krabbelars
Oppfølger til stoffing av Buster LX (Aluminium):
Ferdig med stoffing-jobben, og det ble bra.
Båten min er ikke ny, men relativt fin under. Lite groe, og kun noen dusin mikroskjell på bakre del.
Bortsett fra dette har bunnen to striper med merker etter (før nevnte) gaffeltruck-gafler med sorte gummimerker/kladder.
Brukte først gryteskrubber fra Kiwi (!) for å skrape bort gummimerker/kladder. Disse ser ut som tennisballer laget av
tråder med sølvpapir, og har en fin og ru overflate. De er helt uten såpe , men helt supre til formålet.
Så brukte jeg eksenter-sliper med fint-til-middels kornet sandpapir. Runde bevegelser og lett trykk. Slik fikk jeg fjernet
resten av skjell og ujevnheter. Gir en passe ru overflate i aluminiumen.
Så tørket jeg av sandkorn og skitt med vann og svamp , og deretter vask med et fettløsende middel, og påfølgende
skylling og rikelig med tørketid.
Til primer brukte jeg to-komponent epoxy primer. Påført i to lag med rull (fin og tett , ment for oljemaling/lakk type til
glatte overflater). Valgte en lysgrå variant , i _forskjellig farge _fra bunnstoff (se forklaring hvorfor nedenfor).
Til bunntoff så er det utelukkende kobberfri type som gjelder. Her brukte jeg Hempel Alu-Safe i sort. Påført i ett lag
med rull (middels grov , ment for litt ru overflate).
Hvorfor jeg valgte sort bunnstoff ,men lysgrå primer, er fordi det synes bedre hvor det slites/skrapes bort
bunnstoff. Lettere å flekke/utbedre seinere.