommersåk med kurs mot Shetland. Turen var en etterlengtet ferie, og etter planen skulle de vært tilbake på Hommersåk søndag 5. mars.

Seilskuta «Blåmann» er litt av et syn. Eier Kurt Riska håper det blir mulig å få skipet tilbake i topp stand.
 Privat

– Første natten overnattet vi på Utsira. Forholdene var flotte. Dagen etter fortsatte vi vestover, seilte kraftig. Alt gikk fint og greit.

Natt til tirsdag var jeg alene på vakt, de andre lå og sov. Vi seilte kraftig, holdt rundt 7-8 knop. Det regnet og blåste stiv kuling, og bølgene var på rundt 6–7 meter, forteller Riska.

Seilskuta «Blåmann» slepes til FinnøyHer skal «Blåmann» repareres

Rundt 05.30 norsk tid hørte han et dunk i båten. Han lurte litt på hva det var. Men dunkelyder er ikke akkurat uvanlige om bord i en båt. Dette dunket var imidlertid så kraftig at Vagles samboer våknet og kom opp.

– Så gikk alarmen

– Alarmen som varslet at båten tok inn vann begynte å ringe. Vi startet pumpene, og fikk stanset alarmen, sier Riska.

Men et kvarter senere gikk alarmen igjen. Og Riska oppdaget at han sto med føttene i vann.

– Da forsto jeg at noe var spinngale. Alle ble vekket, og vi iførte oss flyte- og redningsutstyr.

Riska bestemte at seilene skulle ned. Hovedmotoren måtte startes for å få i gang større pumpekapasitet. Det gikk bra. En stund.

– Så daua motoren

– Da var det krise. Vi forsøkte først å varsle Shetland Radio, men vi var fortsatt 64 nautiske mil, eller rundt 10 timer, derfra, så det ble for langt. I stedet sendte vi ut mayday-signal. Heldigvis fikk vi raskt kontakt med det danske redningsfartøyet «Esvagt Sigma». Vi fortalte at vi tok inn vann, og at vi var tomme for drivstoff, sier Kurt Riska.

Da «Blåmann» forlot Hommersåk, hadde de over 1000 liter diesel om bord. Da motoren stoppet, var tanken tom. Riska forsto ingenting. Etter en stund viste det seg likevel at tanken var halvfull, dieselen hadde bare forflyttet seg til andre siden i tanken da båten krenget.

– Var du redd?

– Ikke akkurat redd. Vi hadde godt sambandsutstyr, livbåter og annet redningsutstyr. Vi visste jo også at vi var nær mange oljeinstallasjoner, og at det var mange skip i området. Men da motoren stanset og strømmen også gikk i de allerede mørke morgentimene, da var det ikke kjekt å være skipper på «Blåmann», innrømmer Kurt Riska.

Et lite lyspunkt var det da de fant ut at de likevel hadde diesel, og til slutt fikk start på motoren, og dermed også pumpene, igjen.

Valg: Båt eller sikkerhet

«Esvagt Sigma» ankom, og prøvde en stund å bidra med pumpingen. Men Esvagt-skipenes instruks er å redde menneskeliv, ikke materielle ting.

«Blåmann» sendte ut mayday-signal over radioen. Det danske redningsskipet «Esvagt Sigma» var halvannen time unna.
 Esvagt

– Så da de skulle ha vaktskifte, måtte vi velge: enten å bli med et annet skip, «Esvagt Alpha», til Bergen. Eller å bli igjen på «Blåmann» og forsøke å klare oss selv. Det var ikke et enkelt valg å forlate den flotte skuta. Men som vi lærte på skipperskolen: er du i tvil, så er det ikke tvil. Da velger du sikkerheten. Vi ble med til Bergen.

Full legesjekk

Han berømmer Esvagt og mannskapet.

– Om bord i «Esvagt Alpha» fikk vi full legesjekk, og ble behandlet som konger. Vi kunne ikke blitt plukket opp av flinkere og hyggeligere folk, sier han.

Onsdag ettermiddag 1. mars ankom de fire Bergen. Så ble det noen timer på Kystbussen hjem, før de var hjemme på Hommersåk igjen.

De fire som var om bord på «Blåmann», ble bragt til Bergen med redningsfartøyet «Esvagt Alpha», som lørdag ligger lå til kai i Sandnes.
 Pål Christensen

Forsikringsselskapet der «Blåmann» er forsikret, betaler slepet av seilskuta hjemover. Den ble plukket opp av «Esvagt Chastine» i Nordsjøen fredag. Den er ventet å være framme på båtverkstedet på Finnøy søndag ettermiddag.

Kurt Riska følger slepet nøye hjemmefra,. Han håper at «Blåmann» blir satt tilbake i perfekt stand, slik at drømmen om en jordomseiling med skuta kan realiseres i framtiden.

– Meldingene jeg får nå, går ut på at slepet går tregt. Årsaken til det er at «Blåmann» fortsatt tar inn vann. Og jo fortere slepet går, dess mer vann. Derfor er det mistanke om at det kan være slått hull i baugen, sier Kurt Riska.

Som fortsatt ikke vet hva som forårsaket dunket som startet dramaet i Nordsjøen.

Han overtok «Blåmann» i juli i fjor. Siden har det blitt mange seilturer, og han seilte til Shetland med skuta i oktober i fjor.

Link to post

Merkelig konklusjon. Tåler for eksempel din båt å treffe en container i 8 knop?

Det kan godt hende. Jeg har ikke tenkt å finne det ut.

 

Det må være lov å ha en mening. Jeg ville følt meg mye tryggere i en middelsstor masseprodusert turseiler a'la jeanneau/beneteau/bavaria enn i en hjemmebygd treskøyte aom Blåmann. Skjønner jo at det er politisk ukorrekt med sånne meninger. Proffer bygger ofte bedre båter enn amatører.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hei

 

Etter mi meining er det mykje som gjer at gamle seilskøyter ala Colin Archer, eller nyare kopiar, mindre trygge enn moderne masseproduserte seilbåtar.

T.d. vanskelege/trege å manøvrera i ein mob-situasjon.

Vanskeleg å koma om bord frå sjøen.

seglar dårleg, vanskeleg å kryssa bort frå ein le kyst.

Lista kan gjerast lengre.

 

Dette sagt, så er eg glad det er folk som elskar desse båtane, og tek vare på dei.

 

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...